گزارش برنامه دیواره بیستون

به نام خالق کوهستان

گزارش برنامه دیواره بیستون ۲۷لغایت۲۹/۹/۸۷

دیواره بیستون با ارتفاع ۱۲۰۰متراز پیرامون خود و طول حدودا ۱۰۰۰متر یکی از قطب های صخره نوردی ایران محسوب می شودکه همه ساله سنگنوردان زیادی را ازاقصاء نقاط ایران وجهان به سوی خود جذب می کند. این دیواره درانتهای جنوبی شهر بیستون در استان کرمانشاه قراردارد. جنس سنگهای آن آهکی بوده وبه همین دلیل بر اثر برخورد قطرات باران بسیار تیز هستند. درپایین دیواره ودرکنار پارک بیستون کافه ای وجود دارد که چند دهه ای است به عنوان قرارگاه اصلی کوهنوردان محسوب می شود.مدیر آن آقای شیرزادی در تمام اوقات شبانه روزعاشقانه در خدمت صخره نوردان ایرانی وخارجی می باشد.

ادامه گزارش را در ادامه  متن بخوانید .

درشروع بهار سال ۱۳۸۵ بود که استارت کارگشایش مسیرقاجربه همت بلند آقای سامان نعمتی وهمدلی و همکاری بی شاعبه صخره نوردان ودست اندرکاران هیئت وگروه کوهنوردی قاجرقروه زده شدومدت ۳سال ایام تعطیلات عیدمشغول کار هستیم.چهارطول از مسیر در سال اول یک طول بعلت نامساعدبودن هوادرسال دوم و۶طول در سال سوم باز شد.مسیر انتخاب شده در وسط دیواره بیستون ودر شکافی قرار دارد که مستقیما” به قله ختم می شود.دیواره بیستون به سه پله تقسیم می شود،بالای هر پله سطحی شیبدار و بدون صخره است که برای استراحت و زدن کمپ مناسب است.

یکی دیگر از محاسن محل کمپ اصلی ما در پله اول وجود آب در آن نقطه که تقریبا” می توان گفت که تنها جایی از دیواره عظیم بیستون است که آب دارد.

چهارشنبه۲۷/۹/۸۷

ساعت۶قروه را به سمت بیستون ترک نمودیم.ساعت ۸:۵۰ به آنجا رسیدیم در کافه آقای شیرزادی کوله ها را سوار پاترول کرده تا به پای مسیر منتقل کنند سپس پاترول وپژو را کنار کافه آقای شیرزادی پارک نموده وساعت ۹حرکت کردیم.تا آنجا که کوله ها راگذاشته بودیم، ۲۰دقیقه راه بود.بارها را تقسیم کرده وساعت۱۰:۱۰ به سمت بالا یعنی جایی که کمپ مان را برپا میکنیم حرکت کردیم .ساعت۱۲به پای مسیر رسیدیم.وزن کوله ها حدودا ۳۵کیلو بود.استراحت مختصری کرده وپدرام نعمتی ومن(رحمان مرادیانی)ساعت۱۳ شروع به کار کردیم.قراربر این بود که طناب های ثابت را نصب کنیم تا ساعت ۱۶وقت داشتیم تا هر کجا که صعود میکردیم سر ساعت باید برمی گشتیم چون هوا زود تاریک می شد.تا بالای کلاهک یعنی تا بالای طول چهارم ازمحل کمپ ثابت گذاری کرده وبرگشتیم.بقیه دوستان پایین دیواره آتش روشن کرده بودند بوی آتش وسوسه برانگیز بود تا هرچه زودتر به پایین برگردیم.

شام رادر کنار هم صرف نموده وافرادی که قرار بود فردا دیواره را کارکنند زود خوابیدند.

پنج شنبه ۲۸/۹/۸۷

ساعت ۷ازخواب بیدارشدیم پدرام ومن زودتر(ساعت۸:۳۰) صعود کرده تا ادامه مسیر را هم ثابت گذاری کنیم.پشت سر ما شهرام نعمتی ومهدی عباسی صعود کردند.ادامه مسیر کلاهک بزرگ بود که من اول(رحمان) رفتم به نیمه های  کلاهک که رسیدم متوجه شدم که تعداد اسلینگ هایم کم است مجبور شدم سه تا اسلینگ پایین تر راباز کنم واز آنجا به بعد بقیه مسیر را کارابین تک بیاندازم که همین باعث شکست بیش از حد طناب به دیواره شد وخیلی سخت کشیده می شد به کارگاه بالای کلاهک رسیده و پدرام صعود کرد تصمیم داشتیم که ادامه مسیر را هم صعود کنیم که با تشخیص آقا شهرام همانجا صعود را متوقف نمودیم.

هدف از این برنامه این بود که مسیر فرود کارگاه های ۷و۸و۹ را درست کنیم به گونه ای  که هنگام فرود بر روی کارگاه پایین تر قرار نمی گرفتیم وچند متری در فضا بودیم. بنابراین با کمک سیم بکسل و زدن کارگاه جدید در مسیر فرود این مشکل حل می شد فقط توانستیم قسمتی از کار را انجام دهیم.  طنابها را جمع نموده وفرود کردیم ساعت ۱۷:۲۰ به محل کمپ رسیدیم که با استقبال دوستان مواجه شدیم وبا یک کاسه سوپ داغ از ما پذیرایی نمودند.شام را خورده . وتا دیر وقت کنار آتش ماندیم .ساعت ۷:۳۰از خواب بیدار شدیم وسایل هایمان را جمع کردیم وبه پایین برگشتیم .کوله هایمان را پائین مسیر گذاشتیم ماشین ها را آوردند و عازم قروه شدیم.ساعت ۱۲ به قروه رسیدیم.

وسایل فنی مورد استفاده در صعود:۱-طناب تک ۴رشته ۲-کارابین اسلینگ دوبل ۳۰عدد ۳-یومار۴جفت۴-پله رکاب ۴جفت۵-کارابین پیچ۱۰عدد۶-کلاه کاسکت۶عدد۷-هارنس۶عدد۸-طناب انفرادی۵عدد۹-پرونات۱۰عدد۱۰-فرند سایز کوچک ۷عدد۱۱-چکش۱عدد۱۲-کیل کش۱عدد۱۳-دسته رول۱عدد۱۴-صفحه رول وحلقه فرود۶عدد۱۵-رول پانچ۷عدد۱۶-هشت فرود۶عدد۱۷-بلوک۵میل۱۰عدد۱۸-تسمه در سایزهای مختلف ۸متر.

افرادشرکت کنده در این برنامه: آقایان:شهرام نعمتی(سرپرست)،پدرام نعمتی،علی فعلگری،داودمفاخری،چنگیزاردلان،مهدی عباسی،پرویزاردلان،بهزاد احمدی،رحمان مرادیانی وعطا آزادی.