صعود به قله آرارات ترکیه

خانم مهشید الماسی عضو باشگاە قاجر ۹ تیر ماه به قله آرارات ( (اِخ ) نام کوههای آتش فشان آذربایجان که بگفته ٔ توریه کشتی نوح بر یکی از قله های آن قرار گرفت ، و کوه جودی و اگری داغ و آغری داغ جبل نوح و مسیس و مازیک از نامهای این کوه است) بلندترین قله‌ در کشور ترکیه به ارتفاع ۵۱۳۷متر  صعود نمودند.
گزارش برنامه در ادامه مطلب…

روز سه شنبه ۷تیر ماه با چندتن از همنوردانم به سرپرستی من به قصد صعود به قله آرارات بار سفر را بستیم.
پس از رسیدن این دوستان به قروه، از مسیر بیجار، زنجان، ماکو عبور کرده و به شهر بازرگان رسیده و شب را در پارک ماندیم و به صورت اتفاقی با رییس هیٸت بازرگان و همسرشان آشنا شدیم.
ساعت ۳صبح از پارک خارج شده به ورودی گمرک رفتیم و هر ۳ خودرو شخصی‌مان را داخل پارکینگ گذاشتە و با ۳ دستگاه تاکسی به ورودی مرز رفتیم.
ساعت ۴صبح از مرز خارج شده و نیم ساعت بعد سوار یک دستگاه خودرو ون کە لیدر ترک تدارک دیده بود، شدیم و به سمت بیس کمپ قله آرارات در ارتفاع ۲۲۰۰ حرکت کردیم. طبق هماهنگی لیدرمان ۳ راس اسب با قاطرچی منتظر بود که کوله های ما را به کمپ ۲ ببرد. بعد از تحویل دادن کوله ها ساعت ۷ صبح به وقت ترکیه استارت صعود را زدیم و ساعت ۱۰ به کمپ ” حسین” در ارتفاع ۳۱۰۰ متر رسیدیم.
دوستان ۲ساعت داخل کمپ استراحت کردند.
این کمپ آب و تمام امکانات را دارد.
ساعت ۱۲ به سمت کمپ ۲حرکت کردیم چند کمپ در مسیر راه بود.
ساعت ۱۴.۳۰ به کمپ ۲ در ارتفاع ۴۲۵۰ متر که پوشیده از برف بود رسیدیم و ۵ تخته چادر برای اسکان ۱۰ نفر مهیا کردیم. کمپ ۲ چشمه‌ جاری ندارد و صعودکنندە یا باید با ذوب برف آب تهیە کند یا آب مورد نیاز را با خود به این کمپ بیاورد.
روز ۹ تیر ساعت ۱ صبح از خواب بیدار شده و ساعت ۲ به سمت قله حرکت کردیم.
در ارتفاع ۴۹۰۰ متری، مسیر کاملا یخ زده است باید برای ضریب اطمینان بیشتر کرامپون ببندیم.
ساعت ۵:۴۰ صبح به وقت ترکیه هر ۱۰ نفر در صحت و سلامت به قله رسیدیم.
بر روی قله سرعت باد ۲۵ کیلومتر در ساعت و دمای حسی منفی ۱۲ درجه بود.
بعد از گرفتن عکسها بسمت کمپ ۲ حرکت کردیم و ساعت ۸ داخل چادرها بودیم.
بعد از ۲ ساعت استراحت کوله‌ها و چادرها را جمع کردیم و کوله‌هایی که باید به اسب می‌دادیم را در همان ارتفاع گذاشتیم و خودمان بسمت پایین حرکت کردیم.
ساعت ۳ بیس کمپ بودیم و بعد از رسیدن کوله‌ها به سمت شهر دوبایزید حرکت کردیم و هر ده نفر صحیح و سالم به شهر رسیدیم.