غارنوردی در غار دودزا یا زرینه (زنجان)

۵ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۸۹ غار دودزا را پیمایش نمودند.
غار دودزا (زرینه) در مرز بین استان همدان وزنجان قرار دارد.که البته در تقسیمات جغرافیایی جزو استان زنجان محسوب می شود. نزدیک ترین روستاها به این غار  زرین آباد (استان زنجان) و روستای آق بلاغ (استان همدان) است .
فاصله این غار تا همدان حدود۱۳۵ کیلومتر است….

چهار نفر از اعضای گروه قاجر با حضور آقای امیر شاهبداغی از غارنوردهای شهرستان بهار به عنوان راهنما راهی پیمایش غار شدیم. شب را باهم در بخش شیرین سو در مسجد بین راهی اول روستا سپری نمودیم .
روز جمعه ۱۶/۷/۸۹ بعداز صرف صبحانه و حرکت نموده ، ماشین را در پای کوهی که غار در آن قرار داشت پارک کردیم. تا اینکه ساعت ۷:۳۰وارد غار شدیم . مسیری که ما طی نمودیم دارای یک چاه هفت متری و دو دهنه شیب دار به طول حدود ۴۰ متر بود. برای عبور از چاه موسوم به چاه محسن طناب لازم است اما برای دو قسمت دیگر می شد بدون طناب هم عبور کرد اما دشوار ووقت گیر می شد. به هر حال مااز طناب استفاده نمودیم. تا اینکه ساعت ۹:۴۰ به دریاچه ای رسیدیم. از سمت راست دریاچه به تالاری  که سرشار از استالاکتیک واستالاکمیت بود وارد شدیم . برای گذشتن از دریاچه تیوب لازم بود که ما همراه نداشتیم. تا اگر عمری باقی بود بار دیگر به آنجا برگردیم و از دریاچه عبور کنیم . اندکی استراحت کردیم. امیر تنی به آب زده وراه برگشت را در پیش گرفتیم . ساعت ۱۳:۴۰ از غار خارج شدیم.

گزارشگر: رحمان مرادیانی

تاریخ اجرای برنامه: ۱۶ مهر ۱۳۸۹
شرکت کنندگان آقا: شهرام نعمتی ، داوود مفاخری، سامان مفاخری ، امیر شاهبداغی (شهرستان بهار همدان به عنوان راهنما)، رحمان مرادیانی (سرپرست)