اهمیت چیدن وسایل درون کوله پشتی

جای دادن و چیدن وسایل درون کوله پشتی می تواند تأثیر زیادی در سرعت، تحمل بار و لذت بردن از یک برنامه کوه نوردی و طبیعت گردی داشته باشد .

    توجه داشته باشید که کوله پشتی زیر برای یک برنامه سنگین چیده شده است و ضرورتی ندارد تمام وسایل برای برنامه های سبک و یک روزه در کوله پشتی جای داده شود ، آنچه که اهمیت دارد این است که افراد باید خودشان کوله پشتی را بچینند. نکته دیگر اینکه وسایلی که درون کوله قرار می دهند مورد نیاز آن برنامه باشد ،

   کوله پشتی فضای محدودی دارد و شما هم نمی توانید هر آنچه را که در شهر از آن استفاده می کنید به همراه داشته باشید و وزن کوله نیز از فاکتورهای است که توان شما را کاهش می دهد ، لذا مدیریت بر وسایل درون کوله پشتی به شما کمک می کند تا از یک برنامه کوهنوردی لذت کافی را ببرید . برخی از وسایل هم مانند طناب انفرادی ، وسایل پخت و پز غذا ،…. نام برده نشده که متناسب با برنامه باید همراه کوهنورد باشد …..

کوهنوردان معولا دارای حداقل دو کوله پشتی هستند.یکی برای برنامه های یک روزه ودیگری کوله بزرگ و کاملی برای حمل کلیه وسایل خود وکمپ زدن در طبیعت. همه کوله هاباید طوری درست شده باشند تا اجازه دهند که بار در نزدیکی بدن شما حمل شود و مرکز ثقل بار روی باسن و پاها باشد.کوله پشتی های دارای زین داخلی تاکنون محبوب ترین کوله در بین کوهنوردان و اسکی بازان بوده اند یک زین داخلی کمک می کند تا کوله پشتی فرم بگیرد و پشت شما را به نوعی بغل کند و درهنگام کوهنوردی یا اسکی کردن به حفظ تعادل شما کمک کند زمانی که چنین کوله ای را به دوش خود می اندازید بدن وزن زیادی بار نمی کشد واز این رو نکته مثبت دیگری در حفظ تعادل است. خصلت بغل کردن پشت شما توسط این کوله پشتی ها می تواند آنها را در روزهای گرم ناراحت کننده سازد.

اگر بتوانید تمرکزبار را روی باسن خود ونه شانه ها داشته باشید. احساس بهتری در برنامه خواهید داشت.
وسایل سنگین خود را در منطقه نزدیک به کمر خود جای دهید و مرکز ثقل آنها را پائین بیاورید تادر حفظ تعادل به شما کمک کند. در چیدن بارها درون کوله پشتی به اضافه تقسیم صحیح بارها، باید طوری آنها را سازماندهی کنید که دسترسی به آنها هم ساده باشد. وسایلی که بیشتر استفاده خواهید کرد را در دسترس قرار دهید. چیزهای مثل دستکش، کلاه، عینک آفتابی، نقشه و اسپری ضد حشرات که ممکن است بیشتر استفاده شوند رادر جیب های کناری ویا بالای کوله پشتی جای دهید.بعضی از این وسایل را می توان در کوله کمری و یا جیب های کاپیشن و یا کت جای داد.
کوله پشتى یک وسیله مهم کوهنوردى است، از یک طرف وسیله حمل و نقل و حافظ وسایل کوهنورد است و از طرفى دیگر میبایستى این بارو وسیله‏ ها به بهترین و راحترین روش ممکن حمل گردد. یک کوله پشتى غیر فنى مى‏تواند براى کوهنورد در محّلى مشکلات و خطرات جدى داشته باشد. یک کوله پشتى فنى باید از یک کیفیت حداقل برخوردار باشد.
دوخت محکم و آستر و رویه خوب و فرم و شکل فنى جهت حمل و فنى بودن بندهاى شانه و زیپهاى محکم و داراى حفاظ باشد. قسمت انتهاى کوله که با زمین تماس دار باید با جنسى صد در صد ضد آب و محکم باشد تا از نفوذ آب جلوگیرى کند. اگر کوله پشتى بیش از ۴۵ لیتر گنجایش داشته باشد، بایستى داراى اسکلت خوب جهت تقسیم بار بر روى بدن باشد و کوله‏اى که کمتر از ۴۵ لیتر گنجایش دارد باید یک کمربند ساده داشته باشد.
با استفاده از تکنولوژى جدید حمل بار در کوله راحت شده است. که مى‏توان به (Lowe Gerg) کوهنورد آمریکاى که در اواسط سالهاى ۱۹۷۰ کوله جدیدى طراحى کرد اشاره کرد. »هر چه مرکز ثقل کوله نزدیکتر به مرکز ثقل حمل کننده باشد به همان نسبت کوله راحت‏تر خواهد بود.« این قانون نه تنها در فرم کوله و نوع حمل آن تاثیر دارد بلکه بستگى به چیدن و بستن کوله پشتى بوسیله خود کوهنورد دارد.
وسایل سنگین هر چه به شانه‏ ها نزدیکتر و در بالا باشد و نزدیک به ستون فقرات تا جایى که امکان دارد کوله پشى راحتر خواهد بود. وسایل سبک در قسمت زیرین کوله و به طرف خارج کوله گذارده شود. شاید بتوان نوع کوله پشتى بسکت که به وسیله شر پاهاى منطقه نپال حمل میشود و داراى بند پیشانى مى‏باشد را راه حمل خوبى براى حمل کوله دانست. با محکم کردن کمربند کوله پشتى مى‏توان بار را روى باسن شانه تقسیم کرد.
در این حالت مى‏توان کلیه بار را بالاتر از باسن قرار داد. کوله‏هاى که زیر باسن قرار مى‏گیرند داراى تقسیم بار نارسا هستند.

ظرفیت کوله پشتی:
ظرفیت یک کوله پشتی را بر مبنای حجم آن به لیتر حساب می کنند . این حجم حداکثر مقداری است که می توان بار در کوله پشتی قرار داد و  هم اکنون کوله پشتی هایی با ظرفیت ۵۰ لیتر تا ۱۲۰ لیتر در بازار برای خرید وجود دارد.

کوله پشتی ها معمولاً به دو نوع کوله های سنگ نوردی و کوهنوردی تقسیم می شوند.

کوله های سنگ نوردی‌:
این کوله ها بدون جیب بیرونی هستند تا برای گذر از درون تنوره ها و لای سنگها به جایی گیر نکنند.

کوله های کوهنوردی:
این نوع کوله ها به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- کوله یک روزه
۲- کوله چند روزه
کوله های کوچک یک روزه حدود ۳۰ تا ۴۰ لیتر گنجایش جا دادن و حمل وسایل کورد نیاز برای یک برنامه یک روزه و سبک را دارند. در حقیقت برای یک برنامه تابستانی و یک روزه می توان وسایل مورد نیاز برای دو نفر را در این نوع کوله پشتی حمل کرد و برای یک برنامه زمستانه یک روزه  به دلیل حجم  بیشتر وسایل و تجهیزات باید یک کوله پشتی شخصی تدارک دید.

کوله های چند روزه معمولاً در حدود ۵۰ تا ۸۰ لیتر قابلیت حمل ۱۳ تا ۱۵ کیلو بار برای برنامه های چند روزه و طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این کوله ها محلی جهت حمل کیسه خواب در نظر گرفته شده است این محل در بعضی از کوله ها یک قسمت مجزا با زیپ جداگانه در پایین کوله پشتی می باشد و در بعضی دیگر قسمت جداگانه ای وجود ندارد و کیسه خواب در کوله پشتی جا می گیرد.

منبع: اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *