صعود به قلل سهند و جام بمناسبت یازدهمین سالروز گرامیداشت زنده یاد سامان نعمتی

مورخه ۲۷ تیر ماه ۱۹ تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول به قلل سهند و جام در آذربایجان شرقی صعود نمودند.

این برنامه بمناسبت گرامیداشت دو عضو باشگاه قاجر، سامان نعمتی که در سال ۱۳۸۷ در ارتفاعات نانگاپاربات برای همیشه جاودانه شده بود و رامین سنگین آبادی که ۱۰ تیرماه سال جاری روح پر فتوحش پرواز نموده بود،  اجرا گردید.
گزارش تصویری در ادامه مطلب…
قله جام(تیم اول و دوم)
قله سهند(تیم اول)
تیم اول(قله جام)
مادر و برادر زنده یاد سامان نعمتی

گزارش برنامه…
روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه از میدان اتحاد قروه ساعت ۵:۱۵ با یک دستگاه ون و یکدستگاه ماشین سواری(کاپرا) بسمت مراغه حرکت کردیم.
پس از عبور از شهرهای دهگلان-دیواندره-زرینه اوباتو ساعت ۸:۳۰ به سقز رسیده صبحانه را در یکی از پارکهای آنجا  صرف کرده بعد از ساعتی راهی شدیم.
پس از عبور از شهرهای بوکان- میاندوآب- ملکان- بناب ساعت ۱۲:۳۰ به مراغه رسیدیم.
ناهار را در یکی از پارکهای آنجا صرف نمودیم.
صرف ناهار در مراغه
پس از صرف ناهار حرکت کرده بعد از گذشتن از روستاهای سرگیزه، قراتلو، ینگجه به آخرین روستا (کرده ده) رسیدیم.
در طول مسیر از میان باغات میوه و سر سبز اطراف رودخانه مردی چای عبور کردیم.
مسیر تا روستای کرده ده آسفالت می باشد و ادامه مسیر به صورت جاده خاکی و نا هموار به طول ۱۰ کیلومتر تا پناهگاه ادامه دارد.
راننده ون اعلام داشت که مسیر خاکی را نمی روند در نتیجه سرپرست برنامه یک وانت نیسان کرایه کرد و همراه ماشین سواری کاپرا از جاده خاکی راهی پناهگاه شدیم.
روستای کرده ده
دورنمای قله سهند از کرده ده
دورنمای روستای سرسبز کرده ده
از روستای کرده ده بطرف راست پیچیده در مسیر جاده خاکی کوه سهند و بدون درخت حرکت کردیم.
 این مسیر نیز پر از بوته های گون با زمینهای کشاورزی پراکنده و برخی مناطق نیز سنگلاخی می باشد.
ساعت حدود ۱۶ به پناهگاه که در ارتفاع  2590 متری از سطح دریا قرار دارد، رسیدیم.
پناهگاه سهند در دامنه­ زیبای این کوه قرار دارد و راه ماشین رو تا خود پناهگاه وجود دارد. پناهگاه، یک ساختمان یک طبقه است که برای استفاده از آن باید از قبل با هیئت کوهنوردی مراغه هماهنگی شود.
البته سرپرست برنامه قبل از رسیدن به پناهگاه با مسئولش جهت هماهنگی تماس گرفت که ایشان بیان داشتند گروه های دیگری قرار است پناهگاه باشند  . ما هم با راهنمایی راننده نیسان کمی بالاتر از پناهگاه کنار چشمه ای رفتیم.
پناهگاه سهند
چشمه با دارا بودن آب بسیار زلال و خنک پذیرای هر مسافر و کوهنوردانی است که پا به این منطقه می گذارند. اکثر اوقات سال عشایر و روستائیان منطقه و اطراف برای ییلاق و قشلاق از کوهستان سهند در اطراف این چشمه حضور دارند. کنار چشمه چادرها را برپا کردیم.
چشمه
برپایی چادرها
پس از برپایی چادرها و استراحت همنوردان گشتی در اطراف زدند و با عشایری که آنجا بودند، آشنا شدند.
محل چادرها با بنر زنده یادان سامان نعمتی و رامین سنگین آبادی
بانوان باشگاه
بعد از غروب آفتاب هوا سرد شد داخل چادرها شام را صرف کردیم.
سرپرست برنامه اعلام داشت فردا ساعت ۵ در غالب دو تیم به سمت قله جام و سهند می رویم تیم اول بعنوان تیم پیشرو ابتدا به قله سهند و سپس به قله جام  و تیم دوم به سمت قله جام خواهد رفت.
۲۷ تیرماه
صبح ساعت ۵  تیم اول( شهرام نعمتی، مهدی معظمی، محمد میرانی و پدرام نعمتی) بسمت قله سهند حرکت کردند و تیم دوم به سرقدمی طیب صالحی بسمت قله جام رفتیم.
ابتدای مسیر شیب ملایم داشت و کم کم شیب تند تا بالای یال منتهی به قله ادامه داشت.
ابتدای مسیر با شیب ملایم
بهترین راه برای صعود و همچنین فرود راه پاکوب جنوبی که به خود خط الراس مابین دو قله می رسد، می باشد.
تمام طول مسیر تا قله باد خنکی می وزید که همین مطلب در این فصل از سال صعود را دلچسب می نمود.
گیاهان زیبای مسیر
تیم اول ساعت۶:۳۰ بر فراز قله سهند ایستاده یاد و خاطره همنوردانمان سامان و رامین را گرامی داشتند سپس بسمت قله جام حرکت کردند و پس از نیم ساعت آنجا رسیده سپس پایین آمده و زیر یال به تیم دوم رسیدند.
برادر و عموی زنده یاد سامان در قله سهند
لحظه رسیدن تیم اول به تیم دوم
تیم اول مجددا با تیم دوم بالا آمدند.
در یال میان سهند و جام آرامگاه فردی بنام حاج حسین سروری میاندواب که در سن ۷۴ سالگی در این مکان فوت و مدفون شده است دیده می شود.

مسیر یالا منتهی به قله جام پر از سنگهای درشت می باشد که نتیجه فوران آتشفشان در سالیان دور بوده است.
یال منتهی به قله
ساعت ۸:۵۰ دقیقه همه تیم بر فراز قله جام ایستادیم.
قله جام یا همان قله مدائن به عنوان سمبل کوه های آذربایجان شرقی معرفی شده است.
قله جام
دهانه آتشفشان خاموش قله جام
پس از ثبت خاطرات و گرفتن عکس از مسیر یال به سمت پایین بر گشتیم.
مسیر سنگلاخی یال
ساعت ۱۲ به محل کمپ رسیده و پس از جمع کردن چادرها و وسایل آماده حرکت شدیم.
طبق قرار هم نیسان دیروزی سر ساعت پیش ما آمد.
جمع کردن چادرها
ساعت۱۳:۳۰ راهی روستای کرده ده شده پس از ۴۵ دقیقه آنجا رسیدیم.
با راننده ون تماس گرفته و بعد از آمدن ایشان راهی مراغه شدیم.
ساعت۱۵:۳۰ ناهار را در محوطه سرسبز راه آهن صرف نمودیم.
صرف ناهار
بعد از صرف ناهار تعدادی از همنوردان جهت خرید به بازار مراغه رفتند و ساعت ۱۹ راهی بناب شده شب را آنجا سپری نمودیم.
۲۸ تیرماه
صبح ساعت ۶ از بناب بسمت سقز حرکت کردیم و صبحانه را در پارک آنجا صرف نمودیم
صرف صبحانه در پارک سقز
بعد از صرف صبحانه راهی شده و ساعت۱۴ به قروه رسیدیم.
یازدهمین سالروز سامان عزیز و یاد و خاطره رامین گرامی با صعودی موفق و خاطرات بیادماندنی به پایان رسید.
گزارش از لیلا صالحی
معرفی مختصر قلل جام وسهند
کوهستان سهند بعد از سبلان یکی از بزرگترین و مهمترین برجستگیهای آذربایجان و از معروفترین کوههای آتشفشان خاموش ایران است که در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز و ۴۰ کیلومتری شمال مراغه قرار گرفته است .
قله منفرد و آتشفشانی خاموش سهند در میان جلگه آذربایجان قد برافراشته است این کوهستان آتشفشانی خاموش شبیه آرارات و البرز و سبلان بوده خط فاصل بین دو توده خروجی البرز و توده ارمنستان به وجود آمده است ..
جهت رشته کوههای سهند اکثراً شرقی – غربی است ولی در مجموع کوههای سهند به صورت شعاعی در جهت مساوی کشیده شده اند . حد شرقی سهند ، شهرستان هشترود تا دره قزل اوزن و حد غربی آن سواحل شرقی دریاچه ارومیه میباشد .
قله سهند در مرکز یک جلگه گرم در تابستان و نزدیک به یک دریاچه وسیع که تبخیر آبش قابل توجه است . (دریاچه ارومیه ) و بیشترین ابرها را جلب می کند قرار دارد . این ارتفاعات قابل ملاحظه رطوبت هوای مناطق مجاور را به سهولت به طرف خود جلب می نماید به نحوی که تا اوایل تیر ماه پوشیده از برف می باشد و گاهی در جبهه شمالی آن برف از سالی تا سال دیگر باقی می ماند .
چین خوردگی اساسی کوهستان سهند از گروه آلپی دوران سوم بوده و در دوران چهارم سطح قلل آن به واسطه عوامل خارجی فرسایش یافته است ، رسوبات آبرفتی این کوهستان و گدازه ها پس از عملیات آتشفشانی تا مسافت دورتری ، مناطق اطراف را پوشانیده است که به حوضه های تبریز – اسکو – مراغه – آذرشهر – عجب شیر – بستان آباد – هشترود و سهند آباد معروف هستند .
دهانه قله جام داغی مغرب و شرق بی اندازه پاره شده است و در سمت جنوب سوار بر جلگه مراغه بوده و بعد از قوچ گلی داغ ( ۳۷۰۷ ) از همه بلندتر است .
قله جام داغلی در میان مردم به بلندترین قله سهند معروف شده است ولی به تحقیق قله قوچ گلی داغ از تمام قلل سهند بلندتر است . در فاصله ۵ کیلومتری جام داغی در روی یک خط کوهستانی و در سمت غرب آن قله سهند به نام هرم داغ قرار گرفته که ۳۵۶۲ متر ارتفاع دارد .
معروفترین قلل مرکزی سهند بنام چماقلو داغ ، شکر داغ ، قوچ گلی داغ ، یانخ داغ ، درویشلر داغی می باشند که دره های با صفای بایندر و شاه یوردی را به وجود آورده اند . چندین قله مرتفع در این منطقه قرار دارد که بلندی ۱۷ قله آن از ۳۰۰۰ متر تجاورز می نماید . از شهر تبریز ۸ قله سهند که ارتفاع آنها ۳۲۰۰ متر تجاوز می کند به وضوح و آشکارا دیده می شوند . سلطان داغی در غرب ، کریم داغی و لیقوان داغی در شرق و کمال داغی و قوچ گلی در شمال آن قرار گرفته اند .
سهند که یکی از مهم‌‌ترین کوه‌های آتشفشانی خاموش ایران به‌شمار می‌رود به دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌های ایران مشهور شده‌است؛ چراکه سطح تمام مناطق این رشته‌کوه پوشیده از سبزه‌است. کوه‌های کمال، جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش از مهم‌ترین قلل رشته‌کوه سهند محسوب می‌شوند.
در بندهش، زامیادیشت و زادسپرم از کوهی به نام «اسنوند» نام برده می‌شود که در آذربایجان واقع شده‌است. در زادسپرم مکان آذرگشسب در این کوه قرار دارد؛ البته شواهد زیادی در رابطه با یکسان‌بودن سهند و اسنوند وجود ندارد.
در دامنه‌های کوهستان سهند، زیباترین دره‌های آبرفتی همراه با روستاها، باغ‌ها و کشتزارها، جلوه‌هایی شگفت پدیدآورده است.
در دامنه ها و دره های باصفای سهند که مراتع عالی و چمنزارهای پربرکتی همه جای آن را پوشانده است به تعدادی از کوچ نشینان آذربایجان از دیرباز این امکان داده شده که روال و سنت عشایری، در منطقه ییلاقی سهند به امر دامپروری و کوچ نشینی بپردازند . اکثر طوایف و خانوار کوچ نشین سهند قشلاق را در روستاهای شهرستان های مهاباد، میاندوآب، مراغه و بناب بسر برده و تابستان ها به ییلاق سهند کوچ می کنند و در دره های باصفای بایندر، شاه یوردی ( ایل یوردی ) گوی دره، توپراقلوچای و دودانلو به امر دامپروری ایلاتی می پردازند. صنایع دستی عشایر سهند در ردیف جالب ترین نوع صنایع بوده و زیباترین جاجیم، گلیم، مسند و قالیچه را به بازار مصرف عرضه می دارند که با دستان هنر آفرینان دختران و زنان عشایری بافته می شود .
 (منبع:هیئت کوهنوردی آذربایجانشرقی،  ویکی پدیا و سایت گردشگری)

تاریخ اجرای برنامه: ۲۶الی ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸
شرکت کنندگان آقا: طیب صالحی، محمد میرانی،جلال حنیفی، مهدی معظمی، پدرام نعمتی، یاسر رحیمی، کامبیز اقدامیان،مرتضی شهبازیان، محمد صالحی، شهرام نعمتی(سرپرست)
شرکت کنندگان خانم: عفت مرادی، صدیقه نوربخش، شریفه دولتی، شعله اکبری، فاطمه قربانی، آذر زارعی، مریم محمدیان، الهه زارعی، لیلا صالحی