صعود به قلل بدر و‌پریشان

مورخ دهم تیر ماه هشت تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده باشگاه قاجر به قله بدر و پریشان صعود نمودند.

اعضای شرکت کننده در برنامه
آقایان:
شهرام نعمتی ، مهدی معظمی(سرپرست فنی)، محمد جلالی(سرپرست)، محمد میرانی.حسین عربیان، رحمان مرادیانی(گزارش نویس)، پیام امانی، علی مفاخری

گزارش کامل برنامه در ادامه مطلب …

برنامه باشگاه به گونه ای چیده شده تا جهت صعود های دشوار تری که در پیش رو قرار دارد گروه آماده شود. به طور مثال صعود این دو قله جهت آمادگی برنامه آزادکوه و صعود آزاد کوه نیز جهت صعود به قله دماوند می باشد.
روز جمعه ۱۰تیر ماه ویژه برنامه ای از طرف باشگاه قاجر جهت گرامیداشت یاد و خاطره رامین سنگین آبادی از کوهنوردان این باشگاه که سومین سالگرد عروجش بود، در پناهگاه بدر تدارک دیده شده بود.
ساعت ۵ و ده دقیقه از محل چهار راه مدرس قروه توسط دو دستگاه ماشین شخصی به سمت روستای پیرسلیمان حرکت کردیم پس از خارج شدن از شهر و دیدن نورهای تالار تخت جمشید که در سمت راست مسیر کاملا به چشم می خورد بعد از یک کیلومتر رانندگی به سه راهی در سمت چب جاده بود رسیدیم که به طرف روستاهای سرتیپ آباد و امین آباد حیات گوره و پیرسلیمان ختم می شد تا روستای امین آباد جاده آسفالت می باشد.
از روستای امین آباد تا روستای پیرسلیمان جاده شن ریزی می‌باشد.
کنار مقبره ای موسوم به پیر خندان محوطه ای برای پارک کردن ماشین وجود دارد.
ماشین کمک دار می تواند تا نزدیکی پناهگاه برود اما جاده خاکی برای ماشین های سواری مناسب نیست.
از قروه تا روستای پیرسلیمان توسط ماشین حدود نیم ساعت زمان لازم است.
ما ماشین را تا کنار چند سنگ بزرگ در کنار جاده که موسوم به سنگ زرغام هستند، بردیم. سنگ زرغام در زمستان یکی از نشانه های مسیر است.

ساعت ۵:۳۵ از کنار سنگ زرغام کوهنوردی خود را آغاز کرده و پس از نیم ساعت به پناهگاه رسیدیم.
آب چشمه پناهگاه همچنان زلال و پر آب بود. استراحت کوتاهی کرده و عازم قله بدر شدیم.
از مسیر پاکوب که در زمستان نیز از این مسیر استفاده می شود رفتیم با این تفاوت که در تابستان می توان از زیر قله وزیر عبور کرد اما در زمستان بیشتر از ادامه یال منتهی به قله وزیر عبور می کنند.

ساعت حدود ۷:۱۰ به زیر قله وزیر رسیدیم منتهی به قله صعود نکردیم و از سمت چب قله وزیر به سمت یال مابین بدر و پریشان حرکت کردیم .برنامه این هفته پیمایش خط‌الرأس بدر به پریشان و بالعکس بود.
در طول این خط‌الرأس آب وجود ندارد.
قبل از رسیدن به قله وزیر با دو کوهنورد آشنا شدیم که ایشان نیز قصد پیمایش خط‌الرأس بدر به پریشان و بالعکس را داشتند اما نکته حائز اهمیت این بود که یکی از این دو نفر از نعمت داشتن پای چپ محروم بود. هر چند اراده همچون فولاد ایشان قابل تحسین بود اما در بنده احساس تنبلی و خجالتی ایجاد می کرد.

در ادامه مسیر راس ساعت ۸:۲۰ به گردنه چرمله رسیدیم و از گردنه چرمله تا گردنه پریشان مسیر به صورت شن اسکی میباشد و ما برای صعود به پریشان از سمت راست گردنه پریشان که به صورت صخره ای بود به مسیر ادامه دادیم و اعضای تیم نیز تجربه فوق العاده ای در دست بسنگ شدن داشتند.
راس ساعت ۹و ربع به قله پریشان رسیدیم و در قله یک گروه کوهنورد کامیارانی بودند و پس از استراحت کوتاه و گرفتن چند عکس از مسیر پا کوب به طرف قله وزیر و بدر به راه خود ادامه دادیم.
هوا گرم بود اما وزش باد تحمل گرما را به مراتب راحت تر کرده بود.
تیمی بزرگی که به مناسبت یادبود رامین سنگین آبادی به قله صعود کرده بودند در مسیر برگشت و در بالای یال سکو قرار داشتند و گروه ما هم راس ساعت ۱۱:۵۰ به قله وزیر رسید با توجه به اینکه قرار بود مراسم یاد بود در پناهگاه برپا شود، گروه پس از گرفتن چند عکس در قله وزیر سریع به راه خود ادامه داده و راس ساعت ۱۳ به پناهگاه بدر رسیدیم و پس از برپایی مراسم اعضای گروه ساعت ۱۳:۱۵ به طرف ماشین ها حرکت کردند و پس از رسیدن به ماشین ها گروه راس ساعت ۱۴:۱۰ به چهار راه مدرس قروه رسید و برنامه به پایان رسید .