دومین مرحله از برنامه اکتشاف غار «قلا» / پیشروی تا عمق حدود ۵۵۰ متر
به گزارش رسیده؛ دومین مرحله از برنامه اکتشاف غار قلا با تلاش تیم مستقل غارنوردان کشور و پیشروی تا عمق حدودا ۵۵۰ متر پایان یافت.  این برنامه طی روزهای  16 ،۱۷ و ۱۸ تیر به منظور پیشروی و اکتشاف بیشتر در چاه غار قلا انجام گرفت. در اولین ساعت بامداد ۱۶ تیم هفت نفره  کوه را صعود کردند و در نزدیکی دهانه غار مستقر شدند….
روز بعد همزمانی که اکثر نفرات تیم به امور مربوط به کمپ بیرون از غار پرداختند، سرپرست  کار اکتشاف در عمق پائین تر از ۳۵۴ متر را آغاز کرد.  پس از چند ساعت فعالیت سخت زیر ریزش آب سرد غار و در حالی که طناب ۲۰۰ متری در حال  به اتمام رسیدن بود به کف چاه و داخل تالاری وسیع رسید، که وسط این تالار توده بزرگی از قلوه سنگ  قرار گرفته بود و روی آنرا لایه ضخیمی از گل پوشانده بود. انطرف این تالار که به قطر ۳۰ متر می شد یک دریاچه قرار داشت. عمق دریاچه زیاد بود و امکان پیشروی وجود نداشت .
بدین شکل پرونده چاه غار قلا بسته شد و این غار آماده نقشه برداری خواهد بود. ضمن آنکه تلاش برای بررسی دریاچه (سیفون بزرگ) ادامه خواهد یافت.
این تیم قرار است شهریور ماه  برای ادامه کار وارد منطقه شوند .
در صورتی که عمق چاه بیشتر از ۵۵۳ مترگردد عنوان دومین چاه عمیق دنیا را از آن خود خواهد کرد  و در قید این صورت سومین چاه غار عمیق دنیا خواهد بود.
اعضا تیم :
داود مفاخری
نصیر گنجی
یوسف سورنی نیا
ناصر  روز نهان
احتشام مصدق
یونس شریعتمداری
جمال قربانی
با تشکر از فرماندهی و پرسنل زحمت کش لشگر ۲۹ نبی اکرم  برای همکاری با تیم غارنوردی سورنا.
ارسال گزارش: یوسف سورنی نیا / سرپرست تیم
پایگاه خبری فدراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *