کشف غاری با اجساد و اشیای تاریخی در مشهد
صبح امروز در نشستی از کوهنوردان مشهدی که اشیا و اسکلتهایی مربوط به دوران اسلامی را در یکی از غارهای اطراف مشهد کشف کرده بودند در محل ساختمان شماره دو سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی تقدیر شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، در این نشست حسین عباس‌زاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهارداشت: در زمانی که بسیاری از کشورها به دنبال هویت تاریخی برای خود می‌گردند ما هویت‌های بسیاری داریم که قدر آنها را نمی‌دانیم.
وی با بیان اینکه این دوستان کار قابل تقدیری انجام داده‌اند، ابرازداشت: دلیلی کاری که انجام پذیرفته این است که تفکر و ذهنیت‌های خاص این گروه آنها را وادار به انجام این کار کرده است.
بقیه گزارش را در ادامه مطلب بخوانید…

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: اگر شخصی اشیای تاریخی دارد و آنها را ارائه کند هیچ مشکلی برای او پیش نخواهد آمد و مطمئن باشد که سازمان نیز در آن خصوص پیگیری نخواهد داشت.
عباس زاده گفت: ما منتظر افرادی هستیم که اطلاعاتی مانند این شرایط را بدهند البته ادعا نمی‌کنیم که می‌توانیم به قیمت زیاد اشیای آنها را خریداری کنیم اما خوبی آن این است که حداقل اشیای تاریخی کشور را در موزه‌های خود نگه خواهیم داشت.
وی ادامه داد: غاری که کشف شده است غاری تاریخی است که دارای اسکلت و اشیای تاریخی می‌باشد؛ البته بر روی غار باید برسی باستان شناسی دقیق‌تری انجام شود تا مشخص گردد علت این که اسکلت در آنجا یافت شده است چیست زیرا غار مربوط به دوره بعد از اسلام بوده و ربطی به دوران غارنشینی ندارد و غار حالت پناهگاه دارد.
عباس زاده در خصوص اشیای کشف شده گفت: در این محل اشیای تزیینی مانند گردنبند و آویز، میخ‌های تزینی برای وسایل چوبی، دندان حیوانات، اشیاء فلزی و میخ‌ها و مهره‌های کوچک، ظرف سنگی، قاشق فلزی، قطعاتی کوچک از ابزار بزرگتر، یک قطعه طلا، ظرف پی سوز و یک مدال و شیعی کوچکتر که احتمالا کتیبه‌‌ و یا نوشته‌ای است کشف شده است که به محل آزمایشگاه میراث فرهنگی انتقال داده شده است.
وی تاکید کرد: مستندسازی اشیا که وارد فرم اموال می‌شود مرحله اول کار ما بوده است و در مرحله دوم در یکی از موزه‌های مرتبط با آن منطقه تاریخی، اشیا با عنوان اشیاء اهدایی گروه مربوطه به نمایش در خواهد آمد و محل مورد را نظر نیز مورد بررسی بیشتری قرار خواهد گرفت.
در ادامه حسین پهلوان مقدم سرپرست این گروه کوهنوردی اظهارداشت: کار ما سه بخش داشت که بخش اول آن پیدا کردن غار به صورت اتفاقی و از روی حس کنجکاوی و کشف آثار تاریخی بود و بخش دوم رساندن اشیا به اهل آن بود.
وی ادامه داد: در این مرحله اشیا را به شهر منتقل کردیم و با چند نفر نیز مشورت کردیم که حتی با پیشنهاد دریافت مبلغ زیادی در قبال ارائه اشیا و آدرس محل غار به ما شد که به عنوان یک جانباز که برای تمام قوانین کشور جنگیدیم، حاضر به قبول این امر نشدم.
پهلوان گفت: البته ما از برخورد میراث فرهنگی ترس داشتیم اما پس از مراجعه به سازمان و برخورد مناسب مسوولان مربوطه به کارمان دلگرم شدیم و اکنون باید بگویم افتخار می‌کنیم که اشیا را به دست کسانی رساندیم که قدر این آثار تاریخی را می دانند.
وی همچنین از چاپ کتابی در رابطه با مراحل کشف و تحویل آثار به میراث با عنوان “تالار مرگ” خبر داد.
منبع: ایسنا- کوه نوشت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *