شناسای و بازدیدی از غار کونه دیو و غار درویش اولیاء

نوع غار:افقی
موقعیت جغرافیایی:در ۳۰ کیلو متری سنندج به طرف جاده مریوان (شویشه) و از انجا هم جاده خاکی به مسافت ۲۷ کیلو متری و غار اول در روستای گلچیر و غار دوم مابین روستای گوریچه و ده بنیاد
چگونگی دسترسی به غار از طرق جاده:جاده خاکی خیلی بد دارد ولی دارند شن ریزی میکنند برای اسفالت جاده و باید حتمآ با ماشین مینی بوس یا ماشین های شاسی بلند رفت.
منابع تامین آب آشامیدنی :غار دومی قابل شرب هستش چون یک چشمه به مسافت ۱۰ متری زیر دهانه غار وجود دارد و از درون غار تامین میشه .
تجهیزات مورد استفاده جهت بازید از غار:غار اولی نیاز به یک حلقه طناب ۵۰ متری دارد برای حمایت نفرات درون حوضچه های آبی
عوامل تشکیل دهنده درون غار:غار اولی مقداری خیلی کمی از چکننده دارد ولی غار دومی به علت وجود جریان سریع آب هیچ گونه چکننده و یا چکیده ای وجود ندارد.و هر دو غار از سنگهای نرم اهکی تشکیل شده است .
مدت زمان پیمایش :غار ۱ به مدت ۴ ساعت و غار دومی به مدت ۱:۳۰ ساعت برای تیم ۴ تا ۶ نفر
مدت زمان کوهپیمایی:غار اول ۱۰ دقیقه و غار دومی ۴۵ دقیقه
جانوردان داخل غار:خفاش و پشه اما در غار دومی به علت قرار گرفت آن در ارتفاعات و به قول مردم محلی منطقه بعضی وقت ها خرس های مختلفی درون غار مشاهده شده است.
گزارش کامل برنامه را در ادامه مطلب بخوانید…

شرح برنامه:
تیم ۴ نفره ای از غارنوردان گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج به همراه راهنمای محلی روز جمعه مورخ ۶/۵/۹۱ ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح حرکت خود را از میدان آزادی شهر سنندج به طرف جاده مریوان شروع کردیم و ساعت ۹:۳۰ صبح به روستای واقع (گلچیر ) رسیدیم و با صرف صبحانه در کنار چشمه زیبا و پر آب بالاتر از روستا ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه به طرف دهانه غار (کنه دیو)حرکت کردیم و دهانه غار با سینه خیزی ۲ متری شروع میشد و بعد از آن از دالانهای نسبتآ باز و بزرگی و در اثر شکستگی های لایه های زمین ایجاد شده عبور کردیم و بعد از چند راه فرعی به حوضچه آبی که راهنمای محلی میگفت کسی از اینجا به بعد عبور نکرده است.

و از اینجا به بعد کلآ آبی هستش و از انجا طناب را دور یک سنگ انداختیم و بلوکی گرفتیم برای حمایت نفرات عبور از آب ابتدای حوضچه عمق اب کنار زانوهیمان بود و هر چی به طرف جلو حرکت کردیم عمق آب بیشتر میشد .و با تصمیم سرپرست برنامه از ادامه مسیر صرف نظر کردیم و به بیرون غار امدیم برای اوردن تیوب و بعد از حدود نیم ساعت دوباره به داخل غار رفتیم و به دنبال مسیر با استفاده از تیوب طوری بود که عمق اب خیلی زیاد میشد و دیگه پاها به کف اب نمیخورد و با استفاده از تیوب و شنا کردن در آب به جلو رفتیم طوری بود و به یک تنوره ۶ متری رسیدیم که طوری بود فقط سرمان از آب بیرون بود و بعد از ان به یک سیفون رسیدیم که یک سوراخ کوچک مشاهده میشد و ان طرف سیفون را نشان میداد و با عبور آقای فریدون میرانی از سیفون و یا صدا کردن او از تیم نفرات از سیفون رد شدیم و شنا کردیم و این عبور از سیفون باعث اکتشاف یک دالان و یک تالار نسبتآ بزرگ شدیم که به اسم تالار (آرشی ها) نامگذاری کردیم و با ادامه دادن مسیر دیگه شدت آب اجاز ه عبور نفرات را نمیداد و به سیفون دیگه رسیدیم که از آنجا برنامه به اتمام رسید.و به سمت دهانه غار حرکت کردیم و ساعت ۲ بود که شناسایی این غار تمام شد و بیرون غار امدیم و بعد از آن راهنمایی محلی ما را به منزل یکی از اقوام خودش برد که درون روستا بود و بعد از نظافت و استراحتی در انجا ساعت ۳ بود که سوار ماشین شدیم و به طرف روستای ده بنیاد و کوریچه حرکت کردیم که غار دومی با فاصله ۱ ساعت از غار اولی ما بین این دو روستا بود ساعت ۴ بود که به دامنه کوه درویش اولیا رسیدیم و با صرف نهاری کنار ماشین ساعت ۴:۴۵ دقیقه به طرف دهانه غار حرکت کردیم و حدود ۴۵ دقیقه کوهپیمایی با شیب تندی که بود رفتیم چون که دهانه غار در ارتفاعات وجود داشت و دهانه غار با سینه خیزی دو متری شروع میشود و بعد از آن دالان های آن به صورت شکستگی در این سنگ های اهکی که فقط جای یک نفر بود تیم به طرف جلو حرکت میکرد و کلآ نفرات تو آب راه می رفتند و در طول مسیر ۳ حوضچه آب وجود داشت که عمق این حوضچه ها به یک متر می رسید و نفرات تیم از ان رد شدیم و در انتهای غار حوضچه بسیار زیبا و نسبتآ بزرگی بود که آب زلالی داشت و درون این حوضچه موجوداتی بودند که در این شریط و تاریکی مطلق زندگی میکردنند و با برداشت نمونه از این موجودات به طرف بیرون غار حرکت کردیم و بعد از بیرون امدم به طرف محل پارک ماشین حرکت کردیم و ساعت ۲۰ کنار ماشین بودیم و سوار ماشین شدیم و

و از طریق جاده فرعی که به طرف منطقه سارال رفتیم و از انجا هم به طرف جاده دیواندره و ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه شب به سنندج رسیدیم.
سرپرست برنامه:فریدون میرانی
اعضای تیم:پیام رضابخش- ارش قیمتی- هیوا چمنی- زاهد زکریای (راهنمای محلی )

پی نوشت ۱:بنابه حجم آب موجود در غار کونه دیو حوضچه های و سیفون های این غار قابل غواصی هستش.
پی نوشت ۲:طبق نظرات محلی های منطقه غار درویش اولیا بنابه شریط دهانه در ارتفاعات کوهنوردن و غارنوردان باید مراقب از وجود خرس های بزرگی در منطقه باشند.
پی نوشت ۳:با تشکر فراوان از مهمان نوازی اهلی محترم روستای گلچیر
پی نوشت ۴:به زودی گزارش علمی و نقشه این غار تهیه میشود و در اختیار دوستان قرار میگیرد.
پی نوشت ۵:به علت افتادن دوربین درون حوضچه آبی درون غار و از کار افتادن دوربین از غار دومی عکسی نداریم.
پی نوشت ۶:موجود پیدا شده در انتهای غار توسط جانوران شناسان تحقیقاتی روی آن انجام شده و در اینده نزیدیک در مورد آن بحث میشود.