درددل های یک همنورد در زمینه حادثه کوهنوردی در استان گلستان
انجمن پزشکی کوهستان ایران: ۲۵ روز از حادثه پیمایش  بوقوتو و فوت بزرگ کوهنورد و پیشکسوت شهرستان گنبد مرحوم  علی اسماعیلی گذشت.
 من به عنوان سرپرست برنامه صحبت های زیادی را از مسئولین قضایی  متحمل شدم و هنوزم این قصه سردراز دارد. اولین چیزی که از من سوال شد این بود که آیا باشگاه شما مجوز قانونی برای اجرای برنامه های کوهنوردی دارد ؟
پس دوستان کوهنورد من با گروه هایی؛ برنامه های کوهنوردی را انجام دهید که مجوز قانونی داشته باشند . 
تکروی و غرور در کوهنوردی و تمرد از دستور سرپرستی و خروج از مسیر اصلی و ماجراجویی  مهمترین عامل حوادث در کوهنوردی می باشد . متاسفانه سرپرستان برنامه از سوی مسئولین گروه ها و باشگاه ها  حمایت نمیشوند وظیفه کوهنوردان در برنامه های کوهنوردی  اجرا نمی شود و تمامی تیرها به سمت سرپرست برنامه شلیک میشود . 
سرپرستان محترم  با کوهنوردانی که وظایف خود را عمل نمیکنند برخورد نمایید و از حضور آنان در برنامه های کوهنوردی جلوگیری شود . ورود خانمها و آقایان در برنامه های کوهنوردی یکی دیگر از بحث های داغ می باشد و در این زمینه بانوان در گروههای رسمی که مجوز ورود به بانوان را دارند شرکت نمایند ، در غیر اینصورت بیمه ورزشی به گروه های فاقد مجوز تعلق نمیگردو از نظر قوانین و مقررات ورزشی جرم محسوب می شود.
با گروههای کوهنوردی که مجوز صعود را نداشته باشند برخورد می شود و در صورت بروز حادثه مسئول و سرپرست گروه باید پاسخگو باشد . کسانی که فاقد مدرک کارآموزی کوهپیمایی می باشند  را هرگز با خود کوه نبرید . 
احساسات را کنار گذاشته واین عامل در امورات سرپرستی بزرگترین عامل حوادث به شمار می رود .  اقتدار و شهامت و تصمیم به موقع را در سرپرستی برنامه های کوهنوردی فراموش نکنید . از شرکت افرادی که کارت بیمه ورزشی معتبر ندارند خودداری نمایید . برگزاری برنامه های کوهنوردی زیر نظر هیئت های کوهنوردی برگزار شود . 
هیئت های کوهنوردی باید از گروه های کوهنوردی با مجوز رسمی فدراسیون حمایت نمایند . در صورت بروز حادثه صورتجلسه ای در همان مکان تنظیم شود . یادآوری می نمایم که برای سرپرست برنامه حقوقی مشخص نمی شود و سرپرستی برنامه های کوهنوردی مسئولیت سنگینی هست که هر کسی آن را قبول نمیکند . به صحبت های سرپرستان برنامه گوش دهید و اطاعت از سرپرستی را سرلوحه کوهنوردی خود قرار دهید . دوستان خوبم ، هرگز بدون اینکه از حادثه خبری داشته باشید سرپرست را مجرم ندانید و روحیه او را تخریب ننمایید .  یادت نرود شاید سرپرست بعدی خود شما باشید . حادثه در کوهنوردی در کمین می باشد پس با فکر کوهنوردی نماییم.
” کوهستان جان بخش هست نه جان ستان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *