صعود به قله اورین

مورخ ۲۶ تیر ماه ۱۰ تن از اعضای باشگاه قاجر به همراه ۵ میهمان طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول باشگاه قاجر به قله اورین در استان آذربایجان غربی صعود نمودند.
این صعودبمناسبت گرامیداشت سالروز جاودانگی زنده یاد سامان نعمتی ، که در ارتفاعات هیمالیا، قله نانگاپاربات جاودانه شد برگزار گردید.

اعضا شرکت کننده در برنامه:

آقایان: عبداله سنگین آبادی ، جلال حنیفی ، امیر مرادی ، محمد میرانی ، پرویز نویدی ،  پیام امانی ، سینا ابراهیمی ، شهرام نعمتی(سرپرست)

بانوان: عفت مرادی ، مژگان یعقوبی

میهمانان شرکت کننده در برنامه:

آقایان ، باقر جعفری ، رحمان رضایی ، محمدرضا معظمی

بانوان: معصومه بنی طبا ، رقیه باقرزاده

گزارش برنامه…

قله اورین در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی بین دشت الند و دره قطور مشرف بر جلگه خوی واقع گردیده است. این کوه در عرف محلی به نامهای ذکی داغ و ملامحمد داغ نیز معروف است و در ۱۵ کیلومتری مرز ایران و ترکیه واقع شده است. این کوه از طرف مشرق به شهرستان خوی منتهی می شود و جاده آسفالت تا روستای پسک ادامه داشته که از آنجا به بعد جاده خاکی بوده ولی تا روستای بدلان و حصار ماشین رو است. اهالی روستای بدلان ترک زبان و روستای حصار کرد زبان می باشند. قرارگاه کوهنوردی اورین در روستای حصار قرار دارد و گنجایش آن حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر است که دارای سیستم برقی می باشد.

در صعود به کوه اورین مشکل درگیری با سنگ و صخره وجود نداشته و صعود به سهولت انجام می پذیرد.

با توجه به برگزاری یک صعود شاخص به یکی از ارتفاعات کشور بمناسبت سالروز ماندگاری سامان عزیز که در ارتفاعات هیمالیا قله نانگاپاربات در ۲۷ تیر ۱۳۸۷  جاودانه شد، ما همنوردان آن عزیز هر ساله به یاد و نام بزرگوارش صعود خاطره انگیزی را انجام میدهیم.

ساعت ۴:۳۰ صبح، قروه را به قصد شهر خوی استان آذربایجان غربی ترک نموده و پس از گذر از شهرهای دهگلان، دیواندره، سقز، بوکان، اورمیه، سلماس در ساعت ۱۸ به شهر خوی رسیدیم (البته به دلیل نقص فنی که برای یکی از خودروها پیش آمد با چند ساعت تاخیر به شهر خوی رسیدیم) در آنجا با دو نفر از میهمانان که از شهرهای تهران و رشت آمده و منتظرمان بودند همراه شدیم و از مسیر روستای پسک و سپس آخرین روستا حصار در قرارگاه کوهنوردی آنجا که در خارج از روستا است مستقر شدیم البته مسیر خوی تا روستای حصار دارای باغات زیبا و پر بار گیلاس، آلبالو، گردو و زردآلو بود که جذابیت منطقه را دوچندان کرده بود. با توجه به اینکه اورین به زبان کردی شکاک  به معنی ابرهایست که اکثر اوقات دامنه و ارتفاعات منطقه را احاطه میکند. بعضی اوقات بارندگیهای لحظه ای و شدیدی منطقه را فرا میگیرد، طوریکه عصر روز ۲۵ تیر ماه، با شروع بارندگی کوتاهی که در عرض چند دقیقه خاتمه یافته بود بود، باعث برخواستن سیل و خساراتی به منازل، کانالهای آبرسانی و باغات شده بود. به همین دلیل برنامه باید طوری برنامه ریزی شود که صعود به قله صبح زود انجام شود و برای بعداز ظهر در روستا بود .

پس از استقرار در قرارگاه تعدادی از همنوردان در داخل و تعدادی روی تراس مشغول گرم کردن غذا و جمع کردن وسایل فردا شدند در ساعت ۲۲ مشغول استراحت شدیم. مورخه ۱۴۰۲.۴.۲۷ راس ساعت ۳:۳۰ برپا داده شد و پس از نیم ساعت همگی آماده حرکت بسوی قله شدیم هوا تاریک و خنک بود در یک صف منظم از مسیر پاکوب حرکت آغاز شد، بخاطر استفاده از مناظر و طبیعت زیبا و پر گل منطقه هر یک ساعت استراحت مختصری انجام میگرفت، از هر دره ای آبی جاری بود و وضعیت رویشی همانند اواخر اردیبهشت منطقه خودمان بود.

در ساعت ۷ به آبگیری رسیدیم، به دلیل چندین آبگیری که در اطراف بود به آنجا گللر میگفتند، در این مکان جذاب دقایقی را مشغول صرف صبحانه و عکاسی شدیم و پس از نیم ساعت به حرکت خود ادامه دادیم هر چه ارتفاع بیشتر میشد از سرسبزی منطقه کم میشد زیر قله شیب مقداری بیشتر میشد و مقداری مسیر سنگلاخی بود با گذر از این مکان که دقایقی بیش نبود، ساعت ۹ به قله اورین بام استان آذربایجان غربی رسیدیم و با جمع شدن دور هم و تبریک یک صعود عالی، یاد و خاطره سامان عزیز را گرامی داشته و پس از گرفتن چند فریم عکس در ساعت ۹:۳۰ به سمت روستا حرکت کردیم.

ساعت ۱۲:۳۰ به قرارگاه کوهنوردی رسیده پس از صرف نهار وسایلها را جمع کرده و در ساعت ۱۵ بطرف شهر خوی حرکت کردیم. ساعت ۱۶:۳۰ دو نفر از میهمانان را در ترمینال خوی پیاده کرده و بطرف شهر مهاباد حرکت کردیم، ساعت ۲۰ به مهاباد رسیده و در پارک خبرنگار در حاشیه رودخانه مشغول صرف شام و استراحت شدیم مورخه ۱۴۰۲.۴.۲۸ ساعت ۵ از خواب بیدار شده و بطرف بوکان از مسیر جاده برهان حرکت کردیم. ساعت ۷ در آنجا صبحانه صرف شد سپس بطرف قروه حرکت کردیم و در ساعت ۱۲ در صحت و سلامت به شهرمان رسیدیم.