تلاش بر روی قله سهند
مورخه ۵ بهمن ۳ تن از اعضای باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه دوم تلاشی بر روی قله جام(سهند) در آذربایجان شرقی داشتند.
گزارش برنامه در ادامه مطلب…..

بنام خالق کوهها
گزارش برنامه….
روز پنج شنبه ۴ بهمن همراه دو تن از همنوردان (آقایان محمد میرانی و طیب صالحی راس ساعت ۵ از قروه حرکت کرده و پس از عبور از  شهرهای دهگلان ، دیواندره ، سقز ، بوکان ، میاندوآب ، ملکان ، بناب و مراغه راس ساعت ۱۱ به آخرین روستای مسیر «کرده ده» رسیدیم. پس از لطف یکی از اهالی روستا و پارک خودرو  در محوطه منزل ایشان ساعت ۱۱:۳۰ حرکتمان را بسوی پناهگاه شروع کردیم .
کل منطقه را برف خوبی پوشانده بود مسیر از جاده ای که برای عشایر کشیده شده بود شروع می شد وقتی وارد مسیر شدیم جا پای تعدادی کوهنورد که مسیر را برف کوبی کرده بودند مشخص بود که ما هم از مسیر آنان که کار ما را کلی راحتر میکرد، به راه افتادیم.
 هوا بسیار عالی بود پس از دقایقی کلی لباس کم کردیم و بدونه وقفه ادامه دادیم پس از طی دونیم ساعت از دور دست کوهنوردانی را دیدیم که در چند صف مشغول حرکت بودند پس از یک ساعت به آنها رسیدیم و مشخص شد از کوهنوردان شهرستانهای بناب و مراغه هستند که ساعت هشت و نیم از روستا حرکت نموده اند پس از خوشبش با آن عزیزان پناهگاه مشخص بود با کسب اجازه از آنها گذشته و بطرف پناهگاه ادامه مسیر دادیم.
 حجم برف در بعضی جاها به بیش از یک ونیم متر نیز میرسید.
ساعت ۱۶:۳۰ به پناهگاه رسیدیم که درب آن قفل بود هر چند که ما چادر داشتیم ولی افرادی که قصد صعود از این مسیر را دارند بهتر است با هیئت مراغه جهت تحویل کلید هماهنگی نمایند کوهنوردان شهرستان بناب که تعدادشان ۲۱ نفر و مراغه ۷ نفر پس از دقایقی به پناهگاه رسیده درب را باز کردند.
 پناهگاه جالبی بود دارای ۴ اطاق موکت شده انباری و چاه آبی که در قسمت انبار با تلمبه تعبیه شده بود هر چند آبی که در لوله تلمبه مانده بود آنرا کدر کرده بود و قابل شرب نبود آب را از چشمه ای که در کنار درب محوطه منابع طبیعی بود تامین کردیم.
پس از مستقر شدن در پناهگاه مشغول تهیه سوپ و نوشیدنی های گرم شدیم هوا رو به تاریکی میرفت و باد با سوز سرمای خود مشغول وزیدن بود.
 ساعت ۲۰ شام که خوراک بادمجان بود را گرم کرده پس از صرف شام و جمع کردن وسایل مورد نیاز صعود فردا،  خوابیدیم.
۹۷/۱۱/۵
ساعت ۴:۳۰ از خواب بلند شده پس از گرم کردن آب مورد نیاز وسایلها را جمع کرده و در ساعت ۵:۲۰  از پناهگاه بطرف قله جام (سهند) حرکت کردیم هوا سرد و کولاکی بود هرچه ارتفاع زیادتر میشد به ناپیداری هوا هم اضافه میشد بدونه هیچ وقفه ای به مسیر ادامه دادیم ابتدا برف کوبی سنگین بود اما وقتی به یال رسیدیم برف یخ زده و روی یال برف کمتر بود.
 در ارتفاع بالای ۳۲۰۰ متر  هوا مه آلود و کولاک شدیدتر شد بطوری که در ارتفاع ۳۵۲۸ متری شیب خیلی تند و یک تیکه برف یخ زده بود که به زحمت جا پا باز می شد مشخص شد که به خطالراس قلل سهند و جام رسیدیم که با توجه به عدم دید کافی با صلاح دید سرپرست به پائین آمدیم بعد از یک ساعتی که ارتفاع کم کردیم و پس از باز شدن هوا دیدیم کوهنوردان بناب و مراغه که بعد از ما حرکت نموده و تا حدود ۳۰۰۰ متری صعود کرده بودند، آنها نیز بعلت بدی هوا برگشته و در نزدیکی پناهگاه بودند.
ساعت ۱۰ به پناهگاه رسیدیم و پس از صرف مقداری خوراکی وسایلمان را جمع کرده و بطرف روستا حرکت کردیم.
 در مسیر به آقای میرمحمود فاطمی یکی از دوستان قدیمی از تبریز رسیدیم که با اسکی کوهستان مشغول بالا آمدن بود پس از احوال پرسی به راه خود ادامه دادیم و راس ساعت ۱۵ به روستای «کرده ده» رسیده بطرف مراغه حرکت کردیم .
شب را ملکان ماندیم.
۹۷/۱۱/۶
 صبح روز شنبه از ملکان حرکت کرده ساعت ۱۲ به قروه رسیدیم.
گزارش از: شهرام نعمتی

تاریخ اجرای برنامه: ۴ و ۵ بهمن ماه ۱۳۹۷
شرکت کنندگان آقا: شهرام نعمتی. محمد میرانی. طیب صالحی(سرپرست)