صعود به قله سبلان

مورخه ۸ تیر ماه اا تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قله سبلان صعود نمودند.
این صعودبمناسبت گرامیداشت چهارمین سالگرد درگذشت زنده یاد رامین سنگین آبادی عضو باشگاه قاجر بود.

در این برنامه ۶ مهمان حضور داشت.

اعضای شرکت کننده در برنامه آقایان: طیب صالحی ، شهرام نعمتی ، جلال حنیفی ، عبداله سنگین آبادی ، محمد میرانی ، علی مفاخری ، امیر مرادی ، پیام امانی، علی الیاسی ( سرپرست برنامه)و علیرضا میمنت آبادی (سرپرست فنی)
بانوان: منیژه مرادی
میهمانان آقایان: میلاد علم خواه، پیمان فلاح، احمد نوری، مجتبی احمدی
بانوان: معصومه طباطبایی و نادیا باقری زاده

معرفی کوه سبلان…
کوه اتشفشانی سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر از سطح دریا سومین قله ایران و پس از دماوند معروفترین کوه آتشفشانی خاموش ایران است.
این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی ، در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر قرار دارد. طول سلسله کوه سبلان را ۶۰ کیلومتر و عرض آنرا ۴۵ کیلومتر تخمین می زنند.این سلسله کوه سه قله معروف دارد که قله اصلی آن به سلطان معروف است (در گویش محلی سلطان ساوالان ) و دو قله دیگر آن هرم و کسری نام دارند.
در دهانه مخروطی شکل آن دریاچه بسیار زیبای بیضی شکلی وجود دارد که طول اقطار آن تقریبا ۱۴۰ متر و ۸۰ متر است و عمق آن نامشخص است و موجودات زنده در آن مشاهده نشده است.آب آن از طریق بارش باران و برف تامین میشود. قله سبلان در تمام طول سال پوشیده از برف و یخ است و دارای برفهای دائمی است. آثار یخچالهای قدیمی نیز در آن به خوبی مشخص است.

گزارش برنامه …
چهارشنبه ۷ تیر ماه با استفاده از یک دستگاه مینی بوس و یک دستگاه مزدا دو کابین برنامه ساعت ۵ از شهر قروه آغاز شد.
ساعت ۸ صبحانه در یک مرکز خدمات رفاهی در محور بیجار- زنجان صرف شد.
ساعت ۱۵ به اردبیل رسیده و نهار در پارک شورابیل صرف کردیم.
مقصد بعدی شهر لاهرود بود . پس از نهار به سمت مشکین شهر حرکت کرده و حدود ۲۵ کیلومتر مانده به مشکین شهر در یک تقاطع فرعی به اصلی تابلوی راهنمای شهر لاهرود نمایان است.
پس از شهر لاهرود مقصد آبگرم شابیل بود که در پای کوه سبلان قرار دارد.
تابلوهای داخل شهر لاهرود راهنماهای خوبی هستند.
مسیر لاهرود تا شابیل آسفالته روستایی و کم عرض است.
ساعت ۱۸ به شابیل رسیدیم.
در آبگرم شابیل یک مجتمع شامل آبگرم،پارکینگ،سوئیت های اجاره ای، محلهای نصب چادر،خودروهای اجاره ای کمکدار برای انتقال ۲۴ ساعته کوهنوردان به پناهگاه وجود دارد.


با استفاده از خودرو لندرور ساعت ۱۹:۳۰ به پناهگاه رسیدیم. چادرها را برپا و شام در همین محل صرف کردیم.
نکته ای که لازم است در این جا به آن اشاره کنم خطر خرس های قهوه ای سبلان برای چادرها می باشد زیرا این جانوران به وفور در پیرامون پناهگاه وجود دارند و بدلیل رفتار نامناسب کوهنوردان با آنها(عادت دادن غذا به خرسها) ، ترسی ندارند و تا حدود ۵ متری به آدمها نزدیک می شوند.


در این برنامه شب هنگام به دو تخته از چادرهایمان در حالی که نفرات خواب بودند حمله کردند و با چنگ به چادر صدمه وارد کردند که با کمک همنوردان خطر رفع شد.
ضمنا هنگام خواب باید هیچ وسیله ای بیرون چادر نباشد زیرا ‌توسط خرس ربوده می شود.
گماردن نگهبان در شب ضروری است.
در این برنامه کوله ی یکی از همنوردان توسط خرس ربوده شد و بعد از ساعتی در فاصله ۱۰۰ متری پیدا شد در حالیکه کاملا پاره شده و تعدادی از وسایل داخل آن هم قابل کاربرد نبود.
پیشنهاد می گردد در صورتی که شب برای هر کاری از چادر خارج می شوید، تنهایی اقدام نکنید بلکه حداقل یک نفر همراه داشته باشید.
شب داخل چادر سپری شد.
روز پنجشنبه ۸ تیر ماه ساعت ۵ صبح استارت صعود زده شد.


در این نقطه (پناهگاه) باید آب لازم را تهیه کرد چون تا قله و در برگشت نیز آب نیست و در این فصل برای هر نفر حدود ۱ لیتر آب لازم است اگر چه در برخی نقاط آب حاصل از ذوب برف در دسترس است اما قابل اطمینان نیست.


تیم با سرقدمی آقای طیب صالحی حرکت کرد.ایشان با درایت تیم را رهبری کردند و پس از ۵ ساعت با آرامش و هوشمندی و بدون آسیب تیم را ساعت ۱۰ به قله رساندند اگر چه در میانه صعود برای کفش یکی از همراهان مشکل پیش آمد ولی موضوع به گونه ای صحیح مدیریت شد‌.


نیم ساعت در قله توقف داشتیم و از دریاچه یخ زده سبلان لذت بردیم و ساعت ۱۰:۳۰ بسمت پایین برگشته و ساعت ۱۳:۳۰ به پناهگاه رسیدیم.
بلافاصله با استفاده از خودروهای اجاره ای به شابیل آمده و از امکانات آبگرم نیز استفاده کرده و خستگی صعود برطرف شد.
برای دوستانی که قصد صعود به قله سبلان را دارند پیشنهاد میکنم که حتما وسایل آب تنی همراه داشته باشند. شب در اردبیل سپری شد. روز جمعه ۹ تیر ماه ساعت ۸ اردبیل را ترک کرده و ساعت ۱۵ برنامه در قروه خاتمه یافت.
گزارش: علیرضا میمنت آبادی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *