ساده‌انگاری صعود به «دماوند» در «تابستان» حادثه آفرین شد!
یک تیم کوه‌نوردی از کوه‌نوردان باتجربه تهرانی و از یکی از باشگاه‌های فعال استان تهران هفته گذشته در دماوند دچار حادثه گردید که خوشبختانه بدون بروز مشکل جدی نفرات جان سالم بدر بردند.
این تیم ۵ نفره که روز پنجشنبه گذشته قصد صعود قله دماوند را داشتند بدلیل بی توجهی به شرایط متغییر کوهستان و حضور در ارتفاع بالا و هوای نامساعد در ارتفاع ۵۰۰۰متری دماوند مسیر برگشت جنوبی را گم کرده و به دره یخار منحرف شده و مجبور به بیواک کردن در ارتفاع ۵۴۰۰ متری دماوند و در مسیر گنبدهای یخی دره یخار می شوند. 
گویا تیم مذکور صعود دماوند در فصل تابستان را ساده دبده و با همراه نداشتن غذا و آب کافی و زمانبندی نامناسب و ساعت حرکت نامناسب از بارگاه سوم که در ساعت ۸:۳۰ صبح پنجشبه ۷ شهریور آغاز نموده بودند حدود ساعت ۱۵ به قله رسیده و در عرض چند ثانیه با هوای متغییر و بارش سنگین برف در قله مواجه می شوند و در مسیر برگشت به ارتفاعات یخار منحرف می گردند.
اعضای تیم بعد از بیواکی توان فرسا و در شرایط هوای بسیار نامناسب در بین سنگهای دره یخار بیواک می نمایند و روز جمعه با درخواست امداد هلی‌کوپتر و اعلام عدم توانایی در برگشت هلی‌کوپتر امداد نیز به منطقه پرواز می نماید ولی بدلیل ارتفاع بالای کوه‌نوردان امکان امداد رسانی مهیا نشده و خود کوه‌نوردان با تراورس در صبح روز جمعه و با یافتن مسیر به پایین برمی‌گردند.
بی توجهی و ساده انگاشتن صعود حتی در فصل تابستان می تواند حوادث جبران ناپذیزی برای کوه‌نوردان حتی باتجریه ایجاد کند که در حادثه فوق به خیر می‌گذرد. بیواک کردن در ارتفاع بالا و نداشتن تجهیزات مناسب در این برنامه متاسفانه باعث سزمازدگی یکی از کوه‌نوردان و شرایط جسمی نامناسب گردیده که با مراقبت های لازم و مشاوره‌های پزشکی انشاء الله برطرف خواهد شد.
منبع: مؤسسه پزشکی کوهستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *