تلاش برای صعود زمستانی نانگاپاربات

نانگاپاربات (۸۱۲۶ متر) نهمین قله مرتفع هشت هزار متری ست که تا کنون هیچ کوه نوردی موفق به صعود این کوه در زمستان نشده است. اما اکنون یک تیم بین المللی متشکل از سه کوه نورد از آمریکا و مجارستان قصد تلاش برای صعود زمستانی این کوه سرسخت را در زمستان دارند.

اعضای این تیم عبارت اند از ایان اوورتن ۲۸ ساله (Ian Overton) پزشک تیم از آمریکا به همراه دو همنورد خود دیوید کلین (Dávid Klein) سرپرست تیم و زولتان اسس (Zoltan Ács) به عنوان ویدئو گرافر هر دو از مجارستان که قرار است در روز های آینده بر روی این قله تلاش کنند.

طبق گفته ایان به اکس وب این تیم با همکاری شرکت جزمین تورز (Jasmine Tours) راهی این اکسپدیشن شده اند و این شرکت تمامی حمایت های این تیم را از قبیل شرپا، مجوز، آشپز و مایحتاج شان را در بیس کمپ به عهده خواهد داشت اما باید به این نکته اشاره کرد که این خدمات فقط تا بیس کمپ ارائه خواهد شد….

ایان اوورتن از قصد خود در تلاش برای صعود قله می گوید و اضافه می کند که به عنوان پزشک تیم او قصد ندارد در بیس کمپ بماند. او همچنین متذکر می شود که تا به حال فراتر قاره آمریکا نبوده و بیشتر فعالیت های کوه نوردی او به عنوان یک مربی اسکی به مسیر های فنی سنگ نوردی و چند تجربه در کوهستان راکی در شرایط آب و هوایی سرد ختم می شود.

دیوید (متولد ۱۹۷۵ و سرپرست این اکسپدیشن) نیز از مزیت های صعود زمستانی به هوای پایدار اشاره می کند و اضافه می کند که در صورت شرایط هوایی مناسب می توانیم از اسکی، کفش برفی و سورتمه نیز استفاده کنیم. او می گوید شرایط سرد جوی را دوست دارد و قبلا دو بار (بار اول را به همراه زولتان) در زمستان بر روی قله دنالی تلاش کرده ام. او همچنین با اسکی سفری به هر دو نقطه قطب شمال و جنوب داشته است. او اشاره می کند که از سال ۱۹۹۸ به همراه همنورد خود زولتان در شش اکسپدیشن (چهار مورد به هیمالیا مربوط می شه) کنار هم بوده اند و به خوبی به نقش یکدیگر در یک اکسپدیشن آگاه هستند.

دیوید با اشاره به تلاش سیمونه مورو و دنیس اوروبکو در زمستان گذشته بر روی این قله می گوید که آنها مسیر فوق العاده ای را پیدا کردند که با تمایل به سمت چپ صعود کننده به طرف مسیر سنتی کینشوفر (Kinshofer) دوباره به مسیر قبلی بر می گردد و فکر می کند که این مسیر در ارتفاعات پایین امن بوده و آنها را از مواجه با مسیر های شیب دار و صخره ای باز داشته و به آنها کمک می کند تا نصب طناب ثابت را محدود کرده یا حتی نداشته باشند و به نظر او این مسیر در طی دوره هم هوایی می تواند به کمکشان بیاید.

این تیم سه نفره در طول این تلاش زمستانی قصد ندارند از کپسول اکسیژن و شرپای ارتفاع استفاده کنند. ایان نیز اضافه می کند که هر سه آنها حس ماجراجویانه داشته و از لحاظ فیزیکی آماده بوده و از ذهنیت مثبتی در این صعود برخوردار هستند. به نظر زولتان نیز آنها همدیگر رو خوب می شناسند و به نقاط ضعف و قوت همدیگر آشنا هستند.

دیوید قبلا به قلل چو آپو و گاشربروم ۲ بدون اکسیژن صعود کرده و تا ارتفاع ۸۶۵۰ متری اورست بدون اکسیژن صعود کرده است. زولتان (ویدئو گرافر) نیز در کارنامه خود صعود به قلل گاشربروم ۲، چو آیو و برود پیک را دارد و همانند دیوید تا ارتفاع ۸۶۵۰ متری اورست بدون اکسیژن پیش رفته است.

این تیم در تاریخ ۲۶ دسامبر از بوداپست پایتخت مجارستان به اسلام آباد پرواز خواهند کرد و در تاریخ ۴ ژانویه در پای یخچال دایامیر (Diamir Glacier) خواهند بود تا تلاش خود را برای صعود این قله آغاز کنند و تا اواسط ماه مارس میلادی به بوداپست برنخواهند گشت.

منبع: http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=21139
http://www.indiegogo.com/nangaparbat2013
 با تشکر از وبلاگ کلوپ کوهنوردان سولدوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *