سنگنوردی بر روی دیواره یوسف سیاه
۶ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول، بر روی دیواره یوسف سیاه در جنوب قروه سنگنوردی نمودند.

ارتفاعات یوسف سیاه
قله یوسف سیاه
مسیر شهرام

به نام خالق دیواره های بلند
گزارش سنگنوردی بر روی دیواره یوسف سیاه
عصر روز پنج شنبه من( رحمان مرادیانی) همراه داود مفاخری و شهرام نعمتی به سمت روستای ولی آباد حرکت کردیم .
 در دامنه این کوه و ابتدای شیب چشمه ای در میان علف زار وجود دارد که از روستا تا آنجا حدود یک ساعت می باشد.
 پس از استراحتی کوتاه مسیر را به سمت ابتدای دیواره ادامه دادیم که این مسیر حدودا شیب آن ۴۵ درجه می باشد . در نزدیک دیواره و ابتدای مسیر شهرام که جای مناسبی برای ایجاد کمپ می باشد، اتراق کردیم اما با خود چادر نبرده بودیم. علی رغم انتظار و با وجود کیسه خواب تابستانه، احساس سرما نکردیم.
روز جمعه ۲۶/۳/۹۱
ساعت ۶ بیدار شدیم  و پس ازساعتی به سمت ابتدای مسیر تنوره حرکت کردیم. مسیر تنوره در جبهه غربی این کوه و در سایه قرار دارد.
 بر روی دیواره حدودا ۲۵۰ متری این قله، ۲ مسیر با نام های مسیر تنوره ( ۵ طول ۲۵ تا ۳۰ متری) و مسیر شهرام (۷ طول ۳۵تا ۴۵ متری )گشایش شده است. که هدف از این برنامه صعود از مسیر تنوره و تقویت کارگاه های آن و فرود از مسیر شهرام بود.کارگاه های آن، صفحه رل همراه با حلقه فرود است و می توان از این مسیر فرود کرد.
در طول سوم و چهارم هر کدام یک رل به عنوان میانی زدیم . بقیه مسیر فاقد رل  می باشد و برای میانی، از ابزار استفاده می شود.ضمنا در این برنامه کارگاه های این مسیر را توسط حلقه فرود نمره ۱۰ تقویت نمودیم.
با توجه به اینکه امروز برنامه گلگشت یوسف سیاه نیز جزو برنامه بود، سه نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر صبح از قروه حرکت کرده بودند و از مسیر کوهپیمایی به قله صعود کردند و گروه ما هم  ساعت ۱۰:۱۵ در قله به آنها ملحق شد.
پس از دقایقی همراه شهرام نعمتی از مسیر شهرام فرود کردیم تا ایشان وضعیت این مسیر را از نزدیک ببیند. (این مسیر را سنگنوردان قروه به پاس زحمات بی دریغی که شهرام نعمتی برای ارتقای سطح کوهنوردی و سنگنوردی شهرستان قروه کشیده اند،  به نام مسیر شهرام نام گزاری کرده اند) بقیه همنوردان نیز از مسیر کوهپیمایی به سمت پایین حرکت کردند.
ساعت ۱۲ به محل کمپ رسیده و همراه بقیه دوستان همگی به سمت پایین به راه افتاده و حدود ساعت ۱۵ به قروه رسیدیم.
گزارشگر: رحمان مرادیانی

تاریخ اجرای برنامه: ۲۵ و ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
شرکت کنندگان آقا: شهرام نعمتی- رحمان مرادیانی- مهدی ضیایی- علی الیاسی- داوود مفاخری( سرپرست)