حادثه برای کوهنورد ایرانی در صعود به قله آرارات
ظهر روز پنج شنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۳ یکی از کوهنوردان ایرانی(نام محفوظ) که در قالب یک تیم ۱۰ نفره به سرپرستی یکی از راهنمایان صعود به قله آرارات جهت صعود زمستانی به این قله عزیمت نموده بودند در ارتفاع ۴۹۰۰ متری بعلت احتمال ادم مغزی و عدم تعادل و سرمای شدید دچار سقوط گردید و دچار حادثه شد.
وی پس از یکی دو مرحله سقوط در مسیری کوتاه توسط یکی از کوهنوردان دیگر ایرانی از استان خراسان جنوبی که این تیم نیز  در قالب یک تیم ۴ نفره قصد صعود قله را داشتند نجات یافته و فرد حادثه دیده با کمک همنوردان خود و تیم ۴ نفره استان خراسان جنوبی به پایین منتقل گردید. 
وی پس از انتقال به شهر دوبایزید و معالجات ناتمام اولیه عصر جمعه ۱۷ بهمن ماه به شهر ماکو وارد و با نظر پزشکان ماکویی جهت ادامه درمان و بستری شدن به بیمارستانی در تبریز منتقل گردید. حال عمومی وی نسبتا خوب گزارش کردیده ولی در صورت بی توجهی به شرایط فیزیولوژیک وی در ارتفاع و بدلیل نداشتن تجربه صعود زمستانی می توانست دچار حادثه جدی تر و خطر مرگ گردد.
این تیم ۱۰ نفره از استان های مختلف کشور و بصورت ثبت نام های انفرادی و بدون توجه به داشتن تجربه کافی صعودهای زمستانی توسط راهنمایی از استان آذرباییجان غربی به قله آرارات اعزام گردیده بودند.
همچنین بنا به گفته سرپرست تیم خراسان جنوبی کوهنورد دیگری از کشور ترکیه و از شهر آنکارا در مسیر صعود دچار حادثه شده بود که با کمک کوهنوردان ایرانی به پایین منتقل شد.
هر دو تیم موفق به صعود قله آرارات نشده بودند.
شاید لازم باشد فدراسیون کوهنوردی و هیئت های کوهنوردی استان آذرباییجان شرقی و غربی نظارت بیشتری به شیوه صعود کوهنوردان ایرانی از نظر تجهیزات و تجربه صعود بر روی این قله بنمایند تا کمتر شاهد بروز حوادث برای کوهنوردان ایرانی در این قله ۵۰۰۰ متر کشور همسایه مان که از نظر تکنیکی کمی از دماوند سخت تر می باشد داشته باشند. 
اطلاعات تکمیلی در پست های بعدی ارائه خواهد شد.
منبع:انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *