«غار طلسم» جاذبه‌ای طبیعی برای گردشگران ماجراجو

غار طلسم در شهرستان ایوان واقع در استان ایلام جاذبه‌‌ای شگفت‌انگیز و منحصر بفرد برای گردشگران ماجراجو است.
به گزارش ایرنا: این غار یکی از جاذبه های طبیعی استان است که در درون کوه های سر به فلک کشیده شهرستان ایوان قرار گرفته است. وجود دهلیزها و قندیل های سنگی از گذشته های دور در کنار هزاران خفاش، چهره درونی غار را ترسناک تر از آنچه هست،‌ جلوه می دهد.
این غار که به صورت اتفاقی توسط کوه‌نوردان شناسایی شده، اکنون به یکی از جاذبه های طبیعی دیدنی برای گردشگران ماجراجو تبدیل شده است….

سرپرست اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: این غار در ضلع شرقی دهستان سراب، ارتفاعات درون دریژ و بالای کوه مانشت قرار دارد. “علی قاسم‌ پور” با اشاره به زمان شناسایی این غار افزود: غار طلسم توسط هیئت کوه‌نوردی استان ایلام و با همکاری امور سیاحتی فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۶۹ شناسایی شد.

وی با بیان این‌ که این غار هم اینک به مکانی امن برای هزاران خفاش تبدیل شده، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط خاص منطقه، کوهستانی بودن و وجود لاشه‌های متعدد حیوانات در داخل غار این محل زیستگاه مناسبی برای حیوانات درنده است. وی یادآور شد: طول غار از ورودی تا انتها ۳۰۰ متر بوده که ۱۰۰ متر اول آن به صورت فضای باز است.

قاسم پور گفت:‌ وجود چکنده های آب از سقف غار، آهکی بودن جنس سنگ غار و خاکی بودن قسمتی از کف آن از بخش‌های جذاب این اثر طبیعی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در عمق ۱۰۰ متری غار یک سه ‌راهی وجود دارد که یکی از دهلیزهای آن ۲۰ متر عمق دارد و دهلیز دیگر نیز از فاصله ۱۰ متری تنگ‌تر و سخت گذر می‌ شود، گفت: پس از گذشتن از راه های سخت گذر تا عمق ۲۰۰ متری غار به صورت نیم ‌دایره است و از۲۶۰ متری به بعد عمق داخل مجرا باریک می‌شود.

این غار اسرار آمیز جزو زیباترین جاذبه های طبیعی کشور است که در ایام نوروز ،‌ مکانی دیدنی و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود.

منبع: کوه نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *