شرپا ها بیس کمپ اورست را ترک می کنند
 در حادثه سقوط بهمن در ۱۸ آوریل ( ۲۹ فروردین ) در ارتفاع ۵۸۰۰ متری اورست ۱۶ شرپا جان خود را از دست دادند . و حالا مجموعه ی شرپا ها در احترام به همکاران جان باخته خود دست از کار کشیده اند و درحال ترک بیس کمپ می باشند . تا کنون بیش از نصف شرپا ها بیس کمپ را ترک کرده و به روستا های خود بر گشته اند . IMG ؛ گاید بین المللی کوهستان ؛ که بیشترین شرپاها را در اختیار دارد رسما فصل صعود را پایان یافته اعلام کرده است . اگر جه تیم های بزرگ دیگری مثل Asian Trekking  و  Himex و Altitude Junkies هنوز رسما تصمیم خود را اعلام نکرده اند اما واضح است که تصمیم IMG آنها را نیز وادار به ترک صعود خواهد کرد . اما دولت نپال هنوز تلاش می کند تا راه حلی برای این موضوع پیدا کند ولی به قول اد داگلاس روزنامه نگار انگلیسی ، پرداخت جبران خسارت ۴۰۰ دلاری مسخره است . با اینهمه باید توجه داشت که نپال یکی از فقیر ترین کشورهای جهان است و در آمد ۳/۵ میلیون دلاری حاصل از حضور کوهنوردان برای این کشور قابل توجه است . اما بنظر می رسد دیر شده است . امسال در فصل صعود دیگر فرصتی برای صعود وجود ندارد.
منبع: بیواک
 “اعتصاب در اورست” !
در حالی که دولت نپال انتظار داشت با توجه به نیازمندی شرپاها به درآمد آغاز فصل صعودشان به قله اورست، پس از حادثه تلخ سقوط بهمن و مرگ ۱۶ شرپا در این کوه، آنها به فعالیت خود ادامه دهند. اما شرپاها باردیگر مطالبات خود را که سالها در پی تحقق آن بودند از سر گرفتند.
 نبود بیمه مناسب در کنار دستمزدهای ناچیز و البته واریز درآمد عمده صعود به حساب شرکتهای خارجی و نپالی و همینطور سود بالای دولت نپال از محل اخذ ورودیه کوهنوردان خارجی طی سالهای اخیر محل شکایتهای بسیار این قشر رنج کشیده بود. در نهایت حادثه تلخ سقوط بهمن صبح روز ۱۶ آوریل که منجر به مرگ ۱۳ شرپا و مفقودی ۳ تن گردید، شرپاها را تشویق به ترک منطقه نمود. 
دولت نپال برای جبران خسارات کشته شده ها رقم ناچیز ۴۰ هزار روپیه برابر با ۴۱۵ دلار آمریکا را به هرخانواده حادثه دیده پرداخت نمود. در حالیکه درآمد سالیانه ایشان از محل ورود کوهنوردان بالغ بر ۳٫۵ میلیون دلار برآورد می گردد. این امر نشان دهنده سهم ناچیز شرپاهااز تلاشهایشان است. بدین شکل انتظار می رود شرپاها بر سر حرف خود ایستاده حداقل امسال از روی پیکر سه کوهنورد همچنان مدفون در آبشار یخی خمبو عبور ننمایند.
منبع : وبلاگ کوه قاف

etesab.everest(شرپاها در مسیر کمپ ۱ به ۲ اورست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *