در گذشت رییس بنیاد هیمالیای ایران
تیمسار محمدعلی خاکبیز متولد سال ۱۲۹۸ تهران است  ، او کوه‌نوردی را از سال ۱۳۱۵ شروع کرد، فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی نیروهای مسلح بود و چهارمین رییس فدراسیون کوه‌نوردی ایران از سال ۱۳۳۴ تا ۳۷ ۱۳ می باشد . 
او در سال ۱۳۲۷ دیواره بیستون را به همراه حسین هاشمی و ابوالقاسم نوروزی صعود کرد. او صعودهای زیادی به قله‌های داخل و خارج کشور داشته است از جمله مون‌بلان در فرانسه، فوجی‌یاما در ژاپن و مونت‌ویتنی در آمریکا .  خاکبیز در سال ۱۳۲۹ دوره‌ای را در مدرسه کوه‌نوردی شامونی در فرانسه گذراند و در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ اردوهای کوه‌نوردی مختلفی را به همراه کلاس‌های آموزشی در روزهای جمعه ذز ارتفاعات پس‌قلعه و سربند برگزار کرد. هدف او بردن دانش فنی کوه‌نوردی به میان توده‌ی کوه‌نوردان بود.
او مبتکر و برگزار کننده‌ی اولین و دومین کنگره‌ی کوه‌نوردی ایران در شیراز و مشهد، از بهترین  رییسان فدراسیون کوه‌نوردی در سال‌های ۱۳۴۳، ۱۳۴۴، ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ و رییس بنیاد هیمالیای ایران بود .
او سرپرست برنامه‌ی مشترک ایران و ژاپن در صعود به ماناسلو، نخستین کوه ۸۰۰۰ متری صعود شده بوسیله‌ی ایرانیان و سرپرست هیات کوه‌نوردی ایران و چین در صعود به اورست بود که تا ارتفاع ۷۵۰۰ متری صعود شد .
محمدخاکبیز طی سالهای اخیر در بستر بیماری بود و صبح روز ۶ مهر ماه به دیدار معبود شتافت .
روحش شاد و یادش گرامی باد
منبع: فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *