صعود قلل هرم سبلان

مورخه ۲۹ اردیبهشت ماه ۴ تن ازاعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قلل هرم سبلان صعود نمودند.

گزارش تصویری برنامه در ادامه مطلب…

اعضا شرکت کننده در برنامه:

آقایان: شهرام نعمتی، محمد میرانی، محمدرضا میمنت آبادی و کورش دره وزمی (سرپرست)

معرفی هرم سبلان

ارتفاعات منطقه سبلان دارای چندین قله بالای ۴۰۰۰ متری می باشد که ۵ قله آن اهمیت بیشتری دارد که علت آن داشتن یخچالهای است  که در تمامی فصول وجود دارد و اکثر اوقات بلوری می باشند.

این قلل عبارتند از: سلطان سبلان ، کسری ، هرمهای ۱، ۲ و ۳ که این ۵ قله جذابیت خاصی دارند.

اعضاء باشگاه هر ساله از مسیرهای مختلف این قلل را در فصول مختلف صعود نموده اند و یخچالهای شمالی سبلان چندین بار در تابستان و زمستان و یخچال شمالی کسری نیز در تابستان صعود شده است.

گزارش برنامه

حرکت از قروه بسمت سرعین

طبق برنامه شش ماه اول سالجاری قرار بود مورخه ۱۴۰۰/۲/۲۲  به قلل هرم صعود کنیم اما بعلت وضعیت حاد کرونا برنامه در تاریخ فوق انجام نشد.

با علاقه ای که تعدادی از اعضاء به اجرای برنامه داشتند، روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت  ۴ تن از اعضا راس ساعت ۵:۳۰ از قروه بسمت شهر سرعین رفتیم چون قرار بود از مسیر پیست اسکی الوارس برنامه انجام شود.

حرکت بسمت پیست اسکی

ساعت ۱۲:۳۰ به شهر توریستی آبگرم سرعین رسیدیم و از آنجا به سمت پیست حرکت کرده ساعت ۱۳ به پیست رسیدیم.

حرکت بسمت دامنه قلل هرم

پس از صرف نهار و پارک خودرو در بیرون درب ورودی پیست، کوله ها را برداشته و ساعت ۱۴:۳۰ به سمت دامنه قلل هرم حرکت کردیم.

سه دره وسیع و برفی پیش رو داشتیم اولی به دامنه سلطان سبلان دومی به دامنه هرمها و سومی به دامنه هرم ۳ و کسری نزدیک بود تصمیم گرفتیم دره وسطی که به دامنه کاسه مانند هرمها ختم می شد را ادامه مسیر دهیم.

اگر برف جاده را مسدود نکرده بود می توانستیم با خودروهای لندور یا نیسان مسیر را سریع تر برویم که اینچنین نشد.

هوا بسیار عالی بود کمی ابر و بادی با سرعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری داشت.

برپایی کمپ

در هوایی خنک مسیر را ادامه داده پس از عبور از شیبی تند به فلات برفی کاسه هرمها رسیدیم آنجا محل مناسبی برای برپائی کمپ پیدا کرده و در ساعت ۱۷:۳۰ چادر را پرپا کردیم.

پس ازبرپایی کمپ گشتی در اطراف زده و محل صعود فردا که یال سمت چپ هرمها بود را در نظر گرفتیم.

پس از انداختن چند عکس از منطقه به چادر رفته شام آماده ای را که داشتیم گرم کرده پس از صرف شام و پر کردن فلاکس از آب گرم ساعت ۲۲ خوابیدیم.

حرکت بسمت هرم

روزچهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۵ بیدار شده و ساعت ۵:۳۰ از مسیر تعیین شده حرکتمان را شروع کردیم.

وضعیت برف طوری بود که نیاز به استفاده از کرامپون نبود وقتی به روی یال رسیدیم و ادامه مسیر داده به یکسری صخره های سوزنی سست رسیدیم که مجبور به تراورس مسیر شدیم. با توجه به شیب زیاد و یخزدگی برف مجبور به استفاده از کرامپون شدیم. وضعیت هوا مناسب فقط مقداری باد داشت.

صعود هرم ۳

ساعت ۱۰:۲۰ به قله ۴۵۱۶ متری هرم ۳ رسیدیم با توجه به نامناسب بودن وضعیت جسمی یکی از همنوردان از صعود هرمهای ۲ و ۱ صرف نظر کرده، پس از انداختن چند عکس بطرف کمپ حرکت نمودیم.

حرکت بسمت کمپ

ساعت ۱۳:۳۵ به کمپ رسیده، چادر و وسایلمان را جمع کرده و  ساعت ۱۴:۳۰ به سمت پیست حرکت کردیم.

حرکت بسمت سرعین

ساعت ۱۶:۳۰ به پیست رسیده بطرف شهر سرعین حرکت کردیم. پس از رفتن به آبگرم گامیش گلی خستگی رفع شد.

ساعت ۱۹:۳۰ به سمت قروه حرکت کرده و ساعت ۳:۴۵ به قروه رسیدیم.