تلاش برای صعود مرتفع ترین قله صعود نشده نپال

دیوید گاتلیب (David Gottlieb) و جو پوریر (Joe Puryear) درتلاش شان در سال ۲۰۰۹ موفق شدند با صعود به لوناگ ری سه (Lunag Ri SE) نقشه ای را برای تلاش بعدی خود و دیگران از منطقه تهیه کنند. اما سال بعد پوریر در یک حادثه صعود جان خود را از دست داد و به همین دلیل اکنون دیوید به همراه چاد کلوگ (Chad Kellogg) با بازگشت به منطقه لوناگ ری قصد دارند تا بلند ترین نقطه این منطقه به ارتفاع ۶۸۹۵ متر را صعود کنند.

قله از بیس کمپ چو اویو (Cho Oyu) از مسیر نانگپا لا (Nangpa La) قابل مشاهده است و در واقع بلندترین نقطه صعود نشده در نپال می باشد. این اولین تلاش دیوید و چاد نیست بلکه این دو قبلا در سال ۲۰۱۱ توانستند برای اولین بار به قله پونگبوک ری (Pangbuk Ri) به ارتفاع ۶۶۲۵ متر از جبهه جنوبی صعود کنند.


قلل برجسته در Lunag Massif

از سمت راست: جو پوریر فقید و دیوید گاتلیب

این دو کوه نورد آمریکایی به تازه گی با ارسال گزارشی از بیس کمپ لوناگ ری در جنوب یخچال لوناگ اطلاع دادند که بیس کمپ پیشرفته (ABC) خود را نیز برقرار کرده اند. با حمل تجهیزات سنگین خود در چندین مرحله به بیس کمپ پیشرفته آن دو گزارش کرده اند که دیواره پوشیده از یخ و برف زیادی بوده اما  بیشتر از آن چیزی که انتظار می رفت آفتابی ست.

آنها برای صعود دو مسیر ممکن را پیش رو دارند. مسیر اول بسیار شیب دار بوده و نیاز به تجهیزات زیادی برای صعود در طول طناب آخر دارد. این مسیر در ارتفاعات پایین نیز با خطر سقوط قطعات یخی و بهمن مواجه هست.

مسیر دوم که در سمت راست مرکز دیواره قرار دارد طبق گفته چاد چیزی شبیه Denali Diamond بوده و بیشتر مسیر شامل صعود ترکیبی یخ و مسیر شیب دار برفی ست که در چند نقطه نیاز به تجهیزات کمکی صعود دارد. اما با این حال در هر شرایط نیاز به حمل بار زیادی ست چون در مسیر خود محلی آشکار برای بیواک وجود ندارد.

این دو کوه نورد بلاخره مسیر دوم را انتخاب کردند. آنها به غیر از دشواری مسیر مشکلات دیگری همچون مشکل وضعیت آب و هوا، پول و بیماری را نیز در پیش روی خود دارند.

چاد می نویسد که به لطف کمک خانواده، دوستان و حمایت های آلپاین کلاب آمریکا (AAC) و اسپانسر ها توانسته اند در این نقطه قرار بگیرند. اما باید کمربند خود را سفت تر ببندند (صرفه جویی بیشتر). آنها پیش بینی می کنند در مدت ۴ ال ۵ روز به قله صعود کنند و در همان مدت زمان نیز فرود آیند. طبق گفته های چاد آنها پیش بینی می کنند که درجه حرارت درارتفاعات بالا زیر صفر درجه باشد که البته در این پیش بینی باد های سرد را به حساب نیاورده اند. آنها این صعود را تلاشی سخت می نامند.

منبع: کلوپ کوهنوردان سولدوز
منبع: http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?id=21119

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *