صعود به قله یوسف سیاه

مورخ ۳۰ تیر ماه ۷ تن از اعضای باشگاه قاجر به همراه ۴ مهمان طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول باشگاه موفق شدند به قله یوسف سیاه صعود نمایند.
نفرات شرکت کننده در برنامه: آقایان محمد رضا جلالی ، شاهین نادری ، علی مفاخری (مسئول فنی) ، رحمان مرادیانی (سرپرست)
بانوان : یاسمن نعمتی ، شریفه دولتی ، رونیا توابیان
میهمانان شرکت کننده در برنامه: آقایان بهزاد حسن پور ، عباس کاوه ، فیاض کاوه و خانم مریم زارعی

ساعت ۴:۱۵دقیقه صبح رو‌ز جمعه از قروه با ۳ خودرو سواری به سمت روستای میهم حرکت کردیم و ساعت ۵ صبح در کنار رودخانه روستای ولی آباد از ماشین پیاده شدیم.
قله یوسف سیاه با ارتفاع حدود ۳۱۰۰متر در جهت جنوب غربی و حد فاصل ۳۰کیلومتری قروه واقع گردیده است. برای دسترسی به قله پر شیب و صخره‌ای میبایست از مسیر جاده همدان به سمت روستای میهم سفلی رفته و با گذشتن از این روستا و روستای میهم علیا به روستای ولی آباد برسیم.
جاده تا روستای میهم علیا آسفالت بوده و از آنجا به بعد شن ریزی می باشد. از داخل روستای ولی آباد نیز میتوان ماشین را جلوتر برد وتا دامنه کوه رفت اما نزدیک رودخانه جاده ناهموار بوده و ماشین سواری به سختی می‌تواند بالاتر برود.

با توجه به گرمی هوا تصمیم داشتیم که صعود را در هوای خنک داشته باشیم و ظهر در مسیر فرود باشیم.
قله یوسف سیاه از جبهه شمالی مشرف به روستای ولی آباد و از قسمت جنوبی مشرف به روستای تکیه علیا می باشد. و از غرب به قله خرسه ریه و از شرق نیز به قله شاوان قته وصل می باشد.
حدودا شیب مسیر کوهپیمایی این قله ۳۸ درجه می باشد. پوشش گیاهی متراکمی دارد . در پایین دست چشمه آب وجود دارد اما در ارتفاع بالاچشمه آب وجود ندارد.

صعود در هوای خنک اما همراه با گرد و غبار انجام میشد. حدودا ساعت ۸:۴۵ به بالای گردنه رسیدیم. گردنه جایی است که میبایست قله را دور بزنید و از جبهه جنوبی و در مسیری دست به سنگ و فنی قله را صعود بکنید. صبحانه را بالای گردنه میل کرده و به سمت ابتدای صخره منتهی به قله حرکت کردیم. سه نفر از همنوردان ترجیح دادند که دست به سنگ نشوند و همانجا منتظر بقیه بمانند تا از قله برگردند. بخشی از مسیر توسط سیم بکسل ثابت گزاری شده است.

ساعت۹:۱۵ قله را صعود کردیم و پس از گرفتن چند عکس یادگاری راهی پایین شدیم . برای گذر از این صخره داشتن طناب به طول حدود ۳۰متر بسیار مفید خواهد بود.
برای برگشت به پایین مسیر دیگری را انتخاب کرده تا از خطرات شن اسکی داخل دهلیز سمت راست قله دوری کرده باشیم.
حدودا ساعت ۱۴به پایین کوه رسیدیم هوا بسیار گرم و آب چشمه بسیار خنک و گوارا بود . چند دقیقه ای استراحت کرده و به سمت ماشین رفتیم و نهایتا در کمال صحت ساعت۱۵ به قروه رسیدیم.
به نظر بنده نقطه قوت این صعود همکاری تیمی اعضای آن بود که صعود را بسیار ایمن و با صفا کرده بود . امیدوارم که عمر با عزت داشته باشید.