صعود به قله خلنو

مورخه ۱۴۰۱/۳/۵ طبق برنامه زمانبندی شده باشگاه قاجر تعداد۶نفر از همنوردان باشگاه قاجر همراه با یک نفر مهمان موفق به‌صعود قله خلنو شدند.

نفرات شرکت کننده در برنامه:

اعضا گروه آقایان. محمد میرانی ، صالح یارعلی ، علی مفاخری، مهدی مهدی عراقی
همنورد مهمان ، مجتبی احمدی،سرپرست علی الیاسی، سرپرست فنی مهشید الماسی

خلنو، قله‌ای با ارتفاع ۴۳۷۵ متر است که در منطقه البرز مرکزی واقع شده و بلندترین قله استان تهران است. پس از قله دماوند و قله علم کوه سومین قله مرتفع البرز مرکزی به شمار می‌رود.
قله خلنو در قلب رشته کوه های البرز مرکزی و در شمال روستای لالون (از توابع فشم) قرار دارد.
۱- عمومی‌ترین مسیر صعود از طریق روستای لالون (ارتفاع ۲۴۰۰ متر) به گردنه ورزاب، قله‌های برج و خلنو کوچک تیغه ژاندارک وقله خلنو بزرگ است.
درباره روستای لالان:
لالان یا لالون از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران است. به علت وجود گل‌های لاله، به این روستا لالگون، یا لالون گفته می‌شود، و دارای چشمه آب گازدار طبیعی که بومی‌های روستا به آن چشمه تلخاب می‌گویند. تورهای گردشگری زیادی برای بازدید از آبشار به منطقه می‌آیند.

چشم‌انداز قله:

آزاد کوه – شمال و شمال شرق  –  دره وارنگه‌رود  –  خط‌الراس سرکچال  –  جانستون.
پرندگانی همچون عقاب طلایی، هما، کبک، دری، چکاوک، هدهد و حیواناتی مانند گراز، قوچ، میش، کل و بز، خرس قهوه‌ایی، گرگ و … در این منطقه یافت می شوند.

وضعیت  جوی در روز اجرای برنامه:
صبح آسمان صاف و آفتابی بود و بعد از ظهر کمی ابری بود و وزش باد قابل توجهی هم نداشتیم سرشب به شدت باد وسرما اضافه شد.
از ابتدای مسیر رودخانه وجود دارد که به دلیل دام و چندین گوسفندسرا استفاده از این آب توصیه نمی‌شود.

چشمه تلخ‌آب در میان مسیر (قبل از آبشار) که به دلیل طعم و مزه ناخوشایند قابل آشامیدن نیست.
بعد از آبشار و قبل از گردنه یک چشمه گوارا وجود دارد. (از روستا این نقطه حدودا ۴ ساعت پیمایش مسیر داریم)

راس ساعت ۵ صبح ازقروه با دو ماشین شخصی به طرف تهران حرکت کردیم بعد از عبور از همدان وارد اتوبان همدان ساوه شدیم عوارضی ساوه همدان بعد از توفق کوتاهی وخوردن صبحانه به حرکت خود ادامه دادیم.ساعت ۱۲ به روستای لالان یا لالون رسیدیم ، دو تخته چادری که داشتیم نفرات هر چادر مشخص و سپس آنرا بین اعضا تقسیم کردیم که سنگینی حمل آن بین بچه ها تقسیم شود سپس به طرف آبشار حرکت کردیم‌ بعداز عبور‌از باغهای زیبای منطقه وعبور‌از کنار‌رودخانه نزدیک دره لالون شدیم ومجبور به عبور از عرض رودخانه ، مسیر رودخانه پل ندارد ومجبور‌ عبور از رودخانه با کفش شدیم.پس از پیمایش ۵۰ دقیقه ای درکنار تخت سنگی مشغول استراحت و صرف نهار وچایی شدیم حدود نیم ساعتی طول کشید‌.بعد از نهار وجمع کردن وسایل به طرف آبشار به راه خود ادامه دادیم.مسیر زیبا بکر همراه با برف قابل ملاحظه و صدای خروشان آب وپرندگان همراه بود مسیر تقرییا شلوغ وبیشتر‌ مردم عادی جهت کندن گیاهان کوهی به ارتفاعات آمده بودند‌.بعد از دو ساعت و دقیقه پیمایش به آبشار لالون رسیدیم آبشار‌کمی شلوغ وکوهنوردان مشغول عکاسی واستراحت درکنار آبشار بودند.اعضاء باشگاه مشغول نصب چادر جهت شبمانی شدند بعد از نصب چادر وتعویض لباسها مشغول استراحت شدیم هوا کم کم‌ روبه سردی میرفت شدت باد هم بیشتر میشد.شب سرد و زمستانه را درکنار آبشار سپری کردیم با روشن شدن هوا ساعت ۶:۳۰ دقیقه به طرف قله خلنو از مسیر پاکوپ و به سرقدمی خانم مهشید الماسی شروع کردیم‌.شیب مسیر زیاد وسنگین بود بعد از حدود یک ساعت و چهل دقیقه به گردنه ورزان رسیدیم مسیر زیبا ودیدنی قله دماوند هم ازگردنه کاملا مشخص بود.در مسیر خط الراس قله برج به خلنو با توجه به شرایط برف یخ مسیر سر قدمی گروه رو آقای الیاسی به عهده گرفتن. به‌ طرف‌ قله‌ برج‌ از خط الراس به راه خود ادامه دادیم راس ساعت ۹:۴۵ دقیقه به‌ قله‌ برج‌ رسدیم‌ با گرفتن عکس به طرف تیغه های ژاندارک حرکت کردیم مسیر دلچسب و چالشی.درمسیر تیغه ها یکی از همنوردان کمی دچار‌ مشکل شدن که با کمک سرپرست برنامه و دیگر همنوردان از تیغه ها عبور کردند. بعد از عبور ازتیغه یه قله خلنو کوچک‌ به ارتفاع۴۳۵۰رسیدیم باگرفتن عکس یادگاری وکمی استراحت به سوی قله خلنو بزرگ ادامه مسیر دادیم وراس ساعت۱۱ به قله خلنو‌بزرگ رسیدم چشم‌انداز زیبای منطقه خستگی مسیر رو از تن تک تک دوستان خارج کرد.با گرفتن عکس واستراحت۳۰دقیقه ای وخوردن آب وتنقلات از طریق مسیر برج وتراوس به طرف گردنه ورزاب به راه خود ادامه دادیم وساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به چادر‌هارسیدیم با خوردن نهار استراحت مختصری مشغول جمع کردن چادرها شدیم . وحدود ساعت ۵:۳۰ به روستای لالون رسیدیم . وپایان برنامه از طرف سرپرست اعلام شد.