شکاف در یخچال طبیعی علم کوه احتمال بروز سیل را افزایش می دهد
رییس اداره محیط زیست چالوس گفت: اصلی ترین عواقب ایجاد شکاف در یخچال های طبیعی از جمله در علم کوه بروز سیل در مناطق پایین دست است
هفته گذشته محمد معصومی فرماندار کلاردشت اعلام کرد، شکاف های بزرگی در توده های عظیم یخی علم کوه به عنوان بزرگ ترین یخچال طبیعی کشور ایجاد شده است، بزرگی شکاف های ایجاد شده در این توده های یخی بی سابقه است به گونه ای که شگفتی کوه نوردانی را که به این قله صعود کردند به دنبال داشته است.
همچنین علی فرضی رییس هیات کوه نوردی کلاردشت دراین باره گفت: با توجه به مشاهدات کوه نوردان صعود کننده به این ارتفاعات، وضعیت شکاف یخچال ها بحرانی است و موجب نگرانی اهالی منطقه پایین دست شده است.
ابوالقاسم محمد پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: سال ۱۳۹۰ سیل بزرگی در منطقه کلاردشت رخ داد که خسارات زیادی به همراه داشت، بعد از آن گروه تحقیقاتی برای علت یابی به ارتفاعات اعزام که با شکاف بزرگی در یخچال علم کوه مواجه شدند.
وی افزود: برخی افراد گروه معتقد بودند علت بروز این سیل شکاف هایی است که در یخچال عظیم علم کوه ایجاد شده است، آنها علت ایجاد شکاف را گرم شدن زمین و ذوب شدن یخ ها عنوان کردند.
محمد پور ادامه داد: این سیل با سنگ های ریز و درشتی زیادی همراه بود از این رو خسارات زیادی به بار آورد و روستاها و چراگاه های زیادی را از بین برد. قطعا بروز این شکاف در یخچال سیل های متعددی دیگری را در آینده به همراه خواهد داشت.
وی گفت: رودخانه حفاظت شده سردآبرود در منطقه کلاردشت جاری است که حفظ حریم  کیفی آن که حدود ۲۰۰ متر تعیین شده است جزو اهداف اداره اداره محیط زیست چالوس است، همچنین جلوگیری از  برداشت های بی رویه از بستر رودخانه هم در دست اجراست .
محمد پور افزود: تا چند سال گذشته از کوه هایی که در مسیر این رودخانه قرار داشتند سنگ های تزیینی برداشت می شد که این کار موجب از بین رفتن بافت طبیعی منطقه شده است و زمانی که سیل رخ داد سنگ های رها شده بر زمین، همراه با آب جاری شده به مناطق دشتی و روستاها کشیده شد و خسارات زیادی به جای گذاشت.
به گفته وی اکنون فعالیت استخراج سنگ های تزیینی از این کوه ها متوقف شده است.
وی اظهار کرد: همچنین سیل سال ۹۰ موجب از بین رفتن ماهی خال قرمز که بومی منطقه است شد که اکنون در حال احیای آن هستیم.
رییس اداره محیط زیست چالوس تاکید کرد: کارشناسان معتقدند حال که در بزرگترین یخچال طبیعی کشور شکاف ایجاد شده احتمال بروز سیل مداوم در منطقه وجود دارد از این رو ستاد بحران وقت شهرستان چالوس و استان مازندران اعلام کردند ایستگاه هشداری در ارتفاعات ایجاد شود تا در صورت احتمال وقوع سیل اهالی پایین دست زودتر مطلع شوند.
منبع: کلاغها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *