صعود به قله علم کوه

مورخه ۱۴ مرداد ۴ تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قله علم کوه صعود کردند.
در این برنامه یک مهمان حضور داشت.
گزارش برنامه در ادامه مطلب…
شرکت کنندگان در برنامه آقایان: امیر مرادی، محمدرضا جلالی، محمد میرانی( سرپرست) علیرضا میمنت آبادی( سرپرست فنی)
یاسر امیری(مهمان)

گزارش برنامه …
تیم ساعت ساعت ۵ و نیم صبح روز پنجشنبه قروه را به مقصد روستای رودبارک کلاردشت ترک کرد.
خودرو مورد استفاده یک دستگاه دنا بود پس از عبور از شهر همدان از طریق آزاد راه (همدان ساوه)در ابتدای شهر تهران وارد مسیر بلوار آزادگان شمال شده و بدون هیچ گونه انحراف ،مسیر خروج از اتوبان دقیقا به محور چالوس متصل می شود.
قبل از چالوس شهر مرزن آباد قرار دارد و سپس شهر کلاردشت و پس از کلاردشت روستای رودبارک مقصد نهایی بود. صبحانه در مسیر صرف شد .تیم ساعت ۱۳:۳۰به روستای رودبارک رسید.
خودرو در کمپ کوهستانی روستا پارک شد و ناهار سبک همانجا صرف شد.
پس از صرف ناهار با استفاده از یک خودرو کمکدار ساعت ۱۴:۴۵ حرکت به سوی مقصد بعدی یعنی محلی بنام تنگه گلو آغاز شد.
مسیر روستا تا تنگه گلو ۳۵ کیلومتر بوده و کل مسیر خاکی صعب العبور است و استفاده از خودرو کمکدار ضروری است.
تیم ساعت ۱۵:۴۵ به تنگه گلو رسید.از اینجا به بعد مسیر پیاده همراه با کوله کشی است.
در تنگه گلو آب آشامیدنی از طریق لوله کشی در دسترس است و سرویس بهداشتی مناسب هم وجود دارد و خودروهای کمکدار شبانه روزی برای ایاب و ذهاب فراهم است.
تیم از طریق مسیر پاکوب با سرقدمی علی رضا میمنت حرکت خود را شروع کرد.
بدلیل عدم اطلاع از وضعیت آمادگی بدنی فرد مهمان صعود به آرامی انجام گرفت و نهایتا پس از ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه تیم ساعت ۱۷:۳۰ عصر به محلی بنام حصارچال رسید.
کمپ برقرار شد.
حصارچال منطقه مسطحی است که در جنوب قله قرار دارد و از طریق دره خرسان به قله منتهی می شود در این محل می توان از آب حاصل از ذوب برف استفاده کرد در دره خرسان و منطقه حصارچال یخچالها متعددی وجود دارند که آب رودخانه های پایین دست از آنها تامین می شود.
در منطقه حصارچال بدلیل مسطح بودن محدودیتی برای برپایی چادر وجود ندارد.
در محل حدود بالای ۲۰۰ چادر برپا شده بود.

گونه های گیاهی مخصوص چرای احشام و بعضا گون در منطقه رویت شد و از وجود حیوانات بجز گنجشک محلی اطلاعی حاصل نشد.


پس از مشورت لازم و تایید سرپرست و مسئول فنی ساعت حرکت به سوی قله ۱:۳۰ بامداد روز جمعه انجام شد به این دلیل که حضور تعداد حدود ۱۰۰۰ نفر و تلاش آنان برای صعود قطعا در مدت زمان صعود ما تاخیر ایجاد می کرد.
تیم پس از صرف شام سبک ساعت ۱۰ به خواب رفت.
ساعت ۱ بامداد بیدارباش بود و ساعت ۱:۳۰ بامداد روز جمعه مورخ ۱۴ تیرماه با کوله سبک صعود با سرقدمی علیرضا میمنت آغاز شد.
بدلیل عدم وجود ماه در آسمان هوا بسیار تاریک بود ولی بدلیل اینکه سرقدم قبلا در روشنایی روز مسیر را طی کرده بود مشکل خاصی وجود نداشت و البته مهمان برنامه مسیر صعود را قبلا در تلفن همراه خود ذخیره کرده بود که کمک زیادی به صعود کردند(در ابتدای یال منتهی به قله اشتباهی در یافتن مسیر رخ داد که بوسیله فایل ذخیره شده در تلفن همراه مسیر مجدد به مسیر برگشتیم)اگرچه بدلیل عدم اطلاع سرقدم از وضعیت جسمی مهمان برنامه حرکت به آرامی انجام گرفت ولی نهایتا تیم ساعت ۵:۳۰ و پس از صرف ۴ ساعت زمان بر فراز قله ۴۸۵۰ متری علم کوه ایران آرام گرفت.


هنوز آفتاب طلوع نکرده بود و باد بسیار سردی می وزید و مه صبحگاهی تمام منطقه را فرا گرفته بود ولی ما در قله بالای ابر و مه قرار داشتیم.
علم کوه تقریبا در مرز دو استان البرز و مازندران قرار دارد و در قله آن بدلیل موقعیت صخره ای امکان تجمع وجود ندارد لذا در صورت تجمع کوهنوردان برای عکس یادگاری تاخیر ناخواسته ایجاد میشود و به همین دلیل ساعت شروع ۱:۳۰ بامداد انتخاب شد تا قبل از تمام کوهنوردان حاضر در حصارچال به قله برسیم.
پس از چند عکس یادگاری برگشت آغاز و ساعت ۸:۱۵ به کمپ برگشتیم.
پس از جمع آوری کمپ برگشت آغاز و ساعت ۱۰ به تنگه گلو ساعت ۱۱ به روستای رودبارک رسیده و برنامه ساعت ۲۱ در شهر قروه خاتمه یافت.
گزارش از علیرضا میمنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *