اعدادی که در اورست مهم هستند

۱۳
… سن جوان ترین فردی که به طور موفقیت آمیزی کوه اورست را صعود کرد. جوردن رومرو ( که اکنون ۱۴ ساله است) اهل کالیفرنیا ایالات متحده همچنین کوه کلیمانجارو را در سن ۱۰ سالگی صعود کرد و وقتی به قله اورست رسید ۱۳ سال و ۱۰ ماه و ۱۰ روز سن داشت. رکورد قبلی در دست مینگ کیپا شرپا بود که در سال ۲۰۰۳ در ۱۵ سالگی به قله رسید.
۲۵۰۰۰
… ارتفاع بر حسب فوت جایی که هوا در کوه اورست تنها یک سوم اکسیژن سطح دریا را دارد. این آغاز بالا رفتن احتمال یخ زدگی ، ادم ریوی ارتفاع بلند، سرمازدگی، ادم مغزی ارتفاع بلند است و به ” منطقه مرگ” معروف است.
۲۱
… اورست به ارتفاع ۸۸۵۰ متر ، مرتفع تر از ۲۱ ساختمان امپایر استیت بیلدینگ است. و آسانسوری هم آنجا نیست.
۱۵۰
… اجساد کوه نوردان مرده ( تقریبا) که فکر می کنند در نواحی غیر قابل دسترس قله اورست آرمیده اند. اما از طرف دیگر ۲۰۰۰ صعود موفق به قله اورست صورت گرفته است.
۰
… درجه حرارت در اورست هیچ وقت از نقطه انجماد صفر درجه بالا نمی رود. درجات حرارت قله آن در ژانویه به طور متوسط منهای ۳۶ درجه است و تا منهای ۵۰ هم می تواند پایین بیاید. در جولای ، درجه حرارت متوسط قله منهای ۱۹ است.
۱۶
… سریع ترین صعود در یال شمال شرق توسط کریستین استنگل کوه نورد اتریشی در سال ۲۰۰۷ انجام شد. ۱۶ ساعت و ۴۲ دقیقه طول کشید تا او بتواند فاصله ۱۰ کیلومتری از کمپ ۳ تا قله اورست را طی کند. او به تنهایی و بدون کپسول اکسیژن صعود کرد.
۷۶
… سن مسن ترین فردی که به قله اورست صعود کرده است. مین بهادر شرچان در ۲۵ می ۲۰۰۸ از سمت نپال به این موفقیت بزرگ دست یافت. شرچان رکورد سابق ۷۱ سال کاتسوسکه یاناگیساوا را شکست.
۲۱
… تعداد دفعاتی که آپا شرپا به قله اورست صعود کرد. تازه ترین آن در می ۲۰۱۱ انجام شد. ماه می زمان خوبی برای صعود به اورست است و آپا شرپا هر سال در ماه می از سال ۲۰۰۲ تا این زمان به قله صعود کرده است.

ترجمه از منبع : http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Article/lucky-numbers-mount-everest-021243017089142
باشگاه کوهنوردی دماوند گرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *