صعود به قلل قولی زلیخا و گاوه لان

مورخه اول و دوم تیرماه ۷ تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قلل قولی زلیخا و گاوه لان در دیواندره صعود نمودند.
در این برنامه دو مهمان حضور داشتند.

اعضای شرکت کننده آقایان: شهرام نعمتی، محمدرضا جلالی، محمد میرانی، جلال حنیفی، علیرضا میمنت
بانوان: عفت مرادی و مهشید الماسی ( سرپرست)
آقایان مهمان : علی سیفی و قاسم رستمی (اهل کامیاران)

گزارش برنامه …
راس ساعت ۱۳ روز پنجشنبه مورخ ۱ تیر ماه با دو دستگاه خودرو سبک از شهر قروه به سمت روستای بست از توابع بخش سارال دیواندره حرکت کردیم.
در خصوص عزیمت تا روستای بست لازم بذکر است که پس از خروج از شهر دیواندره و طی حدود ۱۵ کیلومتر به سمت سقز در دوربرگردان قبل از سیلوی ذخیره گندم به لاین مقابل رفته و در اولین تقاطع فرعی به اصلی تابلوی روستای شریف آباد راهنمای شماست.
پس از ورود به این محور فرعی و بعد از عبور از روستاهای کلکان،ابراهیم آباد و شریف آباد آخرین روستا بست(کسره ب) نام دارد.
طول این مسیر فرعی حدود ۵۰ کیلومتر و آسفالته روستایی است و در دو نقطه با طولهای کوتاه مسیر شن ریزی است.
تیم نفره ۹ نفره ساعت ۱۶ به روستای بست رسید و خودرو در قرارگاه موجود در روستا پارک کرده و با استقبال میزبانان شریف روبرو شدیم.
پس از چک شدن لوازم و تجهیزات توسط سرپرست برنامه ساعت ۱۶:۳۰ بسمت کانی چاو رش حرکت کردیم.

پس از خروج از روستا و پس از عبور از یک پل چوبی و مقابل یک استخر پرورش ماهی مسیر به دو قسمت تقسیم می شود . هر دو قسمت به قله منتهی می شود.
مسیر سمت چپ از کنار رودخانه عبور کرده و در انتهای مسیر منتهی به چشمه کانی چاو رش دارای یک شیب نسبتا تند است اما مسیر سمت راست به یال منتهی می شود و پاکوب آن در فصول بدون برف کاملا نمایان است.
با تشخیص سرپرست مسیر دوم انتخاب شد.
این مسیر شیب چندان سنگینی ندارد و مسیر نرمالی است.تیم ساعت ۱۹:۳۰ به نقطه کانی چاو رش(چشمه ) رسیدیم. چادرها برپا شدند. این نقطه بدلیل دارا بودن راه دسترسی خودروهای کمکدار و وجود چشمه کانی چاو رش با دبی آب نسبتا زیاد تفریگاه مردم است. کانی چاو رش در پای قله شانشین قرار دارد.
کوهستان چهل چشمه ( چل چمه) مملو از پوشش گیاهی است و زیستگاه جانورانی مانند خرس روباه گرگ خرگوش کبک گراز انواع مارها لاک پشت مارمولک آفتاب پرست و …. بوده و گیاهانی مانند سولان،یاگل،پامچال،کاشمه،لووشه،پسل یا کول،سموور،ریواس،منی، سووره بنه، گونی،کنیوال،پیچک،سنوبر،برزا،قیتران،بنفشه،سالمه،موسیر،آویشن، چای کوهی خار طوسی بومادران و….در منطقه وجود دارند.مختصات جغرافیایی قله قولی زلیخا ۴۶.۶۰۸۸۰۳ و ۳۵.۸۵۳۲۲۸ و ارتفاع پایکار ۲۸۰۰ متر و ارتفاع قله ۳۱۹۵ متر بوده و بام کردستان محسوب میشود. لازم بذکر است که ارتفاع قله زیبای وزیر از ارتفاعات شهرستان قروه کردستان حدود ۳۲۷۰ متر و حدود ۷۵ متر بلندتر از قله قولی زلیخا است ولی به هر حال در فدراسیون قله فوق به عنوان بام کردستان ثبت شده است.
سه قله شانشین،گاوه لان و قولی زلیخا در یک امتداد قرار دارند.
بدلیل محدودیتهای امنیتی صعود به قله شانشین ممکن نگردید.
تیم ساعت ۴:۳۰ روز جمعه مورخ ۲ تیرماه از نقطه کانی چاورش استارت صعود را زد و در یک برنامه تقریبا آسان ساعت ۵:۳۰ به قله گاوه لان و ساعت ۶ در یک هوای پایدار و آفتابی همراه با نسیم زیبا و ملایم صبحگاهی به قله ۳۱۹۵ متری قولی زلیخا رسید.

بجهت اطلاع کافی از موقعیت قله قولی زلیخا لازم بذکر است که چشمه کانی چاو رش دقیقا در دامنه قله شانشین قرار داشته و دو قله گاوه لان و قولی زلیخا در سمت شرق قرار دارند و مسیر پاکوب کاملا مشخص است . پس از توقف کوتاه برگشتیم. صبحانه در محل چشمه کانی چاورش صرف شد و سپس از طریق مسیر رفت ، برگشت آغاز و نهایتا ساعت ۱۵ برنامه در شهر قروه خاتمه یافت.
بهترین فصل صعود به این قله بهار و علی الخصوص خرداد ماه است و در مسیر امکان دسترسی به آب وجود ندارد و آب مورد نیاز باید از قرارگاه تهیه شده و نقطه بعدی تهیه آب چشمه کانی چاورش است و در طول مسیر حدود ۱/۵ لیتر برای هر فرد آب لازم است.
گزارش از علیرضا میمنت آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *