بی تحرکی و بروز بیماری های قلبی
 بی تحرکی از عوامل خطرناک و اصلی بروز بیماری قلبی است و افرادی که ورزش نمی کنند باید به این موضوع توجه کنند.
 بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین امراض در بین مردم است و برخی اوقات نیز ممکن است این بیماری سبب مرگ اشخاص شود پس افرادی که ورزش نمی کنند توجه کنند که بی تحرکی از عوامل اصلی و خطرناک بروز بیماری قلبی است.
در عوض انجام ورزش و کوهنوردی به بهبود سلامت قلب کمک می کند و می تواند برخی از عوامل خطرناک بروز بیماری قلبی را کاهش دهد.
در هنگام ورزش کوهنوردی قلب مانند تمام ماهیچه ها قوی تر و بزرگتر می شود و با هر ضربه خون بیشتری را می تواند به بدن پمپاژ کند و سطح حداکثر خود را در صورت نیاز با فشار کمتری حفظ کند…….

سرعت ضربان قلب در حال استراحت افرادی که ورزش می کنند آهسته است چون تلاش کمتری برای پمپ کردن خون لازم است.
فردی که اغلب اوقات و با شدت ورزش می کند کمترین احتمال دچار شدن به بیماری قلبی را دارد و مطالعات نشان می دهد که ورزش های سبک تا معتدل حتی در افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز مفید هستند و تنها فرد مبتلا به این بیماری یا در معرض عوامل خطرزای قلبی باید قبل از شروع یک برنامه ورزشی نظر پزشک خود را جویا شود.
 قلب اندام عضلانی بزرگی است که خون را به سراسر بدن پمپ می کند و دریچه های داخل قلب باز و بسته می شوند این کار میزان خون ورودی یا خروجی از قلب را کنترل می کند.
 ورزش و کوهنوردی دارای تاثیراتی است که برای قلب و جریان خون مفید است، کوهنوردی نیز از رشته های ورزشی و پاک در بین علاقمندان این حوزه است و انجام آن مانند سایر ورزش ها تاثیرات خوبی دارد این فواید شامل بهبود سطوح کلسترول و چربی، کاهش تورم در شریان ها کمک به برنامه های کاهش وزن کمک به انعطاف پذیری و بازماندن رگ های خونی است و مطالعات نشان می دهند که فعالیت بدنی و اجتناب از مصرف غذاهای چرب موفق ترین روش های رسیدن به سطوح سلامت قلب و حفظ تناسب اندام و وزن است.
 افرادی که سبک زندگی فعالی را دنبال می کنند ۴۵ درصد خطر توسعه بیماری قلبی کمتری را نسبت به افراد بی تحرک دارند و کارشناسان در تلاش بوده اند تا مشخص کنند چه میزان ورزش برای ایجاد فواید قلب لازم است.
تغییرات مفید در سطوح کلسترول و چربی شامل سطوح LDL پایین تر (کلسترول بد) حتی زمانی هم که افراد اندکی ورزش باشد تا معتدل یا شدید نظیر ۱۲ مایل در هفته پیاده روی یا دوی آرام انجام داده اند رخ می دهد.
 برخی مطالعات حاکی از آن است که برای بیشترین محافظت از قلب، نه طول مدت یک جلسه ورزش منفرد بلکه میزان کل هفتگی انرژی مصرف شده اهمیت دارد و تمرین مقاوتی با وزنه را هم با محافظت از قلب مرتبط دانسته اند.
توجه داشته باشید اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید یا عوامل خطرساز بیماری قلبی دارید قبل از شروع تمرین مقاوتی حتما با پزشک تان مشورت کنید. بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به طور سنتی از انجام ورزش منع شده اند.
این در حالی است که امروزه نشان داده شده که انجام ورزش تحت نظارت پزشکی برای بیماران منتخب دارای نارسایی قلبی با ثبات مفید است و تمرین مقاومتی تدریجی ممکن است به طور خاص برای بیماران مبتلا مفید باشد زیرا که عضلات را که در اختلال تضعیف می شوند، تقویت می کند و حتی تنها انجام روزانه ورزش های فشار می تواند جریان خون را در درون شریان ها بهبود دهد.
به هرحال کارشناسان هشدار می دهند که ورزش برای تمام بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مناسب نیست.
 هر فرد دچار حمله قلبی یا دارای عوامل خطرزای توسعه بیماری قلبی باید قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک مشورت کند، این بیماران می توانند تقریبا همیشه تا زمانی که قبل از آن مورد ارزیابی قرار گیرند به انجام ورزش بپردازند و برخی نیاز خواهند داشت ورزش خود را تحت نظر پزشک انجام دهند.
با وجود اینکه اغلب برای یک پزشک دشوار است که مشکلات سلامتی را که ممکن است در نتیجه یک برنامه ورزشی روی دهد، پیش بینی کند افراد در معرض خطر باید از هر نوع علائم هشدار دهنده مشکلات مضر در حین ورزش آگاه باشند.
 برخی از کارشناسان معتقدند، افراد بالای ۴۰ سال چه در معرض خطر بیماری قلبی باشند یا نباشند، قبل از شروع یا تشدید یک برنامه ورزشی باید آزمایش جسمانی کاملی را انجام دهند.
 انجام تست استرس به تشخیص خطر بروز مشکل قلبی ناشی از ورزش کمک می کند. افراد دارای مشکل قلبی با سابقه بیماری قلبی باید قبل از آغاز برنامه ورزشی تست استرس را انجام دهند.
افرادی که بیماری دیابت کنترل نشده، حملات قلبی کنترل نشده، فشار خون بالای کنترل نشده، حمله قلبی در ظرف شش ماه قبل، نارسایی قلبی و آنژین بی ثبات، بیماری دریچه آئورت قابل توجه یا آنوریسم (آتساع رگ) آئورتی دارند باید از انجام ورزش شدید اجتناب کنند، یا آن را با نظارت دقیق آغاز کنند.
 افرادی که دارای فشار خون متوسط تا شدید هستند، قبل از اینکه برنامه ورزشی شدیدی را آغاز کنند، فشارشان را باید به سطوح پایین تر آورند.
 مرگ های ناگهانی که برای افراد جوان توسط انجام ورزش اتفاق می افتد نادر، اما موجب نگرانی زیادی است در مواردی قبل از آنکه بیهوشی رخ می دهد، علت آن افت ناگهانی و شدید در فشار خون است و باید متذکر شد که بیهوش شدن در ورزشکاران نسبتا شایع است و تنها در افراد مبتلا به بیماری قلبی خطرناک است.
ممکن است به خصوص برای افراد یا عوامل خطرزای بیماری قلبی و در بزرگسالان پرخطر باشد؛ زیرا که این فعالیت ها بر قلب فشار می آورند و برای دوره ای کوتاه فشار خون را بالا می برند و ممکن است اسپاسم هایی را در شریان هایی که به طرف قلب می روند، ایجاد کند.
برخی معاملات حاکی از آن است که ورزش های رقابتی که فعالیت شدیدتر را با هیجانات تهاجمی همراه می کنند، با احتمال بیشتری نسبت به دیگر شکل های ورزشی سبب آغاز حمله قلبی می شوند.
 باید متذکر شد طبق یک تحقیق حداقل ۴۰ درصد مردان جوان که به ناگهانی در طی یک فعالیت می میرند، قبلا علایم هشداردهنده بیماری را تجربه کرده اند، ولی نادیده گرفته اند.
علاوه بر اجتناب از فعالیت های مخاطره آمیز، بهترین تاکتیک پیشگیرانه به طور ساده گوش کردن به بدن و درخواست کمک پزشکی با بروز اولین نشانه علائم در طی ورزش یا پس از آن است.
علائم اولیه حمله قلبی شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه و ضربان قلب نامنظم است و افرادی که این نشانه ها را در بدن خود احساس می کنند، حتما آن را جدی بگیرند.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *