صعود به قله کل قدویس(دنا)

مورخه ۱۴ خرداد ماه ۷ تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قله ۴۳۴۱ متری قدویس از ارتفاعات رشته کوه دنا صعود نمودند.
در این برنامه یک مهمان ازسنندج(جمیل شفیعی) شرکت داشتند.
شرکت کنندگاه در برنامه آقایان: طیب صالحی ، محمد میرانی، محمدرضا جلالی، چنگیز اردلان،پیام امانی شهرام نعمتی سرپرست، علیرضا میمنت مسئول فنی
گزارش تصویری برنامه در ادامه مطلب…

قله قدویس

قله شیدا

گزارش برنامه….
روز جمعه ساعت ۵ صبح مورخ ۱۳ خرداد ماه از میدان بلال با دو ماشین سواری از قروه به مقصد روستای سیور از توابع شهرستان سمیرم در استان اصفهان حرکت کردیم.
پس از عبور از شهر مبارکه و بروجن وارد مسیر یاسوج شدیم.
با حرکت از بروجن به سمت یاسوج پس از حدود ۱۰۰ کیلومتر تقاطع سمیرم سمت چپ قرار دارد.پس از ورود به این محور فرعی و نرسیده به شهر سمیرم باز هم در سمت راست یک تقاطع قرار دارد که به روستای سیور منتهی می شود.
تیم ۸ نفره ما پس از دو توقف که هر کدام نیم ساعت برای صرف صبحانه و ناهار طول کشید،ساعت ۱۶ ( پس از حدود ۱۱ ساعت )به روستای سیور رسیدیم.
روستای سیور همانطور که گفته شد از توابع شهرستان سمیرم اصفهان است که مردم آن با لهجه لری صحبت می کنند این روستایی زیبا دارای باغات میوه علی الخصوص گردو در دو طرف دره می باشد.

برای ادامه برنامه می توان با خودرو کمکدار مسیری خاکی تا گوسفندسرایی واقع در بالادست روستا و در دامنه کوه را طی نمود و هم چنین می توان خودرو را داخل روستا پارک نموده و با استفاده از خودرو اجاره ای به گوسفند سرا عزیمت نمود.
در این برنامه طریق اول انتخاب و یکی از خودروها که بدون کمک بود در حیاط یکی از ساکنین خونگرم پارک شد و همگی برنامه را با خودرو دیگر ادامه دادیم.
در بدو ورود به روستا مسیر آسفالته را ادامه داده و دقیقا در پایان آسفالت مسیر خاکی سمت راست را انتخاب نمودیم.
پس از عبور از یک پل فلزی بزرگ به طول حدود ۸ متر و ارتفاع حدود ۶ متر باز هم مسیر خاکی به دو قسمت تقسیم شده ما از مسیر سمت چپ که مقداری شیبدار نیز می باشد ادامه مسیر دادیم
بعد از گذشتن از میان باغات گردو و سیب که شاخه های آنها وارد راه نیز شده اند در نقطه ای دوباره مسیر به دو قسمت تقسیم می شود و یک درخت تنومند گردو در سمت راست راهنمای خوبی است ما از سمت راست ادامه مسیر دادیم و طی طریق از این مسیر با خودرو بدون کمک نیز امکان پذیر است و در نهایت در قسمتی تقریبا مسطح خودرو را پارک کرده و راهی شدیم.
البته گوسفندسرا مقداری بالاتر قرار دارد و خودرو کمکدار می توانید تا آنجا نیز برود
تیم ساعت ۱۷ به گوسفندسرا رسید و ساعت ۱۷:۱۵ حرکت خود را آغاز کردیم.
لوازم و تجهیزات افراد توسط سرپرست و مسئول فنی چک شدند. باسرقدمی طیب صالحی شروع به حرکت کردیم و شهرام نعمتی هم عقب دار بودند.
مسیر پاکوب کاملا مشخص است.سرعت پیمایش زیاد نبود و از طریق مسیر پاکوب ساعت ۱۹ به بالای یال رسیدیم.
در این نقطه هم قله کل قدویس و هم گردنه اتابکی نمایان شدند.در بالای یال گردنه اتابکی سمت چپ قرار دارد و سمت راست دره ای است که به روستای آب ملخ منتهی می شود.
از روستای آب ملخ و از طریق این دره هم می توان به گردنه اتابکی رسید.در ادامه مسیر و از طریق ادامه همان مسیر پاکوب پس از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه فاصله زمانی یک چشمه با آب گوارا وجود دارد که بهتر است در این نقطه آب لازم را تهیه نمود
اگرچه در گردنه اتابکی می توان از آب برف استفاده کرد ولی زلال نیست و بهتر است استفاده نگردد.
پیمایش فاصله چشمه تا گردنه که شیب زیادی ندارد تقریبا ۴۵ دقیقه طول کشید در این فاصله مسیر پاکوب مقداری کم رنگ است و بهتر است در روشنایی روز طی شود.
ساعت ۲۰ به گردنه اتابکی رسیدیم.
پرندگانی نظیر کلاغ، گنجشک، کبک و عقاب مشاهده شدند .گیاهان گون ، خار طوسی،آویشن، مرزه ،ریواس درختچه های بومی در مسیر به وفور وجود دارند.در گردنه در حالی که هوا هنوز گرگ و میش بود کمپ را برقرار کردیم و شب را داخل دو چادر سپری کردیم.

اگرچه ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر بود ولی شب گرمی داشتیم.صبح روز بعد  شنبه ۱۴ خرداد صعود با کوله قله ساعت ۵:۴۵ از جبهه شمال شرقی حرکت کردیم.
این قسمت شیب نسبتا زیادی دارد و نیمه دوم مسیر کلا یخچال است و در سطح آن مورونهای زیبایی مشاهده می شود که ارتفاع چاله های ایجاد شده در اثر باد تا ۷۰ سانتیمتر نیز می رسد.

ساعت ۷ به یخچال رسیدیم و با ادامه صعود ارتفاع برف نیز بیشتر می شد در پایین قله شیب نسبتا زیاد بود سطح برف مقداری نرم و احتیاجی به استفاده از کرامپون نبود( اگرچه بنا به تصمیم سرپرست تمام اعضای تیم همراه داشتند)

ساعت ۹:۳۰ به قله کل شیدا و ساعت ۹:۴۵ دقیقه در هوایی آرام و نسبتا گرم و بدون وزش باد و آفتابی بر فراز قله کل قدویس ایستادیم.

ساعت ۱۰:۳۰ به سمت پایین آمده و ساعت ۱۲ به کمپ رسیدیم.
پس از جمع آوری چادرها ساعت ۱۵:۳۰ به گوسفندسرا و ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه به روستای سیور رسیدیم.
در مسیر برگشت بدلیل خستگی، شب را در پارک زیبای شهر خوانسار ماندیم.
صبح روز یکشنبه ۱۵ خرداد برنامه ساعت ۱۲ در شهر قروه بدون هیچ گونه مشکلی خاتمه یافت.