سوالات رایج کوهنوردان: صعود کودکان به ارتفاعات
انجمن پزشکی کوهستان ایران: سوال یکی یا شاید بسیاری از کوهنوردان در اینحا می آید. بحث کودکان در ارتفاع بحث بسیار حساسی است و لازم است نسبت به حضور کودکان در ارتفاع حساسیت بیشتری بخرج داد: 
ضمن تشکر از جنابعالی در خصوص وبلاگ خوبتان 
سوالی داشتم. بنده هفته آینده به اتفاق همسرم از اصفهان عازم قله سبلان هستیم ولیکن با توجه به اینکه دختر ۳ ساله ای داریم و در حال حاضر برای مدت ۴ روز نمی توانیم او را جایی بگذاریم ، می خواستم نظرشما در خصوص ماندن دخترم در پناهگاه سبلان که در ارتفاع ۳۷۰۰ متری قرار دارد سوال کنم.
لازم به ذکر است که ارتفاع شهر اصفهان حدود ۱۵۰۰ متر است و شروع کوهنوردی ما در هفته آینده از آبگرم شابیل در ارتفاع ۲۷۰۰ متری می باشد و با لندرور از آبگرم . 
شابیل تا پناهگاه سبلان در ارتفاع ۳۷۰۰ متری را در مدت نیم ساعت طی می کنیم.سپس شب مانی در پناهگاه داریم و بعد از آن بدون فرزندمان تا قله می رویم و فرزندمان نزد یکی دونفر از دوستان به مدت ۱۰ ساعت دیگر در پناهگاه می ماند.
به نظر شما آیا احتمال بروز ارتفاع زدگی برای دخترم وجود دارد. ؟ در صورت وجود این احتمال آیا نمی توان با قرص خاصی پیشگیری نمود . 
اگر ممکن است راهنمایی فرمایید. با تشکر
انجمن پزشکی کوهستان ایران: حضور کودکان کمتر از ۸ سال در ارتفاع بیشتر از ۲۸۰۰ تا۳۰۰۰ متر و برای مدت زمان بیش از ۶ تا ۸ ساعت از نظر پزشکی صحیح نمی باشد. علائم بیماری ارتفاع در کودکان ناشناخته تر و نامشخص تر می باشد. علائمی نظیر اختلال خواب، اختلال غذا خوردن، بی اشتهایی، خواب آلودگی، عدم تعادل و . . . میتواند در کودک ضاهر شده و این علائم از دید والدین مخفی باشد و یا باعلائم خستگی کودکان در ارتفاع و برنامه های کوهنوردی اشتباه گرفته شود. پس بهتر است از صعود اطفال به ارتفاعات بالاتر از ۲۸۰۰ متر جدا پرهیز کرد. 
در این مثال و نمونه بهتر است کودک خود را در شابیل نگه داشت و از صعود بیشتر به ارتفاعات بالا جدا پرهیز نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *