صعود به قله قاش مستان (دنا)

مورخه ۶ اسفند ماه ۴ تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه دوم به قله قاش مستان (دنا) صعود نمودند.

افراد شرکت کننده در برنامه آقایان:
محمد رضا جلالی
شهرام نعمتی
محمد میرانی(مسئول فنی)
علی الیاسی( سرپرست)

گزارش برنامه…

با توجه به هماهنگی قبلی روز پنج شنبه سوم اسفند ساعت ۶ صبح با یک دستگاه سواری سمند از قروه به سمت روستای خفر ( آخرین روستا) حرکت کردیم . مسیر حرکت ما از مسیر ساوه بود .
حوالی ساعت ۹ در یکی از عوارضی های اتوبان همدان ساوه صبحانه خورده و به راه خود ادامه دادیم.
بعد از عبور از ساوه و سلفچگان ساعت ۱۳:۳۰به شهر اصفهان رسیده و در پارک جنگلی صفه اصفهان ناهار را خوردیم.
سپس حرکت کرده و بعد از عبور از شهرهای شهرضا و سمیرم به سمت جاده آباده و شهر حنا رسیدیم.
بعد از شهر حنا بالاخره ساعت ۱۷ به روستای خفر رسیدیم.
طبق هماهنگی قبلی که با مسئول خانه کوهنوردان برج آسمان آقای موسوی انجام شده بود، به آنجا رسیدیم.
آقای موسوی را ملاقات کرده ایشان ما را به خانه کوهنوردان برد.
کوله هایمان را از ماشین پیاده کرده پس از استراحت مشغول تصمیمات نهایی برای صعود روز آتی شدیم.
در این بین راهنمایی هایی از آقای موسوی مبنی بر مقدار برف مسیر گرفتیم.
آقای موسوی فرمودند که کوهنوردانی که هفته‌های گذشته اقدام به صعود کرده بودند، گفتند تا جانپناه متاسفانه برف نیست ولی از جانپناه به بالا مسیر کلا برف سفت است و داشتن کرامپون و کلنگ الزامی است.

آقای موسوی مسئول خانه کوهنوردان این را هم گفتند که کوهنوردانی هستند شبانه ساعت ۲ بامداد استارت می‌زنند و غروب به روستا می‌رسند یعنی یکروزه صعود می‌کنند.
بعد از گفته های آقای موسوی با توجه به آمادگی افراد و تصمیم سرپرست و مسئول فنی تصمیم گرفتیم برنامه را یکروزه انجام دهیم.
بعد از صرف شام و جمع کردن وسایل ساعت ۲۱ خوابیدیم.
راس ساعت ۲:۳۰ روز جمعه بیدار شده و ساعت ۳:۱۰ به سمت قله حرکت کردیم.
از روستا بعد از عبور باغها به کنار مسیر لوله رسیدیم و پس از گذر از مسیر مالرو و گرده ماهی نهایتا ساعت ۵ به جانپناه رسیدیم.
ناگفته نماند تقریبا در اواسط مسیر روستا تا جانپناه فقط یک چشمه آب وجود دارد و بعد از این چشمه دیگر آب نیست. وقتی که به جانپناه رسیدیم پس از استراحت کوتاهی تصمیم به حرکت نمودیم.

با توجه به سفتی شدید برف مسیر تراورسی و دره صعود ، آقای جلالی کرامپون مناسب همراه خود نیاورده بود در این حین آقای شهرام نعمتی کرامپون خودش رو به آقای جلالی داد و آقای نعمتی در جانپناه ماند.
بقیه مسیر را ۳ نفری راس ساعت ۵:۴۰ از جانپناه استارت زده بعد از عبور از مسیر تراورسی به ابتدای مسیر دره رسیدیم.
به مسیر خود ادامه داده اواسط راه در سمت راست قله مورگل نمایان شد.
در انتهای دره کم کم به گردنه می‌رسیدیم که سمت راست به قله مورگل و سمت چپ به قله قاش مستان منتهی می شد.
ما به سمت مقصد نهایی، قله قاش مستان (بیژن۳) حرکت کردیم.
ساعت ۱۱:۳۰ برفراز قله قاش مستان ایستاده و بعد از گرفتن چند عکس به سمت جانپناه حرکت کردیم.
ساعت ۱۴ به جانپناه رسیدیم و بعد از استراحت و خوردن ناهار و گرفتن چند قطعه عکس ساعت ۱۵ به سمت روستا رفتیم.
ساعت ۱۶:۳۰ به روستا رسیدیم و بعد از جمع کردن وسایل و خدا حافظی با آقای موسوی راهی قروه شدیم.
ساعت ۶ صبح روز شنبه در نهایت سلامت به قروه رسیدیم.