کشف جسد کوه‌نورد یخ‌زده در ارتفاعات توچال!

مدیرعامل جمعیت هلال احمر شهرستان شمیرانات از تلاش ۲۵ امدادگر برای نجات جان کوهنورد مفقودشده در ارتفاعات توچال خبرداد و گفت: متاسفانه شب گذشته پیکر یخ زده این کوهنورد در ارتفاعات «ایگل» یافت شد.

فریبا شاه‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در ساعت ۱۳ روز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه امدادگران این جمعیت در جریان مفقودشدن کوهنوردی در ارتفاعات توچال قرار گرفتند، گفت: سه تیم عملیاتی شامل ۱۲ امدادگر کوهستان برای یافتن این کوهنورد به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این کوهنورد که «رسول ـ الف» نام دارد با ارسال پیامک‌ و تماس‌های منقطع به امدادگران مکان احتمالی مفقودشدن خود را اعلام کرد، گفت: این کوهنورد در تماس‌های پی در پی در روز جمعه اعلام کرد که در نزدیکی دره «اُسون» و در تماس بعدی عنوان کرد در دره بهمن‌گیر «فراخ لا» قرار دارد که با حضور امدادگران مشخص شد که این کوهنورد در این مکان‌قرار ندارد.
توضیحات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید…

مدیرعامل جمعیت هلال احمر شمیرانات با بیان اینکه این کوهنورد در تماس‌های بعدی از استقرار در مکان‌هایی همچون قله توچال و چشمه نرگس خبرداد گفت: با تاریکی هوا و با توجه به وضعیت جوی نامناسب امدادگران در تماسی تلفنی آموزش ساخت اتاق برفی و زندگی در شرایط سخت و سرما را به این کوهنورد مفقودشده آموزش دادند که با روشن‌شدن هوا این کوهنورد در پیامکی عنوان کرد که حال عمومی‌اش مساعد است.

شاه‌محمدی با بیان اینکه در نزدیکی‌های ظهر روز شنبه این کوهنورد عنوان کرد که احتمال می‌دهد تمامی آدرس‌های بیان شده را اشتباه عنوان کرده است، گفت: امدادگران با بررسی پاسخ‌های این کوهنورد دریافتند که این فرد هیچ‌کدام از علایم شهر تهران حتی برج میلاد را مشاهده نمی‌کند.

امدادگران دو بار دامنه جنوبی توچال را جستجو کردند
مدیرعامل جمعیت هلال احمرشهرستان شمیرانات با بیان اینکه این کوهنورد در آخرین پیامک خود عنوان کرد که تنها خانه‌های روستایی را مشاهده می‌کند، گفت: با توجه به مه غلیظی که در روز شنبه بر ارتفاعات توچال حاکم بود احتمال خطای دید این کوهنورد وجود داشت و امدادگران از ظهر روز جمعه تا شنبه دو بار دامنه‌جنوبی توچال را جستجو کردند اما اثری از این کوهنورد دیده نشد.

قطع ارتباط با کوه‌نورد
وی با بیان اینکه از روز شنبه اطلاعی از این کوهنورد در دست نیست گفت: بر اساس آخرین تماس‌ها با این کوهنورد وی دچار سرمازدگی شده بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر شهرستان شمیرانات با بیان اینکه ۲۵ امدادگر به صورت شبانه‌روزی عملیات جستجوی این کوهنورد را برعهده دارند، گفت: در این چند روز سه مرتبه از بالگرد برای جستجوی منطقه مورد نظر استفاده شد.

شاه‌محمدی با بیان اینکه حتی بهمن‌های ریخته شده در این مناطق نیز به صورت کامل توسط امدادگران مورد بررسی قرار گرفت، گفت: با این حال هیچ اثری از کوهنورد مفقود شده یافت نشد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر عدم بکارگیری از سگ‌های زنده‌یاب در عملیات جستجوی این کوهنورد مفقودشده گفت: به دلیل وسعت منطقه و همچنین بهمن‌گیر بودن این منطقه سگ‌های زنده‌یاب مورد استفاده قرار نگرفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمرشهرستان شمیرانات با بیان اینکه امدادگران احتمال می‌دادند که این فرد به سمت روستای «ایگل» و منطقه «شکرآب» حرکت کرده باشد گفت: براین اساس ۱۷ امدادگر به سمت پشت قله توچال حرکت کرده و با انتخاب سه مسیر به جستجوی این کوهنورد مفقودشده پرداختند اما با وجود جستجوی تخصصی نتوانستند اثری از این کوهنورد بیابند.

به گفته شاه‌محمدی تلاش امدادگران کوهستان برای یافتن ردی از این کوهنورد ادامه داشت تا اینکه سرانجام در ساعت ۲۱ شب گذشته جسد یخ زده این کوهنورد در نزدیکی روستای «ایگل» پیدا شد که در عملیاتی چهارساعته به دامنه کوه منتقل و تحویل عوامل نیروی انتظامی داده شد.

منبع:ایسنا- کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *