بی معیاری خطرات کوهستان
آلاسکا – تالکیتنا : هفته گذشته اریک روژه از ارتفاع ۴۹۰۰ متری مک کینلی به قله نگاهی می اندازد ، هنوز ۱۲۹۴ متر درون برف عمیق و خطرناک برای پیمودن باقیمانده ، به تصویر همسر و پسرش که روی تبر یخ حک کرده و طی دو هفته کوهنوردی همراهش بوده نگاهی می اندازد ، تصمیم خود را عوض می کند و به پائین برمی گردد. مک کینلی به ارتفاع ۶۱۹۴ متر در جنوب مرکزی آلاسکا قرار دارد ، اریک در شهر کوچک تالکیتنا در حال خالی کردن کوله پشتی خود می باشد و از اینکه این تصمیم را گرفته خوشحال است.
در فرهنگ کوهنوردی برگشت صحیح و سالم به پائین نهایت موفقیت یک کوهنورد است نه شماری از قله های صعود شده ، امسال در سرتاسر جهان در این خصوص فصل بسیار بدی  پشت سرگذاشته شد ، فاجعه آلپ فرانسه در هفته گذشته که ۹ نفر در ریزش بهمن جان سپردند ، تازه ترین نمونه از این دست است . دانشمندان ، کوهنوردان و مدیران پارکهای طبیعی معتقدند افزایش حس ماجراجوئی مردم علی الخصوص درشرایطی که توأم با ریسک بالا است ، افزایش محبوبیت این رشته ورزشی و حضور پر جمعیت مردم از یک سو و فاکتورهای محیطی و خطراتی که با هر گام دائما” در حال تغییرند از سویی دیگر ، نیروئی گازانبری بوجود آورده اند …….

از سیل ناشی از طوفان عجیب و غریب Great Smoky Mountain در تنسی که در این ماه موجب کشته شدن دو نفر شد تا بهمن مک کینلی درماه جون که چهار کشته داد ، مکانی که در طول تاریخ کمترین نگرانی را برای ریزش بهمن داشت، معیار جدیدی به نام افزایش بی معیاری بوجود آورده است . الگوهای گذشته راهنمایان آینده نیستند ، از ماه نوامبر(آبان) تاکنون ۳۴ نفر در اثر ریزش بهمن فقط در ایالات متحده جان خود را از دست داده اند و طبق اطلاعات مرکز بهمن شناسی کلرادو طی هفتاد سال گذشته بیشترین مرگ و میر از این دسته از سال ۲۰۰۷ به بعد رخ داده، مناطق وحشی مثل مک کینلی وحشی تر و غیر قابل پیش بینی تر شده اند .
تغییرات شدید فصلی در یخ و برف و دمای هوا از هیمالیا تا آند در حال گسترش است و به عقیده دانشمندان ناشی از سطح بالای انرژی جوی حاصل از گرم شدن کره زمین می باشد ، در نتیجه کوهنوردان باید در توقعات خود از مناطقی که چندین دهه درآن کوهنوردی انجام شده ، تجدید نظر کنند ، برفی که امسال در مک کینلی بارید شگفت آور بود و چهار نفری که در بهمن کشته شدند بی ارتباط به شرایط گسترده و متنوع جوی نمی باشد ، در ماه جاری یک ایستگاه هواشناسی کوهستان رکورد دمای هوای ۲۱ درجه بالای صفر تا ۱۳ درجه زیر صفر را فقط طی دو روز اعلام کرده و بارش ۵۳ سانتیمتری در اواسط ماه جولای اتفاق بسیار نادری است ، داشتن حد متوسطی از شرایط آب و هوائی در یک سال به دلیل تغییرات پیاپی و غیر منتظره شرایط جوی تقریبا” غیر ممکن شده . رفتن به رشته کوههای آند در پرو درماه جون با تاریخی ترین پیش بینی شرایط جوی و حافظه محلی ها حکایت از خشک بودن هوا در این فصل دارد اما پاسخی که می شنویم این است ، شاید خشک باشد ، شاید نباشد.
نوسانات گسترده دمای هوا موجب استرس های جدیدی در یخچالهای طبیعی و سنگها می شود علی الخصوص در محیط کوهستانی نظیر مک کینلی که توسط پوشش یخچالها مشبکی شکل است . درچنین شرایطی بهمن در همه جا هست و این بود که چهار ژاپنی ، دو زن و دو مرد زیر منطقه ای که شیب آن تند بود وبهمن اغلب عواقب وخیم تری در آن دارد کشته شدند ، سال گذشته نیز سقوط یخ یا در واقع همان بهمن به شکل بلوک های غول آسای یخ و در هم غلطیدن آن و تولید انفجار در هوا قبل از رسیدن آن به پائین موجب شد چهار نفر در پائین از چادرهای خود به بیرون پرت شوند که یکی از آنها کشته شد.
در گذشته مردم به کوههائی نظیر مک کینلی به عنوان نقطه اوج حرفه کوهنوردی خود نگاه می کردند ، چیزی که آنها سالیان متمادی در فراروی خود داشتند همین بود ، اما حالا همه چیز را خیلی سریع می خواهند و خیلی سریع به سراغ کوههای بزرگتر می روند ، سریع تر از آنچیزی که قبلا” به آن عادت داشتند ، تجهیزاتی را برای برنامه ای می خرند که کوچکترین اطلاعی از شرایط آن ندارند و نمی دانند که آیا این تجهیزات در آن برنامه کارآیی دارد یا خیر ، شفاوت طبیعت و توانائی خود را نادیده می گیرند ، هیچکس توقع سرمای بی رحم در ماه جولای را ندارد یا طوفان ناگهانی قطب شمال .
اریک ۳۴ ساله با تصمیم عاقلانه خود به خانه برگشته و پسر دو ساله اش در حیاط خلوت با شوق و شور فراوان در حال بازی است ، اریک از تصمیم خود راضی است و می گوید ” به غرایز خود اعتماد کنید”.
با تشکر از سایت گل کوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *