مفقود شدن یک کوهنورد لهستانی در مسیر جنوبی دماوند . . . امروز صبح پیدا شد
بدنبال بارش شدید برف و طوفانی بودن منطقه دماوند دو کوهنورد لهستانی روز گذشته به تنهایی و بدون راهنما اقدام به صعود مسیر جنوبی تا بارگاه سوم را کرده بودند که پس از رسیدن یکی از کوهنوردان به بارگاه سوم از مفقود شدن دوست خود در یک ساعتی پناهگاه بارگاه سوم خبر می دهد.
بلافاصله اعضاء تیم ستاد اطلاع رسانی فدراسیون مستقر در گوسفند سرا متشکل از کوهنوردان استان تهران و مازندران در جریان واقعه قرار می گیرند و با توجه به شرایط بسیار نامناسب جوی توانایی انجام اقدام خاصی وجود نداشته ولی شرایط را برای جستجو و نجات به همراه تیم جستجو و نجات هلال احمر آماده می کنند. یک تیم نیز جهت استقرار در بارگاه سوم حرکت می کند ولی بدلیل شرایط خطرناک بارش(در حدود ۸۰ سانتیمتر بارش برف در منطقه) از دره اول مسیر جنوبی بازمیگردند.
کوهنورد لهستانی که به بارگاه سوم رسیده بود احتمال حضور همنورد خود در پناهگاه قدیمی بارگاه سوم را می دهد ولی امکان برقراری تماس وجود نداشته است. تیم هایی نیز برای جستجو برای صبح امروز چهارشنبه آماده می شوند ولی در نهایت مشخص می شود کوهنورد مفقود شده حدود یک ساعت پایین تر از پناهگاه بارگاه قدیمی دماوند و با داشتن وسایل خوب زمستانی تا صبح و روشن شدن هوا بیواک نموده است. این دو کوهنورد بدون هیچ اطلاع قبلی به قرارگاه پلور و حتی رینه اقدام به صعود نموده بودند و با کمک GPS مسیر را یافته بودند.
کوهنورد مفقود شده در حال حاضر ۸.۳۰ صبح چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه ۹۳ در حال فرود به گوسفند سرا بوده و دوست وی در بارگاه سوم می باشد و منتظر هوای مساعدتر برای فرود می باشد.
اعضاء ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان مستقر در گوسفند سرا اقدام به تخلیه ۴ کوهنورد کردستانی و ۹ کوهنورد از شهرستان کاشمر که قصد صعود زمستانی دماوند را داشته اند نموده اند. همچنین تعدادی از اعضاء ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان قرار است امروز به پلور منتقل شوند.
شرایط هوایی در منطقه بسیار متغیر و با باد شدید همراه است و ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان برای ایمنی بیشتر اجازه صعود به کوهنوردان و صعود به ارتفاعات بالاتر را نمی دهند.
منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *