نامه آقای نعمتی به دکتر صالحی

HTML clipboard

نامه آقای همایون نعمتی پدر سامان در جواب به نظر کارشناسی دکتر صالحی

 

بسمه تعالی

 

جناب آقای دکتر سید حسن صالحی

باسلام و احترام

در پی رخداد حادثه تلخ نانگاپاربات و نا پدید شدن فرزندم سامان نعمتی با همه سنگین بودن این ضایعه ، با درک تفکرات سامان در نگاه به کوه ، کوهنوردی و روابط انسانی همه تلاش خود را مصروف روشن شدن حقیقت کرده ام ، تا ضمن رسیدن خانواده سامان به حق اخلاقی و قانونی خود یعنی رسیدن به واقعیت ها ، فرصت درک منطقی بایدها و نبایدها برای همه کوهنوردان فراهم آمده و از این حادثه درس گرفته شود . این حادثه فراتر از خطای انسانی بوده و متاثر از تفکرات غلط حاکم بر بخشی از افراد در نگاه به انسان ، قله و کوهنوردی است و مسئله بسیار پیچیده تر و بغرنج تر از آنچه است که برخی تصور می کنند . لذا بر این اساس همواره انتظار داشته و دارم که صاحب نظران ودلسوزان جامعه کوهنوردی اجازه فرصت سوزی در جهت کسب تجربه و درس اندوزی را ندهند . و با کمک به روشن شدن حقایق در نقش مرجعی بی طرف و با انگیزه در جهت پالایش کوهنوردی ایران از هر زنگاری گام بردارند و اما متاسفانه اتفاقات بعد از حادثه  نشان داد که تفکرات غلط قله پرستی و شهرت طلبی بادکنکی افراد موثر در حادثه در دنباله خود به نحوه برخورد با این حادثه نیز رسیده است . و جدا از مسئولیت گریزی و ادامه دادن تفکرات غلط توسط اعضاء تیم ، عملکرد برخی از صاحب نظران و کارشناسان تعجب برانگیز است . و افرادی که می توانند در نقش یک مرجع بی طرف و براساس منافع جامعه کوهنوردی به روشن شدن حقیقت کمک کنند متاثر از مصلحت های گروهی و فردی در جهت وارونه کردن حقیقت گام برداشته و برمی دارند. از جمله این افراد حضرتعالی می باشید که در هر شرایطی سعی دارید بدون توجه و اشاره به اشکالات تیم به تبرئه کامل آنها بپردازید . قطعا حادثه غار پراو را بیاد دارید ….

ادامه نامه را در ادامه متن بخوانید .

HTML clipboard

حادثه ای که نیاز داشت بدون اسیر شدن در منافع افراد و گروه ها ، صاحب نظران به بررسی آن بپردازند و با مشخص شدن اشکالات و معایب برنامه امکان کسب تجربه فراهم آید . اما حکایت از آن می رود که شما سکوت کرده اید . سکوتی که با توجه به رسالت و جایگاه یک نشریه تخصصی کوهنوردی که متعلق به همه کوهنوردان است بسیار سنگین و مخرب است . سکوتی که همواره منافع فردی را در برداشت و لاغیر و شما در مسیر سکوت گام برداشید که امروز شاهد ثمره و میوه تلخ آن می باشید و ما نیز مزه تلخ آنرا چشیدیم . در حالیکه همان زمان شما می توانستید به دور از افراط و تفریط کمک کنید که نقش افراد به تناسب مسئولتی که داشتند بررسی و معایب کار مشخص شود حرکتی که اگر درست طی می شد ای چه بسا در صعود به قله نانگا افراد  در قد و قواره ای بهتر و جدیتر ردای سرپرستی را به تن می کردند و شاهد حادثه ای تلخ نمی شدیم .و اما امروز در جریان حادثه نانگا واقعه ای که نه تنها سکوت برخی حتی دست و پا زدنهای فراوان اعضاء تیم باعث نشد که موضوع فراموش شود . و هر لحظه همچون آتش زیر خاکستر زبانه می کشد . شما کارشناس محترم در ادامه همان توصیه سکوت حادثه غار پراو گام برداشتید . اما این بار به سخنگوی تیم نانگا مبدل شدید . تا در هر وضعیتی بدون توجه به حقایق آشکار و روشن به دفاع از آنها بپردازید. در مراحل اول که برخی شیفته و مست فتح قله شده بودند و تلاش می شد که با هلهله فراوان بخود بقبولانند که در مسیر انسانهای برتر گام برمی دارند سعی می نمودید که تنها ماندن و رها کردن یک همنورد را هزینه ای منطقی و طبیعی قلمداد کنید . و همواره به عظمت و بزرگی فتح قله چسبیده و حتی اشاره ای مختصر هم به اشکالات کاملا واضح سرپرستی و اعضاء تیم نداشته اید . تا مبادا به عظمت بر قله ایستادن آنها خدشه ای وارد شود . و به این نکته توجه نشد که در هر فرهنگ و مکتب فکری ایستادن بر یک قله سنگی بر جان انسانها برتری ندارد . و اما امروز که حتی ایستادن آنها بر قله نانگاپاربات با قاطعیت و صراحت از سوی رسمی ترین مرجع به زیر سئوال رفته و آنها مستاصل از ارائه مدرکی قوی و مستدل تنها به تکه کاغذی بنام گواهی صعود تکیه می کنند . در حالیکه خود سرپرست فنی تیم نیز بخوبی آگاهی دارد که صدور اینگونه گواهی ها مخصوصا از نوع پاکستانی آن بسیار سهل و ساده است .

جناب آقای دکتر صالحی این رخداد واقعه ای ساده نبود که تنها غم و اندوهی را برای یک خانواده به ارمغان آورده باشد که بتوان آنرا مدیریت کرد این حادثه با افت و خیزهای پس از آن روند رو به توسعه تفکرات غلطی را در بخشی از جامعه کوهنوردی نشان می دهد که صداقت ، مسئولیت پذیری ، شجاعت ، نوع دوستی و بسیاری اصول ارزشمند که کوهنوردی تنها با اتکاء به آنها معنا و مفهوم دارد را نشانه گرفته است . و من امروز تنها بعنوان یک پدر چشم انتظار و آسیب دیده با شما سخن نمی گویم بلکه فراتر از آن بعنوان فردی از جمع کثیر عاشقان کوه و طبیعت که خواستار بازگشت زلالی روابط انسانی ، عشق ، همبستگی و… به ورزش کوهنوردی هستند شما بزرگوار را خطاب قرار می دهم . و بهمراه همه آنهایی که متاثر از حادثه نانگا و سایر حوادث به لطافت روحی و عشق واقع بینی رسیده اند از شما و همه آنهایی که داعیه خدمت به کوهنوردی را دارند بخواهم که حقیقت را در پیشگاه منافع فرد یا گروهی قربانی نکنید و بدانیم که اینجا تنها محکوم کردن چند نفر مطرح نیست بلکه مقابله با آن تفکر غلطی است که وجود دارد و در صورت اصلاح نشدن در آینده باز حادثه ساز خواهد شد . لذا رسالت همه ما مخصوصا افرادی همچون جنابعالی تلاش برای روشنگری افکار عمومی است تا با نشان دادن دورنمای خطرناک تفکرات غلط قله پرستی ، شهرت طلبی مخرب برخی از کوهنوردان همه  به چاره اندیشی خوانده شوند که بیشتر ازاین جامعه کوهنوردی در سراشیب سقوط از ارزشها قرار نگیرد و سخن پایان اینکه شما را به بررسی مجدد همه آنچه که دررابطه با حادثه نانگا گذشته دعوت نموده و امیدواریم در جهت کمک به توسعه کوهنوردی سالم در جهت روشن شدن اذهان عمومی تلاش کنید .

همایون نعمتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *