هشدار نسبت به صعودهای زمستانی
رییس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: با توجه به شروع فصل سرما و افت شدید دمای هوا در چند روز اخیر و با در نظر گرفتن نوع و میزان بارش ها در ارتفاعات استان همدان از عموم علاقمندان و کوه‌نوردانی که در این روزها قصد صعود دارند، می خواهیم نکات ایمنی را رعایت کنند.
ˈ«مهدی کرمی» افزود: باتوجه به بارش برف در ارتفاعات احتمال لیزخوردن در مسیر و شیب ها افزایش یافته و بارش برف در روزهای اخیر نیز زمینه شیب های تند را ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: برای صعود در چنین شرایطی بهتر است کوه‌نوردان به صورت انفرادی صعود نکنند و در صورت این اقدام ضمن اطلاع به والدین خود، از مسیر های نرمال ، قابل دسترس و دارای شیب کم به ارتفاعات بروند. «کرمی» اظهار داشت: کوه‌نوردان در شرایط زمستانی هرگز به آفتابی بودن هوا در مقاطع خاص اکتفا نکنند و همیشه لباسهای گرم ، کفش مناسب ، کلاه ، عینک و تغذیه به مقدار کافی همراه داشته باشند.
وی بیان داشت: همچنین در صورت بروز حادثه برای خود و یا هر یک از همنوردان ضمن حفظ خونسردی و پرهیز از هرگونه اقدام احساسی، مراتب را به ارگان ها و مراکز امدادی نظیر هلال احمر ، هیئت کوه‌نوردی ، آتش نشانی ، اورژانس یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند و در صورت وخامت اوضاع تا حصول نتیجه و رسیدن نیروهای امدادی ضمن برقراری ارتباط مستمر منتظر باشند.
«کرمی» در ادامه گفت: کوه‌نوردان مسیرها و ارتفاعاتی را برای صعود انتخاب کنند که در طول مسیر دارای جان پناه بوده و یا در حین صعود ارتباط تلفن همراه در مسیر ها برقرار باشد.
وی از کوه‌نوردان خواست، از راهنمایی ها و مسیریابی و یا پیشنهاد مسیر توسط افراد غریبه و یا غیر حرفه ای در تصمیم گیری استفاده نکنند. رییس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی همدان یادآور شد: با توجه به بالا بودن خطر حملات قلبی و عروقی در ارتفاعات، از افراد دارای بیماریهای مزمن قلبی ، عروقی و تنفسی تقاضا می شود از صعود خودداری کرده و یا با رعایت کامل اصول ایمنی و مشورت با پزشک مبادرت به کوهپیمایی کنند. 
وی یادآور شد: در روز های برفی و شرایط سفیدپوش شدن کوه ها از لباسهایی با رنگ متمایز با برف نظیر قرمز ، سبز فسفری ، نارنجی و استفاده شود و لباس گرم و مناسب در شرایط مختلف همراه داشته و قبل از صعود نحوه استفاده و زمان های کم کردن و یا اضافه کردن لباس را مرور کنند چرا که نداشتن برنامه برای این امر به راحتی می تواند شرایط مساعد بروز سرمازدگی را فراهم کند.
وی افزود: طبق بررسی های به عمل آمده تحلیل و کمبود شدید انرژی در شرایط برودت جوی در کوه عامل بروز حوادث زیادی بوده و باید قبل از صعود، غذا های مقوی و پرکالری مصرف شود و در طول مسیر صعود نیز با رعایت اصول تغذیه در کوهپیمایی از مایعات گرم دارای مواد رقیق قندی استفاده کرده و کوهنوردان آب ، غذا و چراغ مناسب سوختی به همراه داشته باشند.
  منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *