آموزش چادر زنی در ارتفاعات بدر

طی برنامه ای یک و نیم روزه ۱۰ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر در ارتفاعات بدر به آموزش چادرزنی در شرایط برفی به سرپرستی فریدون الماسی پرداختند.
گزارش برنامه را در ادامه مطلب بخوانید ..


پناهگاه بدر
محل برپایی کمپ

گزارش برنامه آموزشی چادر زنی
روز پنجشنبه ۱۳ بهمن
 8 نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر، ساعت ۱۶:۱۵با یک دستگاه وانت به سمت ارتفاعات بدر با هدف آموزش تمرین چادر زنی حرکت نمودند.
 از روستای قلعه گذشته و ساعت ۱۶:۴۵ به ابتدای روستای سرتیپ آباد رسیدند اما به علت بارش سنگین برف روز چهارشنبه از آن مسیر به بعد جاده، مسدود بود.
گروه همانجا پیاده شده و کوله های خود را برداشته به راه افتادند. هوا سرد و باد شدیدی می وزید.
به علت سنگین بودن برف، از همان ابتدا برف کوب را شروع کردند. ساعت ۱۸:۲۰ به روستای امین آباد رسیدند. جاده روستاها به یکدیگر  مسدود شده بود. ساعت ۱۹:۲۰ وارد روستای پیرسلیمان شدند. زمانی که جاده باز است تا این روستا را می شود با ماشین آمد.


مسیر روستای سرتیپ آباد به امین آباد

هر قدر که از روستا دورتر می شدند برف کوبی سنگین تر می شد و بعضی جاها عمق برف  70 الی ۸۰ سانت بود.  
از آنجایکه هدف برنامه تمرین چادر زنی در برف بود، حدود یک ساعت که از روستا گذشتند، سرپرست اعلام نمود که همانجا چادرها را بنا کنند.


محل کمپ

آقای شهرام نعمتی شروع به آموزش چادرزنی در شرایط برفی را نمودند. ابتدا محلی برای برپایی کمپ انتخاب کردند سپس افراد با بیل کوهنوردی شروع به صاف کردن جا برای سه چادر نمودند.
کم کم از شدت باد کاسته شد و هوا کاملا صاف اما سرد بود. پس از صرف شام افراد در چادرهای خود خوابیدند.
روز جمعه ۱۴ بهمن

اعضا ساعت ۷  بیدار شدند و پس از خوردن صبحانه مشغول جمع کردن چادرها شدند. ساعت حدود ۸ دو نفر از اعضا( علی الیاسی و مهشید الماسی) که ساعت ۵ صبح از قروه حرکت کرده بودند به جمع آنان اضافه شدند و همگی در هوایی صاف و آفتابی ساعت ۸:۳۵ به سمت پناهگاه حرکت کردند.


مسیر پناهگاه

با توجه به عمق برف، کلیه اعضا به ترتیب برف کوبی می کردند. در طول مسیر به فلاتهای برفی رسیدند و همانجا آقای شهرام نعمتی حدود نیم ساعتی شروع به آموزش صحیح برف کوبی و عبور از بهمن را نمودند.
آنها دوباره به راه خود ادامه دادند و در یکی از مسیرهای شیبدار، دوباره آقای نعمتی از اعضا خواستند که تمرین چادرزنی را انجام دهند زیرا هدف از این برنامه صرفا آموزش چادرزنی بود.
افراد شروع به انتخاب جای چادرها کردند و زمانی که خواستند چادرها را علم کنند آقای نعمتی از آنها خواست دوباره حرکت کرده و به مسیر خود ادامه دهند زیرا هدف انتخاب محل کمپ بود.
 


تمرین محل انتخاب جا برای چادر

برفهای شیب زیر پناهگاه بسیار عمیق بود. آنها ساعت ۱۱:۳۰ به پناهگاه بدر رسیده و نهار را آنجا صرف نمودند. داخل پناهگاه پر از برف بود تعدادی از افراد برفهای آن را بیرون ریختند.
ساعت ۱۲:۴۰ به سمت پایین به راه افتادند و در بین راه ناگهان صدایی آمد و زمانی که برگشتند، دیدند که یک بهمن در حال حرکت است البته از مسیر پناهگاه دور بود.
ساعت ۱۵:۴۰ به روستای پرتیپ آباد رسیدند و با ماشین وانت به سمت قروه حرکت کرده و پس از نیم ساعت همگی در نهایت سلامت و یک برنامه آموزشی بسیار مفید به قروه رسیدند.  

روابط عمومی گروه کوهنوردی قاجر قروه

 

تاریخ اجرای برنامه: ۱۳و ۱۴ بهمن ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: عبدالله سنگین آبادی- شهرام نعمتی- رحمان مرادیانی- مهدی ضیایی- علی الیاسی- محمد سنگین آبادی- فریدون الماسی(سرپرست)
شرکت کنندگان خانم: لیلا صالحی- مهشید الماسی- لیلا خالدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *