شمار کشته‌های زلزله «نپال» به ۱۸۳۲ تن رسید در کمپ‌اصلی «اورست»: ۱۰ کشته!
شبکه خبری «سی ان ان»در تازه ترین گزارش خود درباره قربانیان زلزله نپال اعلام کرد که شمار کشته ها تا روز شنبه به یک هزار و ۸۳۲ تن رسیده است … وزارت کشور نپال روز یکشنبه اعلام کرد که در این زلزله همچنین بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ تن نیز زخمی شده اند! … «گیانندرا شرستا» معاون وزارت گردشگری نپال نیز از حضور بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر بین المللی در هنگام وقوع زلزله در کشورش خبر داد و گفت: زلزله روز شنبه موجب شد تا کمپ اصلی اورست، بلندترین قله جهان بر اثر بروز یک بهمن عظیم فرو ریخته و ۱۰ کوه‌نورد بین المللی را به کام مرگ ببرد و ۳۰ کوه‌نورد دیگر را نیز زخمی کند!
وی افزود: گروه های جستجو همچنان در حال بررسی آمار تلفات از میان گردشگران بومی و بین المللی هستند که احتمال می رود هنوز تعداد زیادی از آنها در بهمن های متعدد ناشی از زلزله و پس لرزه‌های آن در کوه‌های هیمالیا گرفتار شده و حتی جان‌باخته باشند!
«جیانگ هایی کون» دبیر بخش پیش بینی زلزله مرکز شبکه زلزله نگاری چین گفت: زلزله نپال در نوار لرزه ای هیمالیا قرار دارد و تحت فشار بین صفحه های اقیانوس هند و اورآسیا رخ داده است.
وی افزود: از آنجایی که این منطقه از روزگاران قدیم در نوار زلزله خیز قرار داشت و خاک چین به بخش شرقی صفحه اورآسیا تعلق دارد، به همین دلیل طرح آماده باش (برخورد فوری با زلزله درجه سه) را به اجرا درآوردیم.
منبع: ایرنا با تشکر از کوه نوشت

«دکتر بهپور»:
صحبت از مرگ اکثر دکترهای «آیس‌فال» است!!
دقایقی پیش دکتر «علیرضا بهپور» با ارسال پیامی وضعیت امروز کمپ اصلی «اورست» را توصیف کرد … وی در این‌باره گفت: امروز شرایط هوا مساعدتر شده و  از ساعت ۵ بامداد، هلیکوپترها آمدند و همه‌ی مجروح‌ها را به پائین منتقل کردند … «بهپور» افزود؛ دقیق نمیدانم ولی صحبت از مرگ اکثر دکترهای «آیس‌فال» است!!
————————–
پی‌نوشت:
“دکترهای آیس فال” منظور شرپاهایی هستند که مسیر «آبشار یخی» را ترمیم و بازگشایی می‌کنند!
منبع: کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *