ارزیابی قابلییت های کوهنوردی
برنامه‎ریزی برای یک برنامه کوهنوردی همیشه با بررس قابلیتهای خودمان شروع می‎شود، مقایسه خود با برنامه مورد نظر و تغییر برنامه بر طبق آن.
وقتی قابلیتهای خودمان را زیادی دست بالا بگیریم، اذیت خواهیم شد یا یک کوهنوردی نامناسب خواهیم داشت. قبل از شروع هر برنامه به توضیحات زیر فکر کنید…….

بررسی قابلیتهای فیزیکی:
شرایط، محدودیتها و توانایی های خودتان را بشناسید. عوامل زیادی وجود دارد که باید برای یک برنامه آنها را محاسبه نمود و بعد به طبیعت گردی اقدام نمود. شما باید همیشه بدترین حادثه ها را محاسبه نمایید.
شرایط آب و هوا، شرایط منطقه، تجهیزات مناسب و ارتفاع از جمله این موارد هستند. وقتی اینها را با توانایی فیزیکی، قدرت و استقامت خودتان اضافه نمایید برنامه‎ریزی صحیح‎تری خواهید داشت. کوهنوردی ورزش ویژه ای محسوب می‎شود بخصوص وقتی که بار سنگینی را باید بر پشت خود حمل کنید. بدن شما به زمان نیاز دارد تا به خستگیها و فشارهای این نوع ورزش تطبیق پذیرد.
ارزیابی دانش فنی کوهنوردی، مهارتهای هوای باز (Out door skills) و تجربه کوهنوردی:
باید نسبت به توانایی خودتان شناخت کافی داشته باشید، کوهنودری فنی، تجربه و ورزیدگی و دانش فنی از عواملی هستند که در هر برنامه ای ممکن است به آن نیاز داشته باشید.
هیچگاه برنامه ریزی برای کوهنوردیهایی نکنید که نیاز به صعود از دیواره ها، گذر از رودخانه ها، شب مانی، جمع آوری خوراک، تصفیه آب، ابزار جهت یابی و دیگر روشها و نیازهای کوهستانی دارد، ولی هیچ آگاهی نسبت به آن ندارید.
اینها مهارتهایی هستند که شما قبل از تمرین آن باید آنها را بشناسید و یا آموزش ببینید. منابع مختلفی هستند که به شما در این موارد کمک می کنند. سفر با افراد با تجربه، کلاسهای آموزشی، کتاب، اینترنت و غیره.
ارزیابی شرایط روحی روانی
قدرت فکری و استحکام مغزی خودتون را باید بدانید چقدر هست. در مورد حوادث ناگوار و اتفاقاتی که ممکن است برای شما رخ دهد تفکر کنید. مثلاً واکنش شما نسبت به پیچ خوردن قوزک پایتان چیست؟
از نظر ذهنی نیز خودتان را برای این نوع وقایع آماده کنید و البته احتیاط و خودسنجی کنید که چقدر تحمل پذیرش خطرات طبیعی و اتفاقات را دارید.
در نهایت ببینید چقدر خواستار کوهنوردی و کوهپیمایی هستید. مطمئن باشید که از تواناییهای فیزیکی و روحی روانی لازم برخوردارید، قبل از شروع هر سفر.
منبع: نشاط کوهستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *