اورست در انتهای فصل صعودهای بهاره ۲۰۱۳
 فصل صعود های بهاره ۲۰۱۳ در اورست به انتهای خود رسیده است و حاصل آن چنین است :
تعداد صعود ها :
در این فصل بیش از ۶۰۰ نفر به قله اورست صعود کرده اند .
صعود های نو :
اگر صعود های متفاوت کنتون کول انگلیسی و دیوید لیانو گونزالس مکزیکی را استثنا کنیم امسال هیچ صعود نویی در اورست انجام نشده است ، با این توضیح که :
گلب سوکولف و الکساندر کی روف تصمیم داشتند از رخ شرقی به شیوه آلپی به قله صعود کنند اما آنها قبل از استارت به دلیل مشکلات مالی برنامه خودرا کنسل کردند .
اولی استک سوئیسی و سیمونه مورو ایتالیایی قرار بود مسیری نو را بدون اکسیژن و به شیوه آلپی صعود کنند اما آنها جنجال آفریدند و شرپاها آنها را از منطقه بیرون کردند .
آلکسی بولوتوف و دنیس اوروبکو تصیم داشتند مسیری نو در رخ جنوب غربی و به شیوه آلپی گشایش نمایند اما تراژدی سقوط بولوتوف و مرگ وی در یخشاری در یخچال خومبو جامعه کوهنوردی را با اندوه مواجه کرد.
مرگ ها :
در مجموع ۹ نفر شامل ۴ شرپا و ۵ کوهنورد از جمله بولوتوف جان خود را از دست دادند .
اولین زنان :
رها محرق ( عربستان ) ، سمینا بیگ ( پاکستان ) ، ادیتا نیکوس ( لیتونیا ) ، پولینا اولیستیا انریکوئز ( اکوادور ) اولین زنان کشورشان بودند که موفق به صعود قله اورست شدند .
دیگر کوه نوردان برجسته :
کنتون کول انگلیسی در یک صعود پیاپی سه روزه ( بدون برگشت به بیس کمپ ) موفق شد نوپسته ، اورست و لوتسه را به ترتیب ۱۸ ، ۱۹ و ۲۰ ماه می صعود کند . بدین ترتیب او در شصتمین سالگرد صعود اورست که توسط تیمی از انگلستان همراه با شرپاهای نپالی صورت گرفت کار شاخصی برای کوهنوردی انگلستان همراه با یک شرپا به نام دورژ گیلگن انجام داد . کنتون کول یکی از حامیان جدی سنگنوردی برای ورود به بازی های المپیک ۲۰۲۰ بود .
کیم چانک هو کره ای سه رکورد به دست آورد : اولین کره ای صعود کننده به اورست بدون اکسیژن – اولین کره ای صعود کننده به ۱۴ قله هشت هزارمتری بدون اکسیژن – شکستن رکورد زمانی کوکوشکا برای صعود هشت هزار متری ها .
دیوید لیانو گونزالس اولین کوهنوردی است که اورست را از ۲ رخ جنوبی و شمالی دریک فصل و در فاصله زمانی ۸ روزه صعود کرده است . رخ جنوبی ۱۱ می ، رخ شمالی ۱۹ می .
یوشیرو میورا ژاپنی با ۸۰ سال سن و ۴ بار عمل قلب اورست را برای بار سوم صعود کرد . مین بهادرشرچان ۸۱ ساله از صعود به قله باز ماند .
پ ن :
نپال کشور فقیری است . آنها مثل ما چاه های نفت ندارند . از ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری ۱۰ قله در نپال قرار دارند . این کوه ها با جذب “توریست کوهنوردان” مثل چاه های وارونه ای هستند که برای مردم نپال ایجاد ثروت می کنند . امسال بیش از ۶۰۰ نفر به قله اورست صعود کرده اند و این نشان می دهد کوهنوردی تجاری و شرپا ها سال موفقی داشته اند .
http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=everest-wrap-up-spring-climbing-season-2_136977175
منبع: بیواک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *