شاخص‌ترین فعالیت‌های فنی انجام شده در دومین جشنواره سنگ‌نوردی بیستون

پایگاه خبری ویژه جشن‌واره: بنا بر گزارش “ابراهیم نوتاش” از ارکان برگزاری دومین جشن‌واره‌ی بین‌المللی سنگ‌نوردی بیستون و نماینده‌ی کوه‌نوردان ایرانی در سازمان GHM پس از بررسی‌های انجام شده و بر اساس جمع‌بندی تیم اجرایی این رویداد؛ شاخص‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در جشن‌واره‌ی دوم به این شرح اعلام شد:

– گشایش یک مسیر فوق‌العاده سخت توسط یک جوان ۱۹ ساله فرانسوی (Sebastian Bouin) و یکی از سنگ‌نوردان خوب کرمانشاهی (حسن جوادیان) با مشخصات ۵ طول طناب که درجه سختی دو طول آن ۸b , 8c می‌باشد که با صحبت‌هایی که شد قرار است مجددا او به ایران آمده و این مسیر را با همین درجه سختی تا انتها ادامه دهند که به این ترتیب جزو بلندترین و مشکل‌ترین مسیر دیواره‌ای دنیا خواهد شد. نام این مسیر توسط سنگنورد فرانسوی «Face of Iran» نام‌گذاری شد.
– گشایش یک مسیر به نام «کف‌گیر طلایی» به طول ۱۱۰۰ متر توسط دو کوه‌نورد اسلوونی به نام‌های Marko Prezelj , Luka Lindic (برنده دوبار کلنگ طلایی) و دو کوه‌نورد معروف فرانسوی به نام‌های Emmanuel Pellissier , Samuel Beaugey و یک کوه‌نورد ایرانی به نام حسام کرجی طی دو روز از ابتدا تا انتهای دیواره.
– گشایش تا پله سوم مسیر جشنواره توسط حسن گرامی – حمید شفقی با همراهی حسین هیزم‌کار و Lesli Fucsko و عامر ازوجی که پله اول آن در جشنواره قبلی هم توسط ایرانیان گشایش شده بود. در حدود ۶۵۰ متر.
 – گشایش یک مسیر ۵ طول طنابی به نام ماه عسل توسط یک زوج استرالیایی به نام‌های Anthony Hall , Julie Heller و یک زوج ایرانی به نام‌های احسان میرتقی و شکوه پریایی. (زوج استرالیایی ادامه ماه عسل خود را در ایران بسر می‌بردند).
– گشایش یک مسیر ۱۱ طول طنابی به نام «مارمولک سیاه» توسط دو فرانسوی Herve Qualizza , Jean – Yves Ferrandis

– آماده‌سازی یک مسیر اسپورت با دو طول طناب توسط دو خانم ایرانی مریم بهرامی‌نژاد و پروین جهان‌بخش. که در اروپا به این نوع مسیرها مسیر مدرسه اطلاق می‌شود که کاربرد آموزشی دارند. با درجه سختی b12/5 در حدود ۴۳ متر.

– گشایش دو مسیر کوتاه به طول‌های ۴۵ متر با درجه سختی a6 به نام «کاروانسرا» و دیگری به طول ۶۰ متر با درجه b6 و به نام «به بیستون خوش آمدی» توسط Tunc Findic و شهرام کرجی.

ــ مسیرهای کوتاه زیادی صعود شد که چون از حد نصاب عرفی بالایی برخوردار نیستند مسیر جدید تلقی نمی‌شوند.

– اکثر مسیرهای موجود توسط آماتورهای خارجی با کمک و همراهی راهنمایان ایرانی که به عنوان همکاران اجرایی برنامه انتخاب شده بودند و اکثرا از کوه‌نوردان جوان کرمانشاه بودند صعود شد.

– دو مرحله پرواز پاراگلایدری توسط دو پرنده کرمانشاهی محسن نیک‌روش و حمید یاسمی که از وسط دیواره انجام شد که با توجه به عدم فاصله لازم برای گرفتن دورخیز پرش به‌نوبه خود کاری نو محسوب می‌شود و پرواز دیگر توسط یک فرانسوی Hubert Giot و یک ایتالیایی فیلم‌بردار برنامه Francisco Taranto Junior برای گرفتن تصویر پانورامای دیواره از روی بیستون را انجام شد که به همراه آنان مظفر فرهادی و احمد آزادی و فریدون الوی‌نسب و شورش تیموری هم پرواز کردند.

– کلاس آموزشی توسط آقای Hubert Giot (مربی پاراگلایدر ارتش فرانسه) برای حدود ۲۰ ایرانی در منطقه (ویس قرنی) برگزار شد و مانورهای جدید این ورزش تدریس شد.

– چهار فرانسوی High – Liner ، به نام‌های Robin Exertier , Jean Charles Fayard , Emmanuel Pellissier  Theo Sanson در روز افتتاحیه روی دو جرثقیل تعبیه شده در کنار کاروانسرا، این فن را به نمایش گذاشتند و از روز بعد در منطقه «نقره دره» با کشیدن سه تسمه به طول‌های ۲۵ و ۵۰ و ۹۰ متری نمایش فوق‌العاده با گذر از روی این تسمه‌ها با اجرا گذاردند که برای اولین‌بار در ایران اجرا می‌شد. یکی از افراد فوقTheo Sanson جزو بهترین High – Linerهای دنیا می‌باشد.
لازم به توضیح است که ایرانیانی که همراه این بندبازان از روز اول همکاری می‌کردند روزهای آخر خودشان تبدیل به High – Liner شده بودند و حتی دو تن از آنها به نام‌های محمد آبایی و امیر نوری برنامه‌های نسبتاً موفقی هم اجرا کردند.

بنا بر این گزارش: دومین جشنواره بین‌المللی سنگ‌نوردی بیستون با حضور ۴۸ سنگ‌نورد از ۱۰ کشور: آلمان – ایتالیا – ایرلند – اسلوونی – فرانسه – سوئیس – سوئد – دانمارک – ترکیه – استرالیا و بیش از ۵۰  سنگ‌نورد از کشور ایران از تاریخ ۲۳ الی ۲۸ مهرماه سال جاری برگزار شد.

—————————-
پی‌نوشت:
بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، “ابراهیم نوتاش” با ارائه‌ی گزارشی به فدراسیون، نکات مثبت و منفی دومین جشن‌واره‌ی سنگ‌نوردی بیستون را نیز اعلام کرد … در پایگاه خبری ویژه جشن‌واره بخوانید.

منبع: کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *