آنچه بیماران قلبی باید در مورد تغذیه وکنترل وزن بدانند؟
 بیماری های قلبی از شایعترین علت مرگ در جوامع امروزی است. در بین کوهنوردان نیز هر از گاهی می شنویم کوهنوردی بدون هیچ علائم و زمینه قلبی و قبلی  ناگهان در مسیر کوهنوردی جان خود را از دست داد و این نشانه این است که بیماریهای قلبی عروقی بطور مرموز می تواند در کمین انسان باشد. بهمین دلیل رعایت شیوه زندگی خصوصا اصول اولیه تغذیه بسیار می تواند در پیشگیری از این مشکلات کمک کند. در اینجا این اصول را یادآور می شویم:
.رژیم توصیه شده بر مبنای سه اصل مهم زیراستوار است:
• کلسترول خون خود را کنترل کنید.
• وزن خود را کاهش دهید.
• مصرف نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید.
• چه غذاهایی کلسترول زیاد وچه غذاهایی کلسترول کمی دارند؟

غذاهایی که کلسترل زیادی دارند، شامل: شامل چربی‌های حیوانی،کره مارگارین جامد، خامه، مایونز، زرده تخم مرغ و خوراک مغز هستند، توصیه می‌شودکه بیماران جراحی قلب مصرف این نوع غذاها را تا حد امکان محدود کنند، مصرف منابع پروتئین حیوانی نیز باعث بالا رفتن کلسترول می‌شود،شیر،پنیرهای پرچرب،گوشت‌های قرمز(گوسفندو گوساله)،سوسیس و کالباس دراین دسته جای می‌گیرند.
غذاهای قندی نیز می‌توانند باعث بالا رفتن کلسترول شوند، لذا باید مصرف آنها محدود شود از این غذاها می‌توان از بیسکویت، کیک، شیرینی جات، کلوچه، ژله، مربا، نوشابه، شکر و قند حبه نام برد. بجای این مواد می‌توان از چربی‌های اشباع نشده که در هوای معمولی اتاق مایع هستند مانند روغن ماهی، آفتاب گردان، ذرت و زیتون استفاده کرد به طور کلی گوشت ماکیان مرغ و ماهی را می‌توان جایگزین گوشت قرمز نمود، البته پوست مرغ را حتماً قبل از طبخ جدا کنید.
.مطلب قابل توجه این است که در ماهی نوع خاصی از چربی به نام امگا ۳ وجود دارد که برای بدن ضروری است ،مصرف ۲ تا ۳ وعده ماهی تازه در هر هفته توصیه می‌شود.
از جمله اثرات مفید امگا ـ ۳ در بدن عبارتند از:
کاهش سطح،‌تری گلیسیرید خون
منظم کردن ضربان‌های قلب
کاهش تجمع پلاکتی
کاهش احتمال لخته شدن خون و در نتیجه کاهش خطر سکته قلبی
کاهش التهاب
کاهش احتمال مرگ ناگهانی
منبع:ا نجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *