نقش موثر ورزش در درمان بیماری‌های تنفسی
 نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر نقش موثر فعالیت‌های ورزشی در بهبود بیماری‌های تنفسی، خاطر نشان کرد: بهتر است ورزش‌های هوازی به صورت منظم و حداقل سه روز در هفته‌ و در هوای پاک با مشورت پزشک متخصص انجام پذیرد.
 دکتر لاله حاکمی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره فواید انجام فعالیت‌های ورزشی در درمان بیماری‌های تنفسی ،‌خاطر نشان کرد: یکی از مسائل شایع در بیماران تنفسی افزایش تحریک پذیری مجاری هوایی یا آسم است که یکسری عوامل محرک‌زا مانند آلرژن‌ها که از طریق تنفس وارد مجاری تنفسی می‌شوند و یا بعضی از داروها یا مواد غذایی می‌توانند موجب تحریک پذیری مجاری تنفسی شوند که انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به عنوان یک درمان محسوب شود……

نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان این که ورزش‌های هوازی به شرطی که به صورت منظم انجام شود می‌تواند به درمان بیماری‌های تنفسی کمک زیادی کند، تصریح کرد: ورزش باید در حد ۷۵ – ۴۵ درصد پیشینه ضربان قلب بیمار انجام شود که در این صورت می‌تواند موجب کمتر شدن تحریک پذیری مجاری تنفسی در بیماران مبتلا به آسم شود.
 وی افزود: افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، حجم مرده بیشتری نسبت به افراد سالم در ریه خود دارند که ورزش منظم می‌تواند با اصلاح الگوی تنفسی و وضعیت قرارگیری دیافراگم‌ها این حجم مرده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به مرور موجب درمان آنها شود. البته بیماران حتما باید قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی با پزشک خود نیز مشورت کنند.
حاکمی با اشاره به این که بیماران تنفسی باید از ورزش کردن در محل‌هایی که گرده افشانی گل انجام گرفته است، خودداری کنند، خاطر نشان کرد: ورزش می‌تواند به عنوان یک درمان غیر دارویی در بهبود وضعیت بیماران تنفسی مانند آسم یا افرادی که دچار بیماری‌های مزمن ریوی هستند، کمک زیادی نماید. البته بیماران تفنسی حتما باید قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی پزشک خود را نیز مطلع کنند.
این متخصص بیماری‌های داخلی ضمن توصیه به بیماران تنفسی به انجام ورزش‌های هوازی در جهت بهبود وضعیت بیماری خود، گفت: فعالیت‌های ورزشی بهتر است و در اوقات خنک روز انجام گیرد و منظم بودن آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین فعالیت‌های ورزشی حداقل سه روز در هفته‌ و در روزهایی که آلودگی هوا کمتر است ، انجام پذیرد.
منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *