صعود به قله برفخانه طزرجان(یزد)

مورخه ۳ آذر ماه ۵ تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه دوم  به قله ۴۰۰۵ متری برفخانه در استان یزد صعود نمودند.

گزارش برنامه در ادامه مطلب…

گزارش برنامه..
۲ آذر ماه
پنج شنبه ساعت ۴ صبح  همراه چهار تن از اعضای باشگاه قاجر راهی یزد جهت صعود قله برفخانه شدیم .پس از گذشتن از شهر های قم، کاشان ،یزد ،ساعت ۱۶:۳۰ وارد روستای طزرجان واقع در ۴۰کیلومتری یزد شدیم با کمک تابلو های نصب شده در روستا و  مسیر جی پی اس که همنوردان باشگاه سال ۸۹روی این قله تلاش داشتند به انتهای روستا رسیدیم و ماشبن را همانجا پارک کردیم.
پس از پارک ماشین ساعت ۱۷ براه افتادیم هوا تاریک شده و مسیر مه الود و‌سرعت باد هم بالا بود .با توجه به اینکه همنوردان قاجر سال۸۹ این مسیررا زمستان آمده بودند مسیر حرکت شان از روی یال بود ولی با توجه به این فصل و نبود بارش در منطقه از ابتدای مسیر تا پناهگاه پاکوب مشخص بود بعد از گذشت نیم ساعت از  به چشمه اب رسیدیم مسیر تا پناهگاه شیب ملایمی داشت فقط باد و سرما  اذیت می کرد.

در طول مسیر هم تابلو های راهنما نصب شده بودند ساعت ۱۹:۳۰ به پناهگاه در ارتفاع ۳۲۰۰ رسیدیم مسیر تا پناهگاه دو ساعت بود.
پناهگاه بزرگ و کوهنوردران دیگرب  نبودند کف پناهگاه موکت و چندین زیرانداز و پتو داخل پناهگاه بود و زیر پناهگاه هم بخاری نفتی موجود بود دقیقا جلوی پناهگاه چشمه اب هم ‌وجود داشت و برای دسترسی به اب در کل مسیر مشکلی وجود ندارد.
شب سرعت باد خیلی زیاد شد بعد از صرف شام و تنقلات داخل کیسه خواب ها رفتیم.
۳ آذر
 صبح ساعت۵ بیدار شدیم سرعت باد خیلی شدید بود امکان حرکت نبود. بعد از صرف صبحانه ساعت ۷:۳۰به سمت قله حرکت کردیم دو‌مسیر برای صعود به قله برفخانه وجود دارد یکی از سمت راست که به گرده قله منتهی می شود و‌ مسیر نرمال صعود است، مسیر بعدی از سمت چپ قله همراه با تراورس ۱۸۰درجه ای قله که به دهلیز منتهی می شود. ما از سمت دهلیز تصمیم به صعود گرفتیم مسیر جی پی اس همنوردان قاجر چون زمستان بوده، مسیر تراورس را دقیقا از زیر دیواره رفته بودند.
 مسیر پاکوب از پناهگاه مشخص بود بعضی جاهای مسیر دامنه شیب زیاد و‌ زمستان احتمال بهمن در مسیر زیاد بود .
حدود پنج سانت برف روی زمین بود. مسیر پاکوب را ادامه دادیم و‌ تراورس ۱۸۰درجه نسبت به پناهگاه دور قله انجام دادیم تا به زیر دهلیز رسیدیم از پناهگاه تا زیر دهلیز حدود ۴۰۰متر افزایش ارتفاع داشتیم بعد از استراحت پنج دقیقه ای و صرف تنقلات با انرژی صعود دهلیز را شروع کردیم مسیر پوشیده از برف بود و چند کراکس داشت یکی از کراکس ها اول دهلیز بود که به صورت پاگستر باید ردش می کردیم و به علت همان برف کم کمی سخت شده بود یکی دو‌ جا در طول مسیر با استفاده از کلنگ مسیر راحت تر شد.
تقرییا زیر قله مسیر شن اسکی بود و‌سنگ های مسیر بسیار ریزشی بودند ساعت ۱۰:۳۰به قله برف خانه به ارتفاع ۴۰۰۵رسیدیم اختلاف ارتفاع دهلیز حدود۴۰۰متر بود بعد از گرفتن چند عکس و‌نوشتن یاگاری در دفترچه روی قله به سمت پایین حرکت کردیم.
 کراکس هایی که موقع صعود داشتیم موقع برگشت مجبور به استفاده از طنابچه شدیم در درنهایت ساعت ۱۲:۳۰به پناهگاه رسیدیم بعد از جمع کردن وسایل ها به سمت پایین حرکت کردیم.
 روز جمعه ساعت ۷ تعداد زیادی از کوهنوردان به پناهگاه از یک مسیر دیگر که به گفته خودشون مسیر نرمال پناهگاه بود، آمده وپس از صرف صبحانه به پایین برمی گشتند کسی جهت صعود به قله آن روز راهی قله نشد.
پس از یک ساعت از پناهگاه به محل پارک ماشین رسیدیم و راهی شهر یزد شدیم و گشت گذار در شهر یزد و خرید سوغاتی و پس از صرف شام به سمت قروه راهی شدیم در نهایت ساعت پنج صبح شنبه ۴ آذر  همگی صحیح سلامت به قروه رسیدیم
بزرگترین ارزش این برنامه سلامتی همه اعضای برنامه بود
گزارش : سینا ابراهیمی

تاریخ اجرای برنامه: ۲ الی ۴ آذر ماه ۱۳۹۶
شرکت کنندگان آقا: علیرضا میرانی .علی الیاسی .پدرام نعمتی .سیناابراهیمی(سرپرست)