گلگشت کویر مرنجاب

مورخه ۲۴ آذر ماه ۱۴ تن از اعضای باشگاه قاجر بهمراه ۳ مهمان طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه دوم گلگشتی به منطقه کویر مرنجاب در کاشان داشتند.

اعضای شرکت کننده در برنامه آقایان: طیب صالحی، فرهاد طاهری، جلال حنیفی، مهدی لقایی، حسین عربیان، مشتاق لقایی، کامبیز اقدامیان( سرپرست) شهرام نعمتی(مسئول فنی)
بانوان: صدیقه نوربخش، زهرا قاسمی، شریفه دولتی، شعله اکبری، الهه زارعی، لیلا صالحی
مهمانان: نسرین صالحی، ایلناز عربیان، مهرداد فلاح آرانی

گزارش برنامه…

صبح روز جمعه ساعت ۷:۳۰ با یک دستگاه ون از قروه به قصد پیمایش کویر مرنجاب راهی کاشان شدیم.
پس از عبور از شهرهای همدان- ساوه – قم – ساعت ۱۴ به شهر کاشان رسیدیم و همزمان ۵ تن از همنوردان از تهران با یک دستگاه وانت مزدا به ما ملحق شدند و با چند نفر از همنوردان اهل کاشان راهی شدیم.
پس از طی مسافتی در حدود ۵ کیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به ۳ راهی کارخانه فولاد کویر رسیدیم.
از اینجا مسیر خاکی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی آغاز می گردد.
ما بسمت راست معروف به منطقه چاه کنجه رفتیم.
در طول مسیر درخت های زیبا موسوم به « تاغ و گز» وجود داشت که بیشتر منطقه به حالت جنگلی بود.

در طول مسیر به مزارعی رسیدیم که در حال چیدن «ترب» بودند و بعضی قسمتها هم یونجه کاشته بودند.
پس از حدود یک ساعت به منطقه دنجی رسیده و همانجا کمپ را برپا کردیم.
این کویر در چاله ای آبرفتی ما بین کویر مرنجاب و شهر آران واقع گریده و از چشمه ای که در قسمت جنوب شرقی آن واقع شده به نام «چاه کنجه» معروف است.
. در اطراف این کویر پوشش غنی از «تاغزارها» قرار گرفته که به زیباییهای آن افزوده است.
همزمان با شروع تاریکی، هوا هم کم کم سرد می شد.
هیزم هایی را که با خود برده بودیم، کمی دورتر از چادرها روشن کرده و شبی سرد را در کنار گرمای شعله های آتش گذراندیم.
منطقه تحت پوشش حیوانات متشکل از حیواناتی مانند گرگ، شغال، کفتار، شن روباه، گربه شنی، مارمولک، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، کبک زرد مات، عقاب، شاهین و غیره است.

روز شنبه ۲۵ آذر
بعد از صرف صبحانه در هوایی نسبتا گرم همگی راهی پیمایش اطراف شدیم.
در طول مسیر درخت نخل زیبایی منطقه را دوچندان کرده بود.
تا کنار دریاچه فصلی کوچک نمکی رفتیم که حالت باتلاقی داشت.
در مسیر برگشت بسمت کمپ، از تپه های کوچک رمل مانند گذشتیم.
پس از صرف ناهار چادرها را جمع کردیم و ساعت ۱۵:۴۰ قبل از تاریکی هوا راهی کاشان شدیم.

شب را در منزل یکی از همنوردان سپری کردیم که زحمات زیادی را در این سفر برایمان کشیدند.
روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه
صبح بعد از صرف صبحانه ساعت ۹ راهی شدیم و ساعت ۱۶همگی در نهایت سلامت به قروه رسیدیم
پی نوشت:
گزارش کامل و معرفی کویر مرنجاب در سایت قاجر به تاریخ ۴ آذر ماه ۱۳۹۴ موجود می باشد برای اطلاع بیشتر می توان به آن مراجعه نمود.