هشدار؛ دمای هوا و سرعت باد در قله دماوند و توچال
بنابر گزارش های هواشناسی و سرمای بی سابقه در ارتفاعات کوهستانی کشور انجمن پزشکی کوهستان ایران به کوهنوردان عازم به ارتفاعات کوهستانی هشدار جدی می دهد. متاسفانه با افزایش شدت برودت هوا در کشور تعداد زیادی از کوهنوردان بدلیل سرمازدگی و یخردگی موضعی به کلینیک طب ارتفاع و پزشکی کوهستان در هفته گذشته مراجعه نموده اند.
دمای هوا در قله دماوند صبح امروز ۵۰ درجه سانتیگراد زیر صفر و سرعت باد ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می باشد و همچنین دمای قله توچال با باد با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت به ۳۴ درجه سانتیگراد زیر صفر است و باتوجه به بارشهای دو روز گذشته خطرات کوهستان جان کوهنوردان را تهدید می کتد.
همچنین باد شدید و طوفان و عدم دید کافی احتمال گم کردن مسیر را افزایش می دهد.
انجمن پزشکی کوهستان ایران از کلیه کوهنوردان عزیز درخواست می نماید از صعود به ارتفاعات تا روز پنجشنبه پرهیز نمایند. خوشبختانه وضعیت هوا برای روزهای پنجشنبه و جمعه بهتر می باشد و از سکون بیشتری برخوردار است.
ضمنا با توجه به بارش برف سنگین در ارتفاعات خطر بهمن نیز تهدید کننده جان کوهنوردان است فراموش نکنیم فردا سالگرد بهمن دیزین(۱۵ بهمن سال ۱۳۸۸) است که جان ۸ نفر از کوهنوردان خوب کشورمان را گرفت. همراه داشتن تجهیزات نجات از بهمن از جمله میل سونداژ از اولویت برنامه های زمستانی کوهنوردی است.
منبع:انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *