خدا حافظی “آپا شرپا” با قله اورست

“آپا” سوپر شرپای معروف که رکورد ۲۱ صعود به قله اورست را چندی پیش از آن خود کرد با قله اورست خداحافظی کرد.
“آپا” طی مصاحبه ای که در کاتماندو پایتخت نپال داشته چنین گفته که در هر صعودی که به اورست داشته خانواده اش نگران میشدند و  به این خاطر می خواهد دست از این کار بکشد تا راه برای جوانترها باز شود. البته او به گفته خودشان زندگیش را در این راه گذاشته و قصد دارد دراین راه کوهنوردان جدیدی را آموزش دهد.
“آپا شرپا” که اولین صعودش به قله اورست در سال ۱۹۹۰ اتفاق افتاد متولد نپال بوده ولی ساکن آمریکا میباشد. این شرپای فوق العاده از تغییرات شگرف در اورست در نتیجه بالا رفتن درجه حرارت گفته و اظهار داشته که به دلیل تغیرات جدی آب و هوا، این کوه برای صعود کنندگان بسیار خطرناک شده….

ایشان همچنین در مصاحبه ای که با AFP داشته اند گفته اند که برف در مسیر سرازیریها آب شده و این باعث لخت شدن سنگها دراین مسیر گشته که در نتیجه برفی برای وارد کردن کرامپون ها در آن باقی نمانده واین کار را برای کوهنوردان بسیار مشکل ساخته است. این شرپا چهار صعود آخر خود را جهت حفاظت از محیط زیست در منطقه اورست کرده  که در آخرین صعود خود که امسال بود تیمی را همراهی می کرد که چندین تن زباله باقی مانده از کوهنوردان اعزام شده در این اواخر که بر جا مانده بود را از منطقه پاک کرده اند. لازم به ذکر است که این کار از طرف شرپاها کار بسیار ارزشمند و مقدسی در نظر گرفته میشود.

“آپا شرپا” همچنین بنیادی را جهت توسعه تحصیلات و آموزش در مناطق دور دست نپال  بنا نهاده که خود نیز در آنجا بزرگ شده و چندی پیش اعلام کرد که در حال جمع آوری کمک های مالی جهت برپایی یک انجمن خیریه می باشد.

باید متذکر شد که شرپا ها مردمان محلی نپال میباشند که توانایی آنها در کار کردن در هوای کم فشار در ارتفاعات بلند، آنها را به افسانه تبدیل کرده است.

در پایان نیز لازم به ذکر است که از سال ۱۹۵۳ که” ادموند هیلاری” و “تنزینگ نورگای” برای اولین بار اورست را فتح کرده اند، حدود ۳۰۰۰ نفر موفق به فتح این قله شده اند که به اعتراف خیلی ها اگر شرپاهای نیرومند نپال نبودند کوهنوردان زیادی در این مسیر جان میباختند یا بسیاری از این موفقیت ها به شکست منجر می شد.

Encounters Nepal
منبع: کلوپ کوهنوردان سولدوز- کوه نیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *