دو کوهنورد معروف آمریکایی در کوهستان اوگره ۲ – پاکستان ناپدید شدند
کایل دمپستر و اسکات آدامسون روز ۲۱ آگوست ( ۳۱ مرداد) عازم قله اوگره ۲ به ارتفاع ۶۹۶۹ متر شدند. قصد آنها رسیدن به قله از رخ شمالی و از مسیری دیواره ای به ارتفاع ۱۴۰۰ متر بود. آخرین بار روز دوم صعود، آشپز پاکستانی تیم، از روی چراغ پیشانی دو کوهنورد، آنها را در نیمه های مسیر دیده است. برنامه دمپستر و آدامسون ۵ روزه بود. اما حالا نزدیک دو هفته است که خبری از آنها نیست. نامساعد بودن هوا و عدم دید کافی هر گونه جستجو از جمله پرواز هلی کوپتر را غیر ممکن کرده است. در چنین شرایطی معمولا ۳ روز بعد از اتمام زمان برنامه، به دلیل اتمام مواد غذایی و سوخت، قاعدتا باید از زنده بودن کوهنورد قطع امید کرد. با اینهمه دوستان و خانواده های این دو کوهنورد امیدوارند که آنها زنده باشند و پیدا شوند.

شاید یک تجربه تاریخی موید این امید باشد – ۳۹ سال پیش در سال ۱۹۷۷ در همین منطقه، در اوگره ۱ به ارتفاع ۷۲۸۴ متر و در نزدیکی های قله هر دو پای داگ اسکات کوهنورد معروف انگلیسی شکست و او بعد از دو هفته تلاش جانفرسا سرانجام زنده به بیس کمپ رسید و البته هنوز هم زنده است و فعال. عمرش به درازای آفتاب.
کایل دمپستر و اسکات آدامسون سال گذشته نیز روی همین مسیری که اینک ناپدید شده اند تلاش کردند. اما آدامسون در نزدیکی های قله  حدود ۳۵ متر سقوط کرد و پایش در ارتفاع ۶۶۰۰ متری شکست و در نتیجه تیم مجبور به برگشت شد.
دمپستر و آدامسون از جمله کوهنوردان قوی جهان هستند. دمپستر تا کنون ۲ بار برنده جایزه کلنگ طلایی شده است. یک بار برای اولین صعود مسیر جدید در زولیان وست، تین شان چین در سال ۲۰۰۹ و بار دیگر برای اولین صعود مسیر جدید در رخ جنوب شرقی اوگره ۱ پاکستان در سال ۲۰۱۲.
http://www.climbing.com/news/kyle-dempster-and-scott-adamson-missing-on-pakistans-ogre-2/ 
 با تشکر از کوه نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *