«بهار» است ولی کوه‌نوردان مراقب «یخ‌زدگی» در کوهستان باشند!
انجمن پزشکی کوهستان ایران: «حمید مساعدیان» در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران  افزود: در دومین ماه از فصل بهار قرار داریم و همچنان هوای کوهستان ها سرد است و به همین منظور کوه‌نوردان مراقب یخ زدگی در این مناطق باشند و به توصیه ها توجه کنند. 
رئیس مؤسسه‌ی پزشکی کوهستان تصریح کرد: هم اکنون دمای هوای قله‌ای مانند دماوند ۲۶- درجه سانتیگراد است و بنابر این درجه سرمایی که کوه‌نورد حس می کند ۳۶- درجه می باشد.
«مساعدیان» در ادامه گفت: علم کوه نیز مشابه دماوند ۲۶ درجه سانتیگراد است و توچال که ۱۸ درجه است. وی اضافه کرد: در شرایط  این چنین سرمازدگی موضعی و یخ‌زدگی اندامها خیلی مهم است و باید جدی گرفته شود.
«مساعدیان» گفت: متاسفانه در هفته‌های گذشته تعدادی از کوه‌نوردان به مؤسسه‌ی پزشکی کوهستان  مراجعه کردند که دچار یخ زدگی شده بودند که خوشبختانه زیاد جدی نبوده است و جای نگرانی نداشته است. وی عنوان کرد: توصیه من به همه کوه‌نوردان این است که اصول ایمنی در زمینه پیشگیری از سرما زدگی و یخ زدگی اندامها را رعایت کنند و از اطلاعات وبلاگ‌ها و کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است استفاده کننده و از خطرات یخ‌زدگی آشنایی کافی داشته باشند.
مساعدیان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود کوهستان حتی الامکان از اعزام به این مناطق و اجرای برنامه صعود دوری کنند و همیشه از وضعیت آب و هوایی منطقه صعود اطلاعات کافی داشته باشند.
منبع: انجمن پزشکی کوهستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *